Jeśli samochód pozostawiony na kwadrans na światłach pozycyjnych nie chce odpalić albo brakuje prądu do obrócenia rozrusznikiem po 3-dniowym postoju, to jest to pierwszy sygnał do niepokoju o kondycję akumulatora. Jeżeli sytuacja się powtarza, na pewno mamy do czynienia z usterką. Czy akumulator trzeba już wymienić? To wcale nie jest pewne! Przyczyną deficytu energii elektrycznej w aucie może być albo słaby prąd ładowania, albo jego niekontrolowany upływ, zużytyakumulator, lub także możliwa dowolna kombinacja tych usterek. Poza przypadkiem naturalnego zużycia baterii po kilku latach eksploatacji sama wymiana akumulatora nie pomoże bądź pomoże tylko na chwilę.

Akumulator zimą - Skuteczne sposoby na poranny rozruch Foto: Auto Świat
Akumulator zimą - Skuteczne sposoby na poranny rozruch

Słabo ładuje - W sklepach zajmujących się sprzedażą akumulatorów pomiar prądu ładowania i jego upływu w aucie, w którym chcemy zamontować nową baterię, to podstawowe badania kwalifikacyjne. Trwają chwilę i są banalnie proste: za pomocą multimetru mierzy się napięcie ładowania i jego zmianę w zależności od obrotów silnika. Jeśli prąd ładowania jest stabilny i ma właściwą wartość, a po wyłączeniu wszystkich odbiorników nie jest aktywny żaden duży „pożeracz” prądu, można wymienić akumulator. Jeśli prąd ładowania jest za niski lub za wysoki albo waha się znacząco w zależności od obrotów silnika, nie ma sensu zmieniać akumulatora – i tak zniszczy się błyskawicznie. Właściwym wyjściem w takiej sytuacji jest usunięcie usterki (co często niewiele kosztuje i nie stanowi dużego problemu, czasem możliwe jest w serwisie akumulatorowym) i dopiero potem wymiana baterii.Prąd ucieka - Jeżeli w pełni naładowany i sprawny akumulator wyładowuje się w naszym aucie pozostawionym na parkingu w ciągu kilku dni, to w efekcie nie tylko mamy powtarzające się kłopoty z uruchomieniem silnika, lecz także z ekspresowym zużyciem akumulatora. Nie dlatego nawet, że przechodzi on więcej cykli szybkiego ładowania i rozładowania, ale pozostaje rozładowany przez kilka dni. Tymczasem akumulator samochodowy, szczególnie o dużym prądzie rozruchowym, skonstruowany jest jest tak, że powinien pracować przy pełnym lub prawie pełnym naładowaniu.