Zarazem coraz częściej zarówno przyczepy jak i kampery wyposażone są nie tylko w kompletną kuchnię (nawet z mikrofalówką) czy ubikację z prysznicem. Standardem stał się sprzęt audiowizualny i odbiornik telewizji satelitarnej, a ciepło zapewnia bardzo efektywny system ogrzewania wnętrza i wody z butli gazowych. I o ile w chłodniejsze noce czy dni możemy cieszyć się przyjemnym ciepełkiem, o tyle w upały wnętrze przyczepy czy kampera może przypominać saunę.
Otwieranie okien i przewietrzanie w takich warunkach nie na wiele się zda. Rozwiązaniem coraz częściej stosowanym przez producentów jak i użytkowników jest zamontowanie klimatyzacji.Chłodno lub... ciepło Wprawdzie cena układów klimatyzacyjnych bardzo spadła w ostatnim czasie, to jednak nadal są to urządzenia dość kosztowne (cena bez montażu od 3 do 6 tys. zł).
To powoduje, że klimatyzatory do przyczep i samochodów kempingowych są w naszym kraju stosunkowo mało znane i popularne. Jedynie szwedzki Electrolux oferuje stale kilka modeli nowoczesnych klimatyzatorów (ze sterowaniem elektronicznym) serii Blizzard. Drugi powód to czysto techniczna konieczność zasilania klimatyzatora z napięcia 220 woltów.
Dzieje się tak dlatego, że do poprawnej pracy typowy klimatyzator potrzebuje mocy minimum 500 watów. Akumulator samochodowy, nawet z przetwornicą, "padłby" w kilkadziesiąt minut. Dlatego też klimatyzatora możemy używać tylko na kempingu wyposażonym w gniazdko 220 V lub też skorzystać z przenośnych (lub do zabudowy) generatorów 220 V o mocy wyższej niż moc samego klimatyzatora.
Zadaniem klimatyzatora jest przede wszystkim utrzymywanie stałej temperatury we wnętrzu przyczepy lub kampera (zazwyczaj do wielkości dwudziestu kilku stopni poniżej temperatury zewnętrznej), redukcji wilgotności i oczyszczania powietrza. Trzeba jednak pamiętać, że klimatyzator nie pracuje, jeśli temperatura na zewnątrz jest niższa niż +18 st. Celsjusza.
Niektóre modele, zwłaszcza te markowe, oprócz funkcji schładzania wnętrza mają także spirale grzejne do jego ogrzewania. Dzięki temu klimatyzator spełnia podwójną rolę. Trzeba jednak pamiętać, że moc potrzebna do pracy modułu ogrzewającego może być nawet dwukrotnie większa niż modułu schładzającego. Jest to ważne przy kupnie lub używaniu zewnętrznych generatorów prądu.
Istotną sprawą jest też opór powietrza stawiany przez klimatyzator podczas jazdy. Najnowsze modele Electroluxa zostały tak opracowane, by swoją budową, a zwłaszcza aerodynamicznymi kształtami minimalizowały opory i oszczędzały zużycie paliwa podczas jazdy.
Nie stanowi on poważniejszych problemów. Większość klimatyzatorów montuje się w otworach dachowych przeznaczonych na świetliki czy okna wentylacyjne. Jednak klimatyzator na dachu przyczepy czy kampera to dodatkowe obciążenie konstrukcji (ważące co najmniej 30 kg).
Dlatego też przed zakupem lub montażem powinniśmy upewnić się, czy jest ona w stanie go wytrzymać, czy też potrzebuje dodatkowego wzmocnienia.Wszystkie funkcje sterowane są z wewnętrznego panelu umieszczonego zazwyczaj przy kratkach nawiewowych.
Można za jego pomocą ustawiać temperaturę schłodzenia lub grzania, prędkość przepływu powietrza, a także czas, na jaki ma on być włączony.Dariusz Kowalczuk