Wskazówka temperatury wody na czerwonym polu oznacza zawsze konieczność natychmiastowego przerwania jazdy
Doświadczony kierowca zauważy zagrożenie już wtedy, gdy wskazówka temperatury płynu chłodzącego zbliży się do czerwonego pola, mniej spostrzegawczy – kiedy już się na nim znajdzie. Ważne, by zareagować szybko i przerwać jazdę, zanim spod maski buchnie para. Zignorowanie wskazań kontrolek błyskawicznie doprowadzi do przegrzania silnika, grożącego poważnymi awariami i dużymi wydatkami. Jak zachować się w takiej sytuacji? Po pierwsze, włączyć ogrzewanie kabiny na maksimum i uruchomić dmuchawę na najwyższym biegu. Gdy jest już bardzo źle, sytuacji to nie uratuje, ale zawsze zmieni bilans cieplny silnika i trochę go ostudzi.
Foto: Auto Świat
Co robić gdy samochód się przegrzewa?
Po drugie, jak najszybciej zjeżdżamy z drogi w bezpieczne miejsce – na pobocze, pas rozdzielający jezdnie itp. Uchroni nas to nie tylko przed uderzeniem przez inny pojazd, lecz także przed wściekłym wzrokiem kierowców, którym utrudniamy jazdę. Jeśli do niepożądanego wzrostu temperatury płynu chłodzącego doszło w wyniku znacznego obciążenia jednostki napędowej (np. jazda z dużą prędkością, podjazd pod górę), a wentylator chłodnicy pracuje, możemy pozostawić silnik na wolnych obrotach – powinno to spowodować jego wychłodzenie (o ile oczywiście w układzie jest płyn – należy to szybko sprawdzić!).
W każdym innym wypadku, np. gdy silnik przegrzał się podczas powolnej jazdy w korku, najbezpieczniej będzie go wyłączyć.Co potem? Nie spieszyć się! Nie próbujmy podejmować prac naprawczych ani uzupełniać płynu w układzie chłodzenia, dopóki silnik nie ostygnie. Para uchodząca przez zawór w korku zbiorniczka płynu chłodzącego ma temperaturę do 130 ºC. Pod żadnym pozorem nie wolno tego korka odkręcać!
Najczęściej przyczyną przegrzania bywa niedostateczny poziom płynu chłodzącego (wyciek) lub niesprawna (niedrożna albo oblepiona brudem) chłodnica. Po dolaniu płynu można kontynuować jazdę, trzeba jednak uważnie obserwować wskaźnik temperatury silnika. Jeśli sytuacja się powtarza, szybko odwiedźmy warsztat, by zlokalizować ewentualne wycieki lub oczyścić (a niekiedy wymienić) chłodnicę.Częstym powodem kłopotów jest również awaria wentylatora chłodnicy. Należy zacząć od sprawdzenia bezpiecznika obwodu zasilania wentylatora. Drugą przyczyną niesprawności może być uszkodzenie czujnika temperatury – bardziej doświadczeni kierowcy mogą spróbować doraźnie zewrzeć jego styki robocze. W innych wypadkach pozostaje dolanie płynu po wychłodzeniu silnika (awaryjnie wody) i kontynuowanie jazdy etapami do domu lub najbliższego warsztatu albo… wezwanie pomocy drogowej.