• Ołów zawarty w akumulatorze można wykorzystywać wielokrotnie
  • Renomowani producenci akumulatorów korzystają z ołowiu pochodzącego z odzysku. Przykładowo akumulatory Banner zawierają ołów pochodzący wyłącznie z recyklingu
  • Inne niż ołów komponenty nowych akumulatorów powstają z odzyskiwanych materiałów w 80 proc.
  • Warunkiem bezpiecznej utylizacji zużytego akumulatora jest jego zwrot do sklepu albo do punktu zbierającego odpady komunalne

Zużyty akumulator to odpad jednoznacznie niebezpieczny: składa się z ołowiu, który jest metalem ciężkim w dłuższym kontakcie niebezpiecznym dla ludzi i zwierząt, wpływającym m.in. na działanie mózgu, wątroby i nerek. Co ważne, nie ma bezpiecznej ilości ołowiu, jaka może trafić do naszych organizmów! W zużytym akumulatorze mamy także żrący elektrolit, który jest roztworem kwasu siarkowego – można się nim oparzyć! Obudowa akumulatora składa się z tworzywa sztucznego, które wyrzucone do środowiska nie ulega rozkładowi przez wiele dziesiątek lat. Inne substancje znajdujące się w akumulatorach w mniejszej ilości, niemniej bardzo niebezpieczne to m.in. rtęć i kadm. Jest jednak i dobra wiadomość: akumulator należy do produktów, które są przetwarzane w najwyższym stopniu, a substancje, z których się składa, w ogromnej większości służą do produkcji nowych akumulatorów.

Nowy akumulator – produkt z odzysku!

W akumulatorach renomowanych producentów nawet 100 proc. ołowiu pochodzi z recyklingu Foto: Banner
W akumulatorach renomowanych producentów nawet 100 proc. ołowiu pochodzi z recyklingu

Nowe, pełnowartościowe akumulatory kwasowo-ołowiowe powstają w większości z materiałów pochodzących z recyklingu starych akumulatorów. Przykładowo ołów ze zużytego akumulatora można wykorzystać w stu procentach – po przetopieniu może być wykorzystywany wielokrotnie, właściwie bez ograniczeń. Mało tego: w wielu akumulatorach wiodących producentów ołów użyty do ich produkcji pochodzi w całości z odzysku! Nie może być inaczej, gdyż co roku na świecie trzeba zutylizować 360 mln akumulatorów, tyle samo trzeba wyprodukować. 360 mln akumulatorów to ok. 6840 mln ton ołowiu!

Co do tworzywa sztucznego, z jakiego zrobiona jest obudowa, to przerabiana jest ona na granulat i w całości wykorzystywana ponownie w różnych zastosowaniach. W nowym akumulatorze obudowa w 80 proc. zrobiona jest z materiałów pochodzących z recyklingu. Elektrolit przetwarza się na siarczan sodu, który następnie wykorzystywany jest w produkcji innych substancji chemicznych, np. nawozów, ale też tekstyliów.

Foto: Banner

Zużyty akumulator – co z nim zrobić?

Najprostszym sposobem pozbycia się zużytego akumulatora jest pozostawienie go w sklepie bądź w warsztacie, w którym kupujemy nowy akumulator. Ani warsztat, ani sklep nie odmówi nam przyjęcia starego akumulatora! Więcej: jeśli nie zwrócimy starego akumulatora, zapłacimy kaucję w wysokości 30 zł, którą można odzyskać, zwracając zużyty akumulator w ciągu 30 dni. A co zrobić z akumulatorem, który od lat zalega nam w garażu albo w piwnicy? Najgorsze, co moglibyśmy zrobić, to wyrzucić go do lasu – substancje zawarte w jednym zużytym akumulatorze mogą skazić wiele metrów sześciennych gleby i doprowadzić do zatrucia wielu organizmów! Zużytego akumulatora nie należy też wyrzucać do pojemnika na odpady zmieszane – wówczas trafi on na wysypisko, a jego zawartość dostanie się do gleby, zatruwając ją. Część tych zanieczyszczeń wróci do nas jako niepożądane substancje zawarte w wodzie, w warzywach... Co zatem zrobić? Stary akumulator możemy odnieść do PSZOK-u (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych). Taki punkt znajdziemy w każdej gminie – zwracane tam odpady przyjmowane są bezpłatnie. Można też spytać o możliwość pozostawienia akumulatora w najbliższym warsztacie czy sklepie z akumulatorami – jako że zużyty akumulator ma swoją wartość, nie powinno być problemu z legalnym i bezpiecznym pozbyciem się tego problemu! W wielu miejscowościach są też punkty zajmujące się przyjmowaniem zużytych akumulatorów współpracujące z producentami tych urządzeń.

Jak przedłużyć życie akumulatora?

Foto: Auto Świat

Warto zadbać o to, aby akumulator w naszym aucie przeżył jak najdłużej. Aby zapewnić akumulatorowi komfortowe warunki pracy, należy pamiętać, by:

  • był montowany w samochodzie ze sprawną instalacją elektryczną – jeśli poprzedni akumulator zużył się nienaturalnie szybko, przed montażem nowego akumulatora powinniśmy zlecić kontrolę instalacji w naszym aucie – chodzi m.in. o pomiar napięcia ładowania
  • akumulator musi być pewnie przykręcony do podstawy – to zapobiega nienaturalnym wibracjom i narażeniu baterii na uszkodzenia mechaniczne
  • klemy i zaciski akumulatora powinny być czyste, aby wykluczyć przypadkowe "ucieczki" prądu
  • przypadkowo rozładowany akumulator należy naładować jak najszybciej
  • przewidując, że nasz samochód będzie przez długi czas nieużywany, należy odłączyć akumulator od instalacji auta albo podłączyć go do urządzenia podtrzymującego stan naładowania
  • warto rozsądnie korzystać z urządzeń elektrycznych w samochodzie, jeśli przemieszczamy się na krótkich trasach
  • w szczególnie trudnych warunkach warto co jakiś czas doładować akumulator za pomocą dobrego, sterowanego elektronicznie prostownika
  • w okresie jesienno-zimowym lepiej unikać korzystania z odbiorników elektrycznych, gdy silnik jest wyłączony – przy temperaturze minus 18 st. Celsjusza pojemność akumulatora spada o 50 proc!
  • powinniśmy zadbać o to, aby akumulator był prawidłowo dobrany do naszego samochodu i warunków, w jakich auto będzie wykorzystywane. W razie wątpliwości, warto skonsultować się z fachowcem, nie kupować akumulatora samodzielnie!