Auto Świat Porady Eksploatacja Bliźniaki różnie się cenią

Bliźniaki różnie się cenią

Coraz więcej aut powstaje na wspólnych platformach. Mimo wielu jednakowych części koszty ich napraw różnią sięWszystkie auta wyglądają podobnie? To nie przypadek - wiele z nich łączy znacznie więcejniż tylko zbliżone kształty karoserii. Coraz więcej nowych aut, nawet jeżeli są firmowane przez konkurencyjne koncerny, pochodzi z tych samych fabryk, składane są z tych samych części przez tych samych robotników. To czasem powoduje zabawne sytuacje, gdy np. Citroën przyjeżdża z fabryki z emblematemalbo z kierownicą Peugeota. Takie pomyłki zdarzają się każdemu i mają małe znaczenie, bo różnice techniczne między autami poszczególnych marek często ograniczają się właśnie do elementów ozdobnych. Ważniejsze są jednak ceny zakupu i serwisu, a te lubią się różnić. Zależą od prestiżu marki i założeń marketingowych koncernu. Ceny identycznych części pochodzących od konkurencyjnych dystrybutorów różnią się cz'sto nawet o więcej niż połowę. Przykład: wahacz do Toyoty Aygo kosztuje w autoryzowanym serwisie 1080 zł.

Bliźniaki różnie się cenią
Auto Świat
Bliźniaki różnie się cenią

Za tę samą część u Peugeota oferującego bliźniaczy model 107 (produkowany razem z Aygo i Citroënem C1 na jednej linii produkcyjnej) zapłacimy ok. 400 zł. Czy więc wszystkie części mechaniczne do Toyoty lepiej kupować u Peugeota? Na pewno nie, bo np. w przypadku sprzęgła sytuacja wygląda odwrotnie - Toyota każe sobie za nie zapłacić o 440 zł mniej niż Peugeot.Cena części zależy głównie od polityki firmy Z reguły faktyczny koszt wyprodukowania części to tylko ułamek tego, co musi zapłacić za nią klient w salonie. Pozostałe składniki ceny to koszty transportu, magazynowania, opakowania i ogromna marża. Wysokość marży zależy od tego, na czym firma chce zarabiać. Niektórzy producenci liczą na zyski głównie przy sprzedaży auta, inni zarabiają przede wszystkim na serwisie i sprzedaży części. Zanim zdecydujemy się na zakup nowego auta, warto zorientować się w serwisie, ile będzie kosztowała obsługa pojazdu. W wielu przypadkach może się okazać, że ceny części zamiennych do małego, miejskiego auta kosztującego w salonie ok. 30 tys. zł będą zbliżone lub nawet wyższe od tych, które muszą płacić właścicele aut droższych 3-4 razy więcej.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:EksploatacjaPorady