Auto Świat > Porady > Wszystko o silniku > Silnik 1.8 Turbo - wszystko o benzynowym silniku grupy Volkswagena

Silnik 1.8 Turbo - wszystko o benzynowym silniku grupy Volkswagena

Silnik 1.8 Turbo grupy Volkswagena to jeden z pierwszych turbobenzyniaków produkowanych na szeroką skalę. Ma wiele zalet, ale i kilka nieprzyjemnych usterek. Silnik 1.8 Turbo był stosowany w autach wszystkich marek koncernu Volkswagena, jednak największy udział w jego opracowaniu mieli inżynierowie Audi

Silnik 1.8 TurboŹródło: Auto Świat
  • Silnik 1.8 Turbo to jeden z najbardziej udanych silników grupy Volkswagena
  • Jest bardzo podatny na tuning
  • Przy spokojnej jeździe silnik 1.8 Turbo pali około 9l/100 km

Pierwszym modelem, w którym zamontowano silnik 1.8 Turbo, była "A4-ka" I generacji (1994 r.). Potem dołączyły m.in.: A3, A6, VW Passat, Skody Octavia i Superb. Motor 1.8 Turbo przekonał tych, którzy nie przepadają za dieslowskim klekotem jednostek z rodziny TDI. W latach 90. XX w. samochody — zwłaszcza od segmentu C w górę — zaczęły błyskawicznie przybierać na wadze. Pojawiły się nowe systemy bezpieczeństwa, a wyposażenie stało się jeszcze bogatsze.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Żeby sprawnie napędzać wszystkie te dodatkowe kilogramy, należało poszukać dodatkowych niutonometrów. Grupa Volkswagena wybrała najprostszą drogę: turbodoładowanie. Owszem, z oferty nie zniknęły duże silniki 6— i 8-cylindrowe, czerpiące moment obrotowy ze sporej pojemności skokowej. Tyle, że wobec stale rosnących cen paliw i składek ubezpieczeniowych coraz mniej osób mogło sobie na nie pozwolić. I tak narodził się silnik 1.8 Turbo.

Golf IV (1997-2003) W czwartej generacji bestsellera z Wolfsburga montowano dwie wersje silnika 1.8 Turbo: 150 i 180 KM (GTI; od 0 do 100 km/h w 7,9 s).
Golf IV (1997-2003) W czwartej generacji bestsellera z Wolfsburga montowano dwie wersje silnika 1.8 Turbo: 150 i 180 KM (GTI; od 0 do 100 km/h w 7,9 s).Źródło: Auto Świat

W momencie debiutu silnik 1.8 Turbo uchodził za niezwykle zaawansowany technicznie. Wrażenie robił wysoki — jak na benzyniaka — moment obrotowy (w zależności od wersji: od 210 do 320 Nm) i liniowy sposób oddawania mocy.