Są źródłem informacji o pracy jednostki napędowej i potwierdzeniem poprawności jej działania.Ucho ludzkie jest tak doskonałym organem, że rozróżnia nawet bardzo subtelne zmiany tonów dochodzących do nas dźwięków. Jeśli jednak siedzimy za kierownicą, to odgadnięcie przyczyn nietypowych odgłosów nie jest prostym zadaniem. W zamkniętym pudle samochodu dźwięki przenoszą się w zaskakujący sposób. Często dobiegają do ucha kierowcy zupełnie z innego miejsca niż w rzeczywistości. Ponadto jeden rodzaj dźwięku może być spowodowany całkowicie różnymi przyczynami. Aby prawidłowo zlokalizować źródło niepokojących odgłosów, należy najpierw usunąć z wnętrza pojazdu (także z bagażnika) wszelkie luźno leżące przedmioty, które mogłyby utrudniać osłuchiwanie pojazdu.WydechStosunkowo łatwo można rozpoznać uszkodzenie w układzie wydechowym pojazdu. Gazy wydechowe, opuszczając silnik, podlegają zawirowaniu, a ponieważ są wyrzucane z dużą prędkością, stają się źródłem dźwięków o takiej wysokości jak częstość dokonywanych zapłonów. Uszkodzenie w tłumiku (wypalenie dziury) poprzedzone jest zwykle stopnio-wym narastaniem głośności układu wydechowego. Im wyższa prędkość obrotowa silnika, tym poziom hałasu jest większy. Najczęściej uszkadza się ostatni tłumik, bowiem tutaj następuje skroplenie żrących cząstek gazów spalinowych. Warto jednak wiedzieć, że największe wyciszenie hałasu wydechu ma miejsce w tłumiku środkowym, a nie - jak by się to wydawało - w ostatnim. Nieprzyjemne hałasy mogą być także spowodowane poluzowaniem się układu wydechowego i jego rezonansem, uszkodzeniem uszczelek połączeń kielichowych lub zerwaniem wsporników mocujących. Ustalenie źródła tych dźwięków wymaga dokładnego przejrzenia całego układu wydechowego. Aby usunąć dokuczliwy rezonans, często wystarczy mocniej dokręcić poluzowane śruby. Nakrętki zaczynamy dokręcać, poczynając od miejsca zamocowania kolektora do bloku silnika. ZawieszenieUszkodzenia przedniego lub tylnego zawieszenia dają o sobie znać w postaci wyraźnych, głuchych stuków dobiegających z okolic kół. Dźwięki te występują z pełną wyrazistością przy jeździe po nawierzchni z kostki, bruku lub klinkieru. Najczęstszą ich przyczyną są zużyte amortyzatory. Mogą także występować przy poluzowaniu się połączeń amortyzatorów z nadwoziem lub wahaczem. Czasem stuki te można także usłyszeć przy próbach "rozbujania" pojazdu. Przy sprawnych amortyzatorach kołysanie powinno ustąpić już po dwóch ruchach. Znaczne eksploatacyjne zużycie łożysk kół jezdnych pojazdu zaznacza się najczęściej jednostajnym wyciem pojawiającym się przy większych prędkościach jazdy. Stopniowo dźwięki te przechodzą w chrobot słyszalny także przy mniejszych prędkościach. Co charakterystyczne, chrobot ten wzmaga się przy pokonywaniu zakrętów, a słabnie przy jeździe na wprost. Luz w łożyskach kół można sprawdzić, poruszając podniesione koło w kierunku prostopadłym do płaszczyzny jego obrotu. Przy nadmiernie zużytych łożyskach daje się nawet wyczuć nierównomierny opór przy kręceniu kołem.Przeguby napędoweUszkodzenie przegubu napędowego poznać można czasami po wyraźnych stukach słyszalnych przy gwałtownym otwarciu lub zamknięciu przepustnicy. Objawy te są silniej jeszcze odczuwalne przy pokonywaniu zakrętów (przy autach z napędem na przednią oś). Stopień zużycia przegubu można ocenić, jeśli przy podniesionym kole jedną ręką chwycimy za półoś, a drugą będziemy w obie strony kręcić kołem. Niestety, podobne dźwięki daje także poluzowane lub niesprawne zawieszenie silnika i skrzyni biegów. W samochodach z silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym koła tylne opisywane stuki usłyszymy także przy zużyciu się krzyżaków lub wielowypustu wału napędowego.Dość typowym objawem zużycia klocków lub szczęk w hamulcach bębnowych są metaliczne zgrzyty słyszalne podczas hamowania. Dźwięki te przypominają tarcie metalu o metal i w miarę zużycia hamulców stają się coraz bardziej intensywne. Pierwsze takie odgłosy powinny być sygnałem do przeglądu układu hamulcowego. Przy lekkim hamowaniu czasami słyszalny jest pisk hamulców. Przyczyną jest zawilgocenie okładzin szczęk lub osadzenie się warstwy pyłu na przylegających do siebie powierzchniach ciernych. Zjawisko to powinno całkowicie ustąpić po kilkakrotnym mocniejszym hamowaniu.Stosunkowo częstym rodzajem hałasu są gwizdy występujące podczas szybkiej jazdy. Powodem może być złe przyleganie ramek okiennych do uszczelek. Niekiedy wystarczy poprawić ustawienie lusterek czy anteny, aby nieprzyjemne gwizdy ustały.
Co tak hałasuje?
Na hałas wytwarzany przez pojazd składają się głównie dźwięki dobiegające z silnika oraz z jego układu wydechowego, odgłosy toczenia się opon po nawierzchni, a także związane z pracą wirujących i zazębiających się elementów. Zazwyczaj do średniej prędkości (około 50 km/h) dominują odgłosy pracy silnika.