- W Skodzie Superb po liftingu pojawiły się m.in. matrycowe reflektory – są świetne
- W Skodzie Superb po liftingu przednie szyby akustyczne sprawiają, że w środku jest cicho. Nawet podczas jazdy z prędkością autostradową
- Skody Superb w wersji Laurin&Klement nie można mieć ze sportowym obniżonym zawieszeniem, ale z adaptacyjnym DCC – owszem
Teraz już wiem, o co naszym samorządowcom zawsze chodziło. Ilekroć bowiem ogłaszano w jakiejś gminie lub powiecie przetarg na służbowe samochody dla lokalnej administracji, tyle razy – z drobnymi wyjątkami – wygrywała Skoda Superb. Niezależnie od generacji. To po prostu musiał być Superb: ogromny, dość komfortowy, do tego – w oczach wielu – reprezentacyjny, ale przy tym niekłujący podatników w oczy. I o ile dotychczasowe generacje dużej Skody nie każdego urzekały, o tyle tym razem miało być inaczej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSkoda Superb to naprawdę kawał samochodu, bo mierzy aż 4,87 m przy rozstawie osi 2,84 m. To więcej niż u niemal całej konkurencji – kroku Skodzie Superb mogą dotrzymać np. Ford Mondeo i Opel Insignia. W Skodzie Superb z przodu jest po prostu wygodnie, zaś w drugim rzędzie siedzeń czeka, ni mniej, ni więcej, tylko... strefa samorządowca. Miejsca na nogi dostajemy tyle, że gdyby ktoś akurat zechciał świętować np. sukces w konkursie na wojewodę roku, to bez problemu dałoby się w środku zorganizować imprezę taneczną. Maksymalna przestrzeń jest większa niż w Fordzie Mondeo (o 7 cm) i Oplu Insignia (o 3,5 cm)!
Materiały i wyposażenie w Skodzie Suoperb Laurin & Klement są niezłe, choć trzeba pamiętać o tym, że skórzana tapicerka to połączenie tzw. skóry ekologicznej (czyli materiał w stylu skaju) oraz naturalnej – tę drugą znajdziesz tylko na siedziskach. Ale dobre i to, gdyż niektóre droższe marki potrafią wciskać klientom sztuczną skórę i na dodatek żądać za nią dopłaty.
Zobacz także
Przednie fotele okazują się wystarczająco komfortowe (w opcji – z masażem), lecz brakuje regulacji długości siedziska. Po liftingu doszło kilka ważnych gadżetów, w tym indukcyjna ładowarka do smartfonów.
Multimedia w Skodzie Superb Laurin&Klemant dostajemy topowy układ Columbus z 9,2-calowym ekranem i nawigacją) są łatwe w obsłudze, ale trochę brakuje pokręteł – zwłaszcza tego od poziomu głośności. A przed liftem było... Na plus: start-stop da się wyłączyć szybko i wygodnie, fizyczne pokrętła zachował też panel klimatyzacji.
Dwusprzęgłowa skrzynia DSG 7b to znana i przez wielu lubiana konstrukcja, ale tu najwyraźniej z nowym oprogramowaniem, mającym zapobiegać szarpaniu podczas ruszania. I Skoda Superb faktycznie płynnie rusza, ale zbyt często ma się wrażenie pełzania na półsprzęgle. Zaskakuje też bardzo długi siódmy bieg, dzięki któremu nawet przy prędkościach rzędu 130-140 km/h wał korbowy silnika kręci się z prędkością ok. 2500/obr. na minutę (!) – prawie jak w dieslu.
Zadziwia też spalanie silnika 2.0 TSI/190 KM. I to pozytywnie, bo bez trudu uzyskałem w trybie mieszanym wynik na poziomie 8 l/100 km. Tocząc się spokojnie drogą krajową, da się zejść nawet do 6 l/100 km, za to w zakorkowanym mieście jest to już zazwyczaj 10-12 l/100 km. Mimo to silnik 2.0/190 KM jako następca wycofanej wcześniej jednostki 1.8/180 KM spisuje się znakomicie. Czyli tzw. rightsizing ma sens.
Prowadzenie? Skoda Superb zachowuje się pewnie i neutralnie, ale trudno doszukać się w nim jakiegoś pazura. Najlepiej ustawić DCC w trybie komfortowym i połykać kolejne autostradowe kilometry.
Skoda Superb 2.0 TSI - dane techniczne i osiągi
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 190/4200-6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 320/1500-4100 |
Skrzynia biegów | aut. 7 (DSG) |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 235/40 R 19 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4869/1864/1458 |
Rozstaw osi (mm) | 2841 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1535/638 |
Poj. bagażnika (l) | 625-1760 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 66 |
Prędkość maksymalna | 240 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Spalanie (WLTP) średnie | 6,6-8,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 150-181 g/km |
Teoretyczny zasięg | 750-1000 km |
Min. średnica zawracania | 11,1 m |
Wyposażenie | |
Wersja | Laurin & Klement |
9 airbagów/syst. bezkluczyk. | S/S |
Klima aut. 3-stref./refl. LED | S/S (matrycowe) |
System multimed./nawigacja | S/S (9,2 cala) |
System audio Canton/zaw. DCC | S/S |
Czujniki park./kamera cofania | S/S |
Fotele podgrz./skórzane/elektr. | S/S/S |
Elektr. panoramiczne okno dach. | 4 600 zł |
Gwaranacja i ceny | |
Cena podst. testowanej wersji | 160 850 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 186 650 zł |
Skoda Superb 2.0 TSI - to nam się podoba
Wyciszenie i komfort (przednie szyby akustyczne), ilość miejsca z tyłu i bagażnik, bogate wyposażenie, niskie spalanie.
Skoda Superb 2.0 TSI - to nam się nie podoba
Skrzynia ma tendencję do jeżdżenia na półsprzęgle, za taką kasę można mieć... nieco gorzej wyposażone BMW serii 5.