• Peugeot 508 SW z benzynowym silnikiem o mocy 180 KM
  • Samochód nie tylko świetnie wygląda, lecz także dobrze prowadzi się i jest dynamiczny
  • Pomimo dobrych osiągów udało się uzyskać niskie zużycie paliwa na poziomie 6,9 l/100 km

Peugeot 508 w aktualnym wydaniu jest samochodem, który kolejny raz udowadnia, że francuscy projektanci nie znoszą sztampy. Nie dla nich są oklepane rozwiązania stylistyczne czy tradycyjnie rozplanowane kokpity. W testowanym modelu wszystko jest inaczej. Czy to dobrze? Pewne jest, że w tym przypadku nie ma mowy o nudzie.

Testowany egzemplarz to kombi, które bardziej wygląda jak lifestylowy shooting brake niż auto, które ma przewieźć urlopowy ekwipunek całej rodziny. Jednak bez obaw – oryginalny wygląd nie kłóci się w tym przypadku z praktycznością. Projektanci zafundowali modelowi 508 kufer o pojemności 530-1780 l.

Peugeot 508 SW – mało miejsca z tyłu

Pod względem ilości miejsca dla pasażerów nie jest już tak dobrze. Owszem z przodu nie ma żadnych powodów do narzekania, bo zarówno na nogi, jak i nad głowami wygospodarowano dużo przestrzeni. Jednak z tyłu wysokim osobom może brakować centymetrów nad głowami. Poza tym z racji nisko poprowadzonego dachu wsiadanie na tylną kanapę nie jest zbyt wygodne.

Jedno jest natomiast pewne – pod względem oryginalności wnętrza Peugeot 508 SW przebija wszystkie modele w swojej klasie. Tu każdy detal jest wyjątkowy – począwszy od dźwigni skrzyni biegów przypominającej wyglądem dżojstik do Playstation, przez przypominające klawisze pianina przyciski na konsoli środkowej aż do i-Cockpitu, którego wskazania (różne w zależności od wybranego motywu) śledzimy ponad wieńcem kierownicy. To wymaga przyzwyczajenia, ale dzięki temu, że kierownica została spłaszczona zarówno u dołu, jak i u góry (kolejny nietypowy element) nie ma obawy, że będzie ona zasłaniała elektroniczne zegary.

Wyjątkowość modelu 508 nie do końca współgra z obsługą urządzeń pokładowych. Wybieranie większości funkcji odbywa się za pomocą dotykowego, 10-calowego ekranu na konsoli środkowej. Efekt? Przykładowo regulacja klimatyzacji możliwa jest dopiero po przebrnięciu przez skomplikowane menu. Owszem, niektóre funkcje da się aktywować za pomocą przycisków (to te przypominając klawisze piania), ale umieszczone na nich ikony są kompletnie niewidoczne w słoneczny dzień.

Peugeot 508 SW – benzyniak i automatyczna skrzynia

Pod maską testowanego egzemplarza pracował doładowany, benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM (w ofercie jest jeszcze jeden benzyniak generujący 225 KM). Nie jest to wprawdzie jednostka zapewniająca autu sportowe osiągi, ale przyspieszenie do setki po 8,6 s to dobry wynik – tylko o 0,6 s słabszy niż obiecywane przez producenta 8 s. Podczas zwiększania prędkości cieszy nie tylko dobra dynamika, lecz także sposób rozwijania mocy. Już od startu silnik sprawnie wchodzi na wysokie obroty, a samochód płynnie rozpędza się. Za takie zachowanie odpowiada nie tylko mocny silnik, lecz także 8-stopniowa, automatyczna skrzynia, która szybko i bez szarpnięć zmienia przełożenia. Gdy trzeba bez zwłoki redukuje również poszczególne biegi.

To jeszcze nie koniec zalet jednostki napędowej. Okazuje się bowiem, że nawet podczas szybkiej jazdy została ona dobrze wyciszona. Jednak dla kierowcy ważne jest również zapotrzebowanie na paliwo. Pod tym względem auto spisuje się znakomicie. Przy mocy 180 KM średnie spalanie na poziomie 6,9 l/100 km należy uznać za bardzo dobry wynik. Jakby tego było mało, to okazuje się że to testowe osiągnięcie jest identyczne z danymi podawanymi przez Peugeota. Brawo!

Peugeot 508 prezentuje się efektownie i można pokusić się wręcz o sportowe cechy stylistyki. Z takim postrzeganiem pojazdu współgra prowadzenie auta. Jednak jest to możliwe wówczas, gdy wykorzystuje się sportowy tryb jazdy. Zawieszenie odczuwalnie usztywnia się, a auto precyzyjnie pokonuje nawet ciasne łuki. No dobrze, ale co z resorowaniem? Bez obaw. Wystarczy ustawić auto w standardowym trybie, a wówczas układ jezdny staje się bardziej przyjazny dla amatorów komfortowej jazdy – wszelkiego rodzaju niedoskonałości są idealnie niwelowane.

Jeszcze pod jednym względem układ jezdny zasługuje na wysokie noty – skuteczności układu hamulcowego. Przy zimnych elementach ciernych wystarczy zaledwie 33,1 m żeby zatrzymać samochód jadący 100 km/h. Po rozgrzaniu tarcz droga hamowania wydłuża się, ale 34,9 m to nadal świetny wynik.

Peugeot 508 SW – ile to kosztuje?

Tym razem nie mamy dla Was dobrej wiadomości. Już za bazową specyfikację Active trzeba zapłacić 138 800 zł. Tymczasem testowany egzemplarz występował w wersji Allure, a to oznacza wydatek 148 200 zł. W dodatku auto, którym jeździliśmy miało na pokładzie opcje, które podwyższyły jego cenę do 181 400 zł. To dużo, ale z drugiej strony za tę sumę otrzymuje się bogato wyposażone kombi klasy średniej z mocnym silnikiem i automatyczną skrzyni biegów.

Peugeot 508 SW – to nam się podoba

Stylistyka nadwozia, oryginalnie zaprojektowane wnętrze, pojemny bagażnik, dynamiczny silnik, niskie zużycie paliwa, skuteczny układ hamulcowy.

Peugeot 508 SW – to nam się nie podoba

Ograniczona przestrzeń nad głowami z tyłu, przeciętna widoczność, mało intuicyjna obsługa, utrudnione wsiadanie do tyłu.

Peugeot 508 SW – nasza opinia

Jeżeli masz już dosyć nudnych niemieckich modeli czy bezbarwnych japońskich aut, to świetnym wyborem może być Peugeot 508 SW ze 180-konnym benzyniakiem pod maską. W tej postaci możesz cieszyć się nie tylko z jazdy dynamicznym i oszczędnym kombi klasy średniej, lecz także samochodem, który sprawi ci radość nietuzinkową stylistyką.

Peugeot 508 SW – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1598 cm3, t.benz.
Moc 180 KM przy 5500 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1650 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 8/przedni
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Średnie zużycie paliwa (WLTP) 6,9 l/100 km
Dł./szer./wys. 4778/1859/1420 mm
Rozstaw osi 2793 mm
Cena bazowa/z opcjami 148 200/181 400 zł

Peugeot 508 SW – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,8 s
Elastyczność 80-120 km/h 5,8 s
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce zimne) 33,1 m
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce rozgrzane) 34,9 m
Rozmiar – rodzaj opon 235/45 R 18 – Michelin Pilot Sport 4
Poziom hałasu przy 50 km/h 55 dB (A)
Poziom hałasu przy 100 km/h 60 dB (A)
Poziom hałasu przy 130 km/h 66 dB (A)
Średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km