Auto Świat Porady Wyjaśniamy, ile kosztuje wymiana paska rozrządu

Wyjaśniamy, ile kosztuje wymiana paska rozrządu

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Od tego niepozornego kawałka gumy często zależy być albo nie być silnika w twoim aucie. Wyjaśniamy, kiedy najlepiej zdecydować się na wymianę paska rozrządu, ile może to kosztować, na co przy okazji zwrócić uwagę i dlaczego lepiej nie przekraczać zalecanych interwałów.

Wymiana paska rozrządu
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Piotr Czypionka
Wymiana paska rozrządu
  • Kupiłeś auto bez historii serwisowej? Sprawdź rozrząd!
  • Zerwany napęd rozrządu może, ale nie musi oznaczać spustoszenia w silniku.
  • Koszt okresowej wymiany zależy od zabudowania silnika w samochodzie.

Pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego na wałek/wałki rozrządu, a zatem jest – pośrednio – odpowiedzialny za sterowanie czasem otwierania i zamykania zaworów. Od tego z kolei zależy proces napełniania cylindrów mieszanką (zawory ssące) i wypuszczania spalin do kolektora (zawory wydechowe). Nie trzeba więc być dyplomowanym inżynierem, żeby wiedzieć, iż jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy układu rozrządu powodują zaburzenia w pracy silnika. Co więcej, gdy pasek przeskoczy lub się zerwie (ze starości, z powodu usterki innego elementu; patrz dalej), jednostka napędowa straci "synchronizację", co z kolei uniemożliwi jej dalszą pracę. Jeżeli mamy do czynienia z tzw. silnikiem kolizyjnym, zawory uderzą w tłoki i zostaną uszkodzone. A i to nie wszystko, bo w wyjątkowo pechowej sytuacji może też dojść do zniszczenia m.in. wałków rozrządu, panewek, głowicy, a w skrajnym przypadku – wału korbowego.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel