Paliwo po 1,30 zł! Tańsze 3,5 raza od benzyny! To możliwe. Chodzi bowiem o gaz ziemny CNG, taki sam, jakiego używamy w kuchenkach do gotowania i w piecach do ogrzewania domów.
Co zrobić, aby tankować do samochodu paliwo po 1,30 zł? Tyle właśnie kosztuje metr sześcienny gazu ziemnego, który wartością energetyczną odpowiada litrowi benzyny. Do tego, jak twierdzą eksperci, światowe zasoby tego surowca są wprost niewyczerpane, dużo większe niż ropy naftowej.
Foto: Auto Świat
CNG - najtańsze paliwo?
W wielu krajach gaz ziemny jest popularnym paliwem do samochodów. W Niemczech jeździ już ok. 30 tys. takich aut, do roku 2010 ma ich być 10 razy więcej. Powodów rosnącej popularności gazu ziemnego (CNG - Compressed Natural Gas, czyli sprężony gaz ziemny) poza niską ceną jest kilka. To w tej chwili najbardziej ekologiczne i bezpieczne paliwo. Zasilane nim pojazdy bez problemów spełnią rygorystyczne wymogi przyszłej normy emisyjnej Euro 5! A jak się jeździ na CNG? Normalnie, czyli mniej więcej tak, jak na benzynie.W przypadku aut fabrycznie dostosowanych do spalania CNG producenci określają moc i osiągi osobno do jazdy na gazie i benzynie. Różnice są jednak niewielkie. Dość powiedzieć, że gaz ziemny sprawuje się lepiej niż bardzo popularny obecnie w Polsce gaz płynny (propan-butan). Większość europejskich producentów, przynajmniej na niektórych rynkach, oferuje auta dostosowane do tankowania CNG. W Polsce samochody takie dostępne są wyłącznie na indywidualne zamówienie. Jednak niemal każde auto z silnikiem benzynowym można dostosować do zasilania gazem ziemnym. Koszty instalacji nie są przesadnie wysokie - w porównaniu z instalacjami LPG kosztują zazwyczaj 1-2 tys. zł więcej. Na wyższą cenę w stosunku do instalacji PLG mają wpływ droższe zbiorniki przystosowane do wysokich ciśnień. Właśnie magazynowanie i transport CNG to główne trudności związane z upowszechnieniem zasilania aut gazem ziemnym. W 50-litrowej butli mieści się gaz o wartości energetycznej, jaką ma 12 litrów benzyny. Żeby auto miało przyzwoity zasięg, trzeba zamontować kilka zbiorników. Zabiera to mnóstwo miejsca i zwiększa ciężar auta. Lekkie butle kompozytowe są drogie (ok. 700 euro sztuka). Kiedy już mamy zamontowaną instalację (adresy poniżej), powstaje pytanie, gdzie tankować? Choć w większości mieszkań znajdują się kuchenki zasilane gazem ziemnym, zatankowanie auta nie jest łatwe.W zbiornikach samochodowych jest on bowiem magazynowany pod ciśnieniem 200-250 atmosfer, a w sieci gazowniczej ciśnienie jest 50 razy niższe. Żeby napełnić zbiornik auta, trzeba gaz sprężyć. Instalacje pozwalające na tankowanie średniej wielkości pojazdu w ciągu 3-5 minut są duże i drogie. Przy użyciu mniejszych i tańszych kompresorów tankowanie trwa kilka godzin. CNG nie można dowieźć cysterną, więc stacja musi być podłączona do gazociągu.
strona 2
Dlatego stacji CNG jest w Polsce zaledwie kilkanaście. Dla porównania: w Niemczech gaz ziemny można tankować na 600 stacjach. Jest też inne rozwiązanie (stosowane m.in. w USA i Kanadzie) - stację może zbudować sobie każdy kierowca. Mały, podłączony do sieci gazowej kompresor montuje się w garażu lub przy domu. Napełnianie zbiornika trwa nawet kilkanaście godzin, ale można tankować przez noc. CNG to bez wątpienia przyszłość paliw alternatywnych. Gaz ziemny prędzej czy później wyprze coraz droższy gaz płynny, którego dostępność i cena powiązane są z ropą naftową. Gaz ziemny ma tyle zalet i jest tak tani, że będzie coraz bardziej popularny.Instalacja wprost z fabryki
Citroen C3 1.4 Style Bivalent rozwija na paliwie gazowym moc 67 KM. Zasięg na gazie wynosi zaledwie 170 km, na szczęście 45-litrowy zbiornik z benzyną pozwala pokonać bez tankowania na obydwu paliwach ponad 850 km. Auto nie jest dostępne w Polsce - nie wiadomo też, czy będzie.
Mercedes klasy E NGT jest dostosowany do jazdy zarówno na gazie, jak i na benzynie. Doładowany silnik o pojemności 1,8 l rozwija moc 163 KM. Zasięg na gazie to zaledwie 300 km. Samochód dostępny w Polsce. Instalacja CNG kosztuje ok. 15 tys. zł, obowiązkowo trzeba też dokupić automatyczną skrzynię biegów. Razem zapłacimy więc ponad 200 tys. zł.
