Dlatego postanowiliśmy w ostatnim odcinku naszych motoryzacyjnych dywagacji skupić się na wyjaśnieