Wszystkie te elementy możemy zobaczyć w bloku silnika, którego częścią jest skrzynia korbowa. Nad jej poprawnym działaniem czuwa CDR, czyli Crankcase Depression Regulator Valve. Jak działa zawór regulacji podciśnienia?

Skrzynia korbowa i CDR - jak działają?

Skrzynia korbowa to przestrzeń, w której w trakcie jazdy pracuje wał korbowy. Element ten zamyka konstrukcję silnika od dołu i jest połączony z miską olejową. Skrzynia składa się z czterech kluczowych elementów: uszczelnienia głowicy cylindra, gniazda tulei bieżnej, otworów na popychacze oraz otworów na śruby głowicy cylindra. To właśnie w skrzyni obraca się wał korbowy. To także zabezpieczenie dla mechanizmu napędowej jednostki oraz dodatkowe zabezpieczenie chłodzące. W skrzyni mieści się także głowica cylindra, wałek rozrządu oraz olej w misce.

Kolejną ważną funkcją tego elementu jest odpowietrzanie mechanizmu korbowego. To właśnie tutaj odprowadzane są gazy z silnika, które negatywnie działają na wał korbowy, czy olej silnikowy. Nad poprawną pracą skrzyni czuwa zawór regulacji podciśnienia w skrzyni korbowej, czyli CDR. Ten układ jest także odpowiedzialny za separację oleju od zasysanego powietrza przez silnik.

Odpowietrzanie skrzyni korbowej

Układ CDR jest odpowiedzialny za przewietrzenie skrzyni korbowej i utrzymywanie w niej właściwego podciśnienia. Jeśli CDR działa sprawnie z całym mechanizmem korbowym, to wszystkie spaliny są poprawnie odprowadzane do układu dolotowego. Takie działanie zmniejsza ryzyko wzmożonej emisji zanieczyszczeń do środowiska. Co, jeśli cały układ się zapowietrza?

Zbyt duże ciśnienie w skrzyni zazwyczaj jest spowodowane nagromadzeniem gazów spalinowych. Jeśli czujecie, że wasz samochód działa bardzo nieregularnie na biegu jałowym i spada jego moc, a nawet silnik gaśnie, to znak, że czas na odpowietrzenie skrzyni. Nie możemy tego wykonać samodzielnie, ze względu na to, że nie posiadamy specjalistycznego sprzętu do przeprowadzenia tak poważnego zabiegu na skrzyni korbowej.

Serwisant podłączy się do zaworu odmy, który jest wyposażony w specjalne czujniki, służące do regulacji ciśnienia. Gazy są odprowadzane przez kolektor do komór spalania. W trakcie odpowietrzania pozostałości oleju silnikowego również wracają do miski olejowej. Koszt usługi odpowietrzania to około 150-400 zł. Jest to niezbędne, jeśli nie chcemy uszkodzić bloku silnika.

Zatkana odma olejowa w skrzyni korbowej

Odma olejowa w skrzyni korbowej może powstać w wyniku nadmiernego ciśnienia gazów spalinowych. Na początku ciśnienie zaczyna coraz mocniej wywierać nacisk na ścianki skrzynki, aż w końcu wypchnie uszczelniacze całego dołu silnika. Nie warto wówczas wymieniać uszczelek na nowe - lepiej wybrać się do specjalisty, który nam pomoże. Zatkana odma może także wypchnąć bagnet do pomiaru oleju. Kolejnym z objawów zatkanego układu CDR będzie także głośny świst po odkręceniu bagnetu pod maską.

Problem z zatkanym zaworem CDR może również uwydatnić się podczas zimy. Dlaczego? Nadmierna wilgoć w powietrzu łączy się z olejem i oblepia cały układ. Wtedy nawet kilkustopniowy mróz może zatkać przepływ w skrzyni korbowej. Wciąż wielu kierowców chcąc pozbyć się szkodliwych gazów z tego podzespołu, kieruje je bezpośrednio na zewnątrz do atmosfery. Warto wiedzieć, że to działanie jest niezgodne z prawem, a jeśli funkcjonariusz policji podczas oględzin samochodu zauważy taką modyfikację pod maską, możemy otrzymać spory mandat.

Podczas zakupu używanego samochodu, na pierwszym przeglądzie często pomijana jest przez diagnostów kwestia sprawdzenia skrzyni korbowej i jej przepuszczalności gazów. Warto jednak zainwestować kilkadziesiąt złotych, by regularnie sprawdzać stan dolnego bloku silnika, aby w przyszłości nie ponosić jeszcze większych kosztów związanych z renowacją lub zakupem nowego silnika.