Przedstawialiśmy także szczegółowe wyliczenia, ile możemy zaoszczędzić, jeżdżąc na gazie LPG.Tymczasem poszukując oszczędności w eksploatacji, przy planowaniu zakupu nowego auta warto przeprowadzić rachunek i sprawdzić, jaki silnik pozwoliłby nam na tańszą jazdę. I benzynowe, i diesle mają tylu zwolenników co zagorzałych przeciwników. I wszyscy mają swoje racje. BenzynowyW Polsce najwięcej aut osobowych wyposażonych jest w silniki benzynowe (choć tendencja ta powoli zaczyna się zmieniać). Zaletami tych jednostek są: bezproblemowa obsługa, w miarę prosta konstrukcja silników, cicha praca i przyzwoite osiągi trakcyjne (prędkości, przyspieszenia). Ważne dla kieszeni użytkownika są także niższe niż w przypadku silników Diesla koszty serwisu i części zamiennych. Kupując auto benzynowe, zapłacimy za nie mniej niż za identycznie wyposażone i o podobnej mocy z silnikiem Diesla (patrz tabela obok). Poza tym można na takim aucie jeszcze dodatkowo zaoszczędzić, montując później instalację gazową.To, co może zniechęcić do tych samochodów, to ich paliwożerność i mniejsza trwałość mechaniczna bardzo wysilonych jednostek. WysokoprężnyW latach problemów paliwowych w Polsce silniki wysokoprężne cieszyły się ogromnym powodzeniem. Mniej kierowców zwracało uwagę na różnicę w cenie pomiędzy benzyną a olejem napędowym, a więcej na prawie nieograniczoną dostępność tego ostatniego. Dziś, kiedy sytuacja się zmieniła, ważniejsza jest korzystna różnica w cenach paliw.Jednak wiele osób wzbrania się przed kupnem aut z silnikami Diesla ze względu na wyższą (w porówaniu z jednostkami benzynowymi) cenę. Kłopotliwe może też być (jesienną i zimową porą przy niższych temperaturach) oczekiwanie na rozgrzanie się świec żarowych (choć najnowsze konstrukcje potrzebują nawet w najzimniejsze dni do osiągnięcia właściwej temperatury już tylko ułamka sekundy). Jesienią mogą pojawić się problemy z letnim olejem napędowym na stacjach, które nie oferują jeszcze zimowego.Przez lata samochody z dieslami postrzegano też jako głośne (charakterystyczny klekot) i mało żwawe. Wysokie były także koszty serwisowania i napraw. W ostatniej dekadzie silniki te przeszły wręcz rewolucyjne zmiany, dorównując przyspieszeniami, elastycznością i prędkościami maksymalnymi jednostkom benzynowym (a nierzadko także przewyższając je). Charakterystyczny klekot jest już tylko słabo słyszalny przy zimnym rozruchu i niskich prędkościach obrotowych. Oczywiście auta takie (z jednostami JTD, HDI, TDI) są o kilka tysięcy złotych droższe niż porównywalne parametrami jednostki benzynowe, ale jednocześnie zużywają mniej oleju napędowego, który zarazem jest o około 60--80 groszy tańszy niż benzyna. Również koszty serwisu zaczynają być porównywalne (olej silnikowy wymienia się po takim samym przebiegu jak w jednostkach benzynowych). Można oszczędzić? By porównać koszty serwisu, wybraliśmy małego CitroĎna Saxo (różnice w kosztach eksploatacji w przypadku małych samochodów nie są aż tak widoczne, jak w samochodach większych i mocniejszych). Saxo z silnikiem wysokoprężnym jest droższe w chwili zakupu o około 6 tys. zł. Ma w wyposażeniu m.in. silnik o pojemności 1,5 l dysponujący mocą 57 KM, czyli o 3 KM mniej niż ma jednostka benzynowa 1,1 l (60 KM). W przypadku jednego i drugiego przeglądy odbywają się co 15 tys. km. Całkowity koszt wizyty w warsztacie zamyka się w kwocie 500 zł, czyli jest droższy od przeglądu auta z silnikiem benzynowym o ok. 100 zł. Kiedy jednak spojrzymy na porównanie kosztów zakupu paliwa - benzyny i oleju napędowego - widzimy, że po przejechaniu 25 tys. kilometrów zaoszczędzimy około 2 tys. złotych. Dla kogo diesle? W tabelach obok porównaliśmy koszty eksploatacji kilku samochodów różnej wielkości. Pomimo wysokiej ceny zakupu diesel potrafi się szybko zwrócić, a potem wręcz zarabiać na siebie. Przeciętne nowe auto z silnikiem wysokoprężnym zwra-ca wyższe koszty zakupu już po 100-150 tysiącach kilometrów przebiegu. Dlatego nabycie samochodu z takim silnikiem warto jest polecić tym wszystkim, którzy pokonują rocznie duże dystanse (50-70 tys. km) i nie są przekonani do instalacji gazowych (choć w autach z silnikiem wysokoprężnym można montować gaz, to jednak jest to bardzo drogie). Oszczędności w eksploatacji samochodu z silnikiem wysokoprężnym nie są wprawdzie tak imponujące, jak w przypadku stosowania gazu LPG, ale warte zainteresowania.
Benzyna czy diesel? Ile można zaoszczędzić?
To pytanie zadaje sobie wielu kierowców: czy lepiej wybrać model z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym. I czy na takim wyborze można oszczędzić? W poprzednim odcinku ("Auto ŚWIAT" nr 20/2002) prezentowaliśmy zalety montażu instalacji gazowych w samochodach z silnikami benzynowymi.