Można powiedzieć w skrócie, że wymiennik ciepła to nic innego jak urządzenie, odpowiadające za wymianę energii cieplnej między jej nośnikami. Są one stosowane nie tylko w motoryzacji. W życiu codziennym możemy zaliczyć do nich takie przedmioty, jak podgrzewacz wody lub grzejnik. Każdy z rodzajów wymienników ciepła różni się przeznaczeniem, budową i sposobem realizacji przepływu. Przykładem takiego urządzenia, w przypadku samochodów będzie chłodnica, która schładza płyn roboczy lub nagrzewnica, która oddaje ciepło silnika, dzięki czemu w kabinie auta jest ciepło.

Jak działa wymiennik ciepła?

Wymiennik ciepła jest ściśle związany z funkcjonowaniem ogrzewania lub klimatyzacji. Obie powyższe funkcje są nierozerwalnie związane z odpowiednim obiegiem płynu chłodzącego, który zapewnia odpowiednie temperatury, zależnie od pory roku, a więc zapotrzebowania kierowcy i pasażerów. Omówmy działanie na przykładzie ogrzewania.

Podczas uruchomienia wentylacji, odpowiedni sterownik otwiera zawór, który steruje płynem chłodzącym. Wtedy, płyn chłodzący z silnika płynie przez wymiennik ciepła. Energia powstała przy spalaniu paliwa zostaje wykorzystana w odpowiedni sposób, jednocześnie zapewniając odpowiednią temperaturę pracy silnika. Nagrzewnica nagrzewa się od płynącego z silnika płynu i oddaje swoją temperaturę do powietrza. Ta jest zasysana przez wentylator i przekazywana do wnętrza pojazdu. Niestety, w zimie po rozruchu najczęściej trzeba odczekać chwilę, aby uzyskać odpowiednią ilość ciepła, które może być rozprowadzone w kabinie dla zwiększenia komfortu termicznego osób w pojeździe.

Uszkodzony wymiennik ciepła – objawy

Gdy dojdzie do różnego rodzaju awarii wymiennika ciepła, warto wiedzieć, czym mogą się one charakteryzować. Pozwoli to na szybką i zdecydowaną reakcję oraz zapobieżenie ewentualnym poważniejszym konsekwencjom. Niektóre z oznak usterek mogą pojawiać się równolegle, jednak są to sytuacje bardzo rzadkie. Pierwszą z nich będzie utrata płynu chłodzącego, która spowoduje przegrzanie silnika. Bardzo zauważalnym problemem będzie również nie nagrzewanie się wnętrza lub nierównomierne rozprowadzanie powietrza, które wydobywa się jedynie z niektórych dysz wentylacyjnych.

Gdy wymiennik ciepła zostanie uszkodzony, może pojawić się śmierdzący dym z wentylacji. Innym objawem będzie wyczuwalna specyficzna słodkawa woń płynu chłodzącego we wnętrzu auta. W kokpicie możemy mieć również do czynienia z podwyższoną wilgotnością, która powoduje parowanie szyb od wewnątrz lub nawet pojawianiem się kałuż płynu chłodzącego. Ponadto, podczas sprawdzania stanu technicznego samochodu, warto zwracać uwagę na zbiornik wyrównawczy, w którym w przypadku awarii wymiennika ciepła będzie można zauważyć utratę czynnika chłodniczego.

Naprawa wymiennika ciepła

Uszkodzony wymiennik ciepła jest znakiem, że trzeba odwiedzić serwis samochodowy. Jeżdżenie z niesprawnym elementem może spowodować uszkodzenia silnika - wyciek będzie doprowadzał do trwałej utraty płynu chłodniczego, co może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej.

W przypadku wymienników ciepła są dwie drogi, które można obrać po wykryciu awarii. Pierwszą z nich będzie naprawa elementu. Może się okazać, że wystarczające będzie wykorzystanie środka do czyszczenia chłodnicy oraz sprężonego powietrza. W przypadku, gdy jednak podejmiemy się próby naprawy, która okaże się nieskuteczna, zwiększamy opłaty serwisowe, więc mechanik musi być pewny, że uda mu się zaradzić problemowi. Wszystko zależy od powodu niepoprawnego funkcjonowania - w przypadku różnego rodzaju wycieków prawdopodobnie będzie trzeba jednak wymienić część na nową. Proces bywa dosyć długotrwały, zajmując nawet 5 do 10 godzin pracy, co powoduje wzrost kosztów robocizny.