Auto Świat Porady Eksploatacja Komfortowa podróż gwarantowana przez wymiennik ciepła

Komfortowa podróż gwarantowana przez wymiennik ciepła

Autor Turbo SEO
Turbo SEO

O komfort podróży dba wiele podzespołów, takich jak wymiennik ciepła. Wygodnie pokonana trasa to nie tylko brak poślizgów, miękkość zawieszenia, czy lekkie sterowanie. Równie ważny ze względu na zdrowie człowieka jest również komfort termiczny, którego zapewnianie to jedno z zadań, stojących przed producentami samochodów. Elementem, który wspomaga dążenie do utrzymywania odpowiedniej temperatury, jest wymiennik ciepła.

Wymiennik ciepła: co to jest i jak go naprawić?
Auto Świat
Wymiennik ciepła: co to jest i jak go naprawić?

Można powiedzieć w skrócie, że wymiennik ciepła to nic innego jak urządzenie, odpowiadające za wymianę energii cieplnej między jej nośnikami. Są one stosowane nie tylko w motoryzacji. W życiu codziennym możemy zaliczyć do nich takie przedmioty, jak podgrzewacz wody lub grzejnik. Każdy z rodzajów wymienników ciepła różni się przeznaczeniem, budową i sposobem realizacji przepływu. Przykładem takiego urządzenia, w przypadku samochodów będzie chłodnica, która schładza płyn roboczy lub nagrzewnica, która oddaje ciepło silnika, dzięki czemu w kabinie auta jest ciepło.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak działa wymiennik ciepła?

Wymiennik ciepła jest ściśle związany z funkcjonowaniem ogrzewania lub klimatyzacji. Obie powyższe funkcje są nierozerwalnie związane z odpowiednim obiegiem płynu chłodzącego, który zapewnia odpowiednie temperatury, zależnie od pory roku, a więc zapotrzebowania kierowcy i pasażerów. Omówmy działanie na przykładzie ogrzewania.

Podczas uruchomienia wentylacji, odpowiedni sterownik otwiera zawór, który steruje płynem chłodzącym. Wtedy, płyn chłodzący z silnika płynie przez wymiennik ciepła. Energia powstała przy spalaniu paliwa zostaje wykorzystana w odpowiedni sposób, jednocześnie zapewniając odpowiednią temperaturę pracy silnika. Nagrzewnica nagrzewa się od płynącego z silnika płynu i oddaje swoją temperaturę do powietrza. Ta jest zasysana przez wentylator i przekazywana do wnętrza pojazdu. Niestety, w zimie po rozruchu najczęściej trzeba odczekać chwilę, aby uzyskać odpowiednią ilość ciepła, które może być rozprowadzone w kabinie dla zwiększenia komfortu termicznego osób w pojeździe.

Uszkodzony wymiennik ciepła – objawy

Gdy dojdzie do różnego rodzaju awarii wymiennika ciepła, warto wiedzieć, czym mogą się one charakteryzować. Pozwoli to na szybką i zdecydowaną reakcję oraz zapobieżenie ewentualnym poważniejszym konsekwencjom. Niektóre z oznak usterek mogą pojawiać się równolegle, jednak są to sytuacje bardzo rzadkie. Pierwszą z nich będzie utrata płynu chłodzącego, która spowoduje przegrzanie silnika. Bardzo zauważalnym problemem będzie również nie nagrzewanie się wnętrza lub nierównomierne rozprowadzanie powietrza, które wydobywa się jedynie z niektórych dysz wentylacyjnych.

Gdy wymiennik ciepła zostanie uszkodzony, może pojawić się śmierdzący dym z wentylacji. Innym objawem będzie wyczuwalna specyficzna słodkawa woń płynu chłodzącego we wnętrzu auta. W kokpicie możemy mieć również do czynienia z podwyższoną wilgotnością, która powoduje parowanie szyb od wewnątrz lub nawet pojawianiem się kałuż płynu chłodzącego. Ponadto, podczas sprawdzania stanu technicznego samochodu, warto zwracać uwagę na zbiornik wyrównawczy, w którym w przypadku awarii wymiennika ciepła będzie można zauważyć utratę czynnika chłodniczego.

Naprawa wymiennika ciepła

Uszkodzony wymiennik ciepła jest znakiem, że trzeba odwiedzić serwis samochodowy. Jeżdżenie z niesprawnym elementem może spowodować uszkodzenia silnika - wyciek będzie doprowadzał do trwałej utraty płynu chłodniczego, co może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej.

W przypadku wymienników ciepła są dwie drogi, które można obrać po wykryciu awarii. Pierwszą z nich będzie naprawa elementu. Może się okazać, że wystarczające będzie wykorzystanie środka do czyszczenia chłodnicy oraz sprężonego powietrza. W przypadku, gdy jednak podejmiemy się próby naprawy, która okaże się nieskuteczna, zwiększamy opłaty serwisowe, więc mechanik musi być pewny, że uda mu się zaradzić problemowi. Wszystko zależy od powodu niepoprawnego funkcjonowania - w przypadku różnego rodzaju wycieków prawdopodobnie będzie trzeba jednak wymienić część na nową. Proces bywa dosyć długotrwały, zajmując nawet 5 do 10 godzin pracy, co powoduje wzrost kosztów robocizny.

Autor Turbo SEO
Turbo SEO
Powiązane tematy:Ogrzewanie
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków