Benzyniak 1.2 R3 to wczesny przykład downsizingu, bo choć nigdy nie otrzymał żadnych elementów wspomagających (np. turbosprężarki), ma cechy motoru taniego w eksploatacji. Przecież 3-cylindrowy silnik jest lżejszy, tańszy w serwisowaniu (tylko 3 l oleju oraz 3 świece) i przynajmniej w teorii zużywa niewielkie ilości benzyny. Zalet jest naprawdę sporo!

To właśnie one przekonały koncern z Wolfsburga. VW w 2001 r. zaprezentował 3-cylindrówkę o poj. 1,2 l, która w wersji 6V rozwijała 54 KM, a w 12V – 64 KM. Taką moc pod koniec lat 90. XX w. rozwijały silniki R4: 1.2 i 1.4. Niestety, szybko się okazało, że motor ten nie pracuje tak równo, jak 4-cylindrówki (wiąże się to z większym odstępem pomiędzy zapłonem) – dotyczy to wersji i 54-, i 64-konnej (mocniejsza ma 12-zaworową głowicę i układ DOHC).

Czy silnik 1.2 MPI mało pali?

Także największy atut w teorii, czyli niskie zużycie paliwa, nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Owszem, jeśli ktoś bardzo spokojnie jeździ i delikatnie obchodzi się z pedałem gazu, silnik nie pali przesadnie dużo, ale normalna jazda w mieście i poza nim sprawia, że średnie zużycie benzyny w autach segmentu B (Polo, Ibiza i Fabia) wynosi 7,0-7,5 l/100 km. Ten wynik znacznie odbiega od obietnic Volkswagena, Seata czy też Skody – ok. 6 l/100 km.

Silnik 1.2 MPI - osiągi nie zachwycają

Również dynamika nie zachwyca. W przypadku Fabii 1. generacji 1.2/54 KM przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa aż 18,4 s, a wersji 64-konnej – 15,9 s. Odmiany po modernizacji (2006/07) zyskały po 6 KM, co trochę polepszyło ich efektywność, ale nadal czasy przyspieszeń są tylko przeciętne – najmocniejsze, 70-konne Polo IV 1.2 osiąga „setkę” w 14,5 s.

Jeśli chodzi o trwałość, to silniki sprzed modernizacji zmagają się z awariami cewek, łańcuchowego napędu i wypalonych gniazd zaworowych. W wersjach po zmianach niektóre problemy wyeliminowano, ale nadal motoru 1.2 R3 nie można uznać za bezawaryjny. Ważne: w razie poważnych problemów z układem korbowo-tłokowym (np. z panewką oporową) producent nie przewidział naprawy głównej silnika!

Silnik 1.2 MPI - technika

W momencie debiutu silnik benzynowy 1.2 R3 był nowoczesną konstrukcją. Tę lekką, aluminiową konstrukcję wyposażono w głowicę z dwoma lub czterema zaworami na cylinder, a także w wałek wyrównoważający, żeby polepszyć kulturę pracy. Wał korbowy jest podparty w czterech punktach, a za napęd rozrządu odpowiada łańcuch – zarówno w wersji OHC (6V), jak i DOHC (12V). Każdy z trzech cylindrów ma 399,4 ccm – łączna pojemność wynosi więc 1198,2 ccm i nie zmieniła się przez blisko 15 lat kariery rynkowej jednostki.

Silnik 1.2 MPI - typowe usterki

Trwałość benzyniaka 1.2 MPI R3 nie jest wzorcowa, trzeba jednak przyznać, że VW sukcesywnie eliminował słabe punkty. Problemy z przeskakującym o ząb łańcuchem rozrządu i wypalonymi gniazdami zaworowymi trapiły głównie wersje z początku produkcji (później zdarzały się rzadziej). Typowe jest też uszkodzenie cewek zapłonowych.

Silnik 1.2 MPI - usterki cewek zapłonowych

Objawy uszkodzenia cewek zapłonowych - nierówna praca na biegu jałowym i podczas przyspieszania, kłopoty z rozruchem, utrata mocy.

Naprawa uszkodzonych cewek zapłonowych w silniku 1.2 MPI - uszkodzenia cewek (jedna na każdą świecę) zdarzają się dość często w silnikach 1.2 MPI (6V i 12V). Naprawa polega na wymianie cewki na nową.

Ich wybór jest bardzo duży, co świadczy o zapotrzebowaniu na tę część. Markowa cewka (Bosch lub Beru) kosztuje ok. 150 zł.

Silnik 1.2 MPI - uszkodzenia głowicy

Objawy uszkodzenia głowicy w silniku 1.2 MPI - nierówna praca, problemy z rozruchem, silnik nie trzyma kompresji na poszczególnych cylindrach.

Naprawa uszkodzonej głowicy w silniku 1.2 MPI - To typowa usterka silników 1.2 MPI – przeważnie dotyczy wersji 6V, ale zdarzała się również w odmianach 12V. Po podłączeniu do komputera przeważnie wyskakuje problem z wypadaniem zapłonów. Często okazywało się, że kłopot tkwił w wypalonych gniazdach zaworowych – konieczna naprawa głowicy (wysokie koszty naprawy). Jak twierdzą mechanicy, z czasem producent wprowadził zmodyfikowane głowice – problem nieco ograniczono, jednak nie wyeliminowano do końca.

Silnik 1.2 MPI - usterki napędu rozrządu

Objawy usterki rorządu w silniku 1.2 MPI - check engine, utrata mocy, problemy z rozruchem.

Naprawa rorządu w silniku 1.2 MPI - niestety, często nie występują typowe objawy wskazujące na potencjalne kłopoty z napędem rozrządu. Przeważnie problem pojawia się podczas porannego rozruchu (przeskoczenie o ząb). Jest to efekt braku odpowiedniego napięcia łańcucha i zbyt krótkich ślizgów występujących w samochodach z początku produkcji (później je zmodyfikowano – są dłuższe). Wymiana łańcucha kosztuje ok. 1200 zł, a kompleksowa naprawa – 2500 zł.

Silnik 1.2 MPI - zalecenia serwisowe

Napęd rozrządu - choć w benzyniaku 1.2 R3 zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu, który w teorii powinien bezobsługowo pracować przez wiele tysięcy kilometrów, to jednak w praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Mechanicy zalecają częstszą wymianę oleju (co ok. 12,5 tys. km) i kontrolę stanu łańcucha. Niektórzy fachowcy mówią nawet o profilaktycznej wymianie łańcucha w wersjach z początku produkcji i użyciu zmodyfikowanych (czyli dłuższych) ślizgów.

Wymiana oleju - zalecany przez producenta interwał wymiany oleju – co 15 tys. km – jest odpowiedni, ale w przypadku aut eksploatowanych na krótkich dystansach zaleca się skrócenie go do co 12,5 tys. km (ograniczenie ryzyka przeskoczenia łańcucha).

Regulacja luzu zaworowego - zastosowano hydrauliczną kompensację luzu zaworowego – brak konieczności okresowej regulacji.

Silnik 1.2 MPI - czynności obsługowe

co 15 tys. km co 30 tys. km co 60 tys. km co 90 tys. km co 120 tys. km
wymiana oleju* + - - - -
wymiana filtra powietrza - - + - -
wymiana filtra paliwa - - + - -
wymiana świec zapłonowych - - + - -
sprawdzenie luzu zaworowego - - - - -
sprawdzenie stanu paska osprzętu + - - - -
wymiana paska osprzętu** - - - - -
wymiana napędu rozrządu*** - - - - -

*lub co rok;

**wymiana po zakwalifikowaniu przez mechanika;

***w benzyniaku 1.2 R3 zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu

Silnik 1.2 MPI - materiały eksploatacyjne

Olej - producent zaleca stosowanie oleju 5W–30 spełniającego normę VW 501.00/502.00 lub wyższą. Należy stosować tylko syntetyczny olej. Poj. układu we wszystkich wersjach mocy jest bardzo podobna i wynosi od 2,8 do 3,0 l.

Układ rorządu - Volkswagen nie przewiduje okresowej wymiany napędu rozrządu – łańcuch (w praktyce kłopoty z trwałością). Luz zaworowy także nie podlega okresowej regulacji.

Układ chłodzenia - obsługa układu chłodzenia ogranicza się do okresowego sprawdzenia poziomu płynu i kontroli mrozoodporności – VW nie daje zaleceń co do cyklicznej zmiany płynu. Poj. układu zależy od modelu i wynosi od 5,1 do 5,6 l.

Silnik 1.2 MPI - dane techniczne

1.2 6V 1.2 6V 1.2 12V* 1.2 12V 1.2 12V 1.2 12V**
Lata produkcji 2001-07 od 2007 r. od 2009 r. 2001-07 od 2006 r. od 2012 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R3/6 benz. R3/6 benz. R3/12 benz. R3/12 benz. R3/12 benz. R3/12
Pojemność skokowa 1198 1198 1198 1198 1198 1198
Stopień sprężania 10,8:1 10,3:1 10,5:1 10,5:1 10,5:1 10,5:1
Typ rozrządu OHC OHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 40/54/4750 44/60/5200 44/60/5200 47/64/5400 51/70/5400 55/75/5400
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 106/3000 108/3000 108/3000 112/3000 112/3000 112/3750
Rodzaj wtrysku wielopunktowy wielopunktowy wielopunktowy wielopunktowy wielopunktowy wielopunktowy

*silnik trafił tylko do niektórych aut z Grupy VW;

**motor w aktualnym Seacie Toledo i Skodzie Rapid

Silnik 1.2 MPI - zdaniem fachowca

Nie jest to idealny silnik, ale większość problemów, które trapiły wersje z początku produkcji, z czasem wyeliminowano, np. wydłużono prowadnicę ślizgów łańcucha (zmniejszono ryzyko przeskoczenia) i zmodyfikowano głowice. Krystian Woźniak, VAG Motor Serwis, Piaseczno koło Warszawy

Silnik 1.2 MPI - nasza opinia

Jeśli interesuje was motor 1.2 R3 MPI, wybierzcie mocniejsze wersje po modernizacji w latach 2006/07, w których wyeliminowano niektóre „choroby wieku dojrzewania”. Także dynamika tych odmian jest nieco lepsza. Spalanie? Niskie, ale przy oszczędnej jeździe. Dobra wiadomość jest też taka, że silniki te nieźle współpracują z LPG.