Technologia oponiarska z każdym miesiącem ewoluuje z uwagi na setki godzin testów na torach rozrzuconych po całym świecie. Doświadczenia w samochodach wyścigowych okazują się bezcenne, bo pomagają poprawić mieszankę, co przekłada się na lepszą przyczepność, wytrzymałość w trudnych warunkach i mniejszą podatność na uszkodzenia. Na rynku właśnie pojawia się najnowszy model Dunlopa. Debiut opony przewidziano na wiosnę tego roku, ale my nieco wcześniej mieliśmy okazję poznać jej możliwości. W tym celu udaliśmy się do pogrążonego w zimie Dubaju.

O tej porze roku, trudno sobie wymarzyć lepsze miejsce na służbową podróż. Temperatura nie przekraczała 25 stopni, a wiatr znad oceanu niósł rześkie powietrze. To jedyne miesiące w roku, gdy w tej części świata Europejczyk może wypocząć. Latem możemy spodziewać się nawet 50 stopni, wobec czego brak najmocniejszych filtrów skończy się w większości przypadków poparzeniem. Równie bolesna okaże się wycieczka na plażę bez obuwia. Piasek rozgrzewa się wręcz do czerwoności, dlatego też życie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odbywa się wieczorem i nocami. Wtedy powietrze staje się znośne i łatwiej się skupić na pracy.

Opona Dunlopa dla wymagających Foto: Onet
Opona Dunlopa dla wymagających

W przetrzymaniu upałów pomaga również wszędobylska klimatyzacja . Znajdziemy ją na zamykanych przystankach autobusowych, w każdym samochodzie, autobusie i budynku użytku publicznego. O hotelach nie ma co wspominać, bo to obligatoryjne udogodnienie. Warto też powiedzieć o możliwościach zakwaterowania. Chcąc wybrać się do Dubaju (loty z Warszawy niemal codziennie), powinniśmy spodziewać się kosztów życia na podobnym do Polski poziomie. Taniej zatankujemy paliwo (około 1,5 zł za litr), ale za wyższą kwotę kupimy butelkę wody mineralnej. W samym mieście i najbliższej okolicy atrakcji wystarczy na kilka tygodni. Zwolennicy zakupów znajdą w galeriach handlowych najbardziej prestiżowe marki z całego świata, natomiast miłośnicy podwyższonego poziomu adrenaliny w organizmie, stają przed szansą uczestnictwa w rozmaitych wyprawach off-roadowych po terenach pustynnych, czy skorzystania z licznych wypożyczalni skuterów wodnych. Miasteczko sygnowane przez Ferrari to prawdziwa gratka dla koneserów sztuki przemysłowej. Zlokalizowane w nim wszystko to, co najlepsze we włoskich super samochodach i tamtejszej kulturze. Symulatory jazdy, kolejka z dreszczykiem emocji, sklepy z pamiątkami, czy prawdziwa kawa z Półwyspu Apenińskiego pochłonie nas na cały dzień.

Wróćmy jednak do przedmiotu wyprawy. Debiut najnowszej opony Dunlop Sport BluResponse zbiegł się ze 125 rocznicą istnienia marki. W tym czasie producent wystawiał swój produkt na wyścigowych trasach całego świata, zbierając tym samym bezcenne doświadczenie. Po latach ewolucji, udało się stworzyć gumę łączącą cechy ogumienia sportowego i do codziennego użytkowania klasy premium. Priorytetem dla konstruktorów stało się opracowanie mieszanki o niższym oporze toczenia. Ten parametr poprawiono o 30% w stosunku do poprzednika. Udało się również skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni względem konkurencyjnych produktów aż o 3 metry. Zaletą Dunlopa jest także dobra odporność na aquaplaning. Wynika to z zastosowania szerokich rowków centralnych, skutecznie odprowadzających wodę zwłaszcza przy wysokich prędkościach. Żeby o słuszności powyższych informacji przekonać się na własnej skórze, udaliśmy się na tor testowy. Do naszej dyspozycji oddano tylnonapędowe Mercedesy i kilka tras. Pierwsza obejmowała jazdę po slalomie, gdzie do przyczepności trudno było mieć jakiekolwiek zarzuty. Więcej niedoskonałości odsłania mokry i śliski asfalt. Tutaj umożliwiono nam porównanie z konkurencją i faktycznie, BluResponse pozostawił nieco lepsze wrażenie. Najnowsza opona bardzo dobrze spisywała się zwłaszcza przy wysokich prędkościach, gdy w poczynania kierowcy zaczynają wkradać się nerwy i łatwo o dramatyczny w skutkach błąd.

Opona Dunlopa dla wymagających Foto: Onet
Opona Dunlopa dla wymagających

O słuszności stosowania odpowiedniego ogumienia nie trzeba nikogo przekonywać. Im auto mocniejsze i szybsze, tym częściej powinniśmy sięgać po produkty z kategorii High Performance. To opony spełniające najwyższe europejskie i światowe normy, potwierdzone latami praktyki w sportach motorowych. BluResponse nie został jeszcze oficjalnie wyceniony, więc trudno nawet w przybliżeniu podać jego wartość. W warunkach torowych nas przekonał. Wkrótce postaramy się sprawdzić, jak spisuje się w polskich warunkach drogowych.