Ford Focus C-Max zasilany gazem ziemnym nie jest oferowany w naszym kraju. Zainteresowani mogą spróbować sprowadzić go na indywidualne zamówienie. Silnik o pojemności skokowej 2 l rozwija na gazie moc 121 KM. Zasięg nie jest oszałamiający, butle o pojemności 14 m3 gazu pozwalają przejechać na jednym tankowaniu zaledwie 250 km.
Opel Zafira CNG należy na rynku niemieckim do najpopularniejszych aut zasilanych gazem ziemnym. Dotychczasowa wersja tego auta kosztowała ok. 20 tys. euro. Cena ostatnio zaprezentowanego, nowego modelu nie jest jeszcze znana. W oficjalnym polskim cenniku Opla takiego auta jeszcze nie znajdziemy.
Volvo S60 Bi-Fuel CNG to tylko jeden z wielu modeli szwedzkiej firmy dostosowanych do spalania gazu ziemnego. Obok Fiata to właśnie Volvo należy do producentów, którzy najwcześniej zaczęli oferować fabryczne auta zasilanie CNG.
Fiat Doblo 1.6 16V Natural Power to jeden z przykładów na to, że auta dostawcze doskonale nadają się do przeróbek na gaz ziemny. Dzięki dużej ilości butli udało się osiągnąć przyzwoity zasięg 450 km na jednym tankowaniu. Niestety, ta wersja Doblo nie jest w tej chwili dostępna w Polsce.
strona 3
Adresy instalatorów Tylko nieliczne placówki i przedsiębiorstwa w Polsce mają uprawnienia do przystosowywania samochodów do zasilania sprężonym gazem ziemnym CNG. Poza podanymi poniżej punktami instalacje można zakładać w ich filiach:F.H.U. CZAKRAM33-100 Tarnów, ul. Dojazd 1ELPIGAZ Sp. z o.o.80-298 Gdańsk, ul. Szybowcowa 31AWYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ40-019 Katowice, ul. Krasińskiego 8AUTO GAZ ŚLĄSK 40-807 Katowice, ul. Brygadzistów 82ANGV AUTOGAS Sp. z o.o. 31-127 Kraków, ul. Kochanowskiego 3/1AGdzie tankowaĆ Adresy stacji CNG. Uwaga! Przed wizytą na stacji lepiej zadzwonić, niektóre stacje są czynne w nietypowych porach.Gdańsk, ul. Wałowa 41/43, tel. (058) 305 82 09Inowrocław, ul. ks. P. Wawrzyniaka 33, tel. (052) 357 60 68Kraków, ul. Siewna 19, tel. (012) 415 02 06Legnica, ul. Ścinawska 1, tel. (076) 862 90 12Olsztyn, ul. Lubelska 42, tel. (089) 537 25 58Poznań, ul. Głogowska 412, tel. (061) 839 02 61Przemyśl, ul. Lwowska 9, tel. (016) 678 30 44Radom, ul. Gazowa 11/13, tel. (048) 360 43 40Rzeszów, ul. Lubelska 54, tel. (017) 866 04 00Tarnów, ul. Lwowska 199 a, tel. (014) 626 96 11Warszawa, ul. Kasprzaka 25, tel. (022) 691 85 56Wrocław, ul. Gazowa 3, tel. (071) 364 92 31Zgorzelec, ul. Fabryczna 1, tel. (075) 772 23 005 PYTAŃ na temat CNG 1. Czym jest CNG? CNG (Compressed Natural Gas), czyli sprężony gaz ziemny, występuje w naturalnych złożach. Można go wytwarzać z odpadów biologicznych. Gaz ziemny, którego głównym składnikiem jest metan, wykorzystywany jest powszechnie w celach grzewczych i kuchennych - ten gaz zasila większość kuchenek gazowych w mieszkaniach. Zasoby tego surowca powinny wystarczyć jeszcze na ok. 65-70 lat.2. Czy gaz ziemny jest ekologiczny? CNG zawiera 80 proc. metanu. Jest to najczystsze paliwo konwencjonalne.
W wyniku jego spalania nie dochodzi do emisji żadnych cząstek stałych ani związków siarki.3. Czy auto na gaz jest bezpieczne? Fachowcy twierdzą, że CNG to najbezpieczniejsze konwencjonalne paliwo. Gaz ziemny jest lżejszy od powietrza, dlatego w przypadku nieszczelności błyskawicznie się ulatnia, co minimalizuje niebezpieczeństwo wybuchu. Temperatura zapłonu gazu ziemnego jest dwukrotnie wyższa niż benzyny. Samochodowe zbiorniki na gaz są tak solidne, że wytrzymają nawet najcięższe wypadki.4. Jakie auta można przerobić na CNG? Bez większych problemów można przerobić każde auto benzynowe. Instalacje są konstrukcyjnie zbliżone do instalacji LPG. Najpoważniejsza różnica polega na zastosowaniu zupełnie innych, znacznie większych i droższych butli. Można przerabiać także auta z silnikami wysokoprężnymi. Opłaca się to jednak tylko w przypadku autobusów miejskich: koszt modyfikacji to kilkadziesiąt tysięcy zł.5. Ile kosztuje instalacja CNG? Najprostsza instalacja do auta z silnikiem gaźnikowym wyposażona w stalowe zbiorniki na gaz kosztuje ok. 2 tys. zł. Za instalacje wtryskowe trzeba zapłacić ok. 6 tys. zł. Zastosowanie znacznie lżejszych butli kompozytowych podnośi koszt o kilka tysięcy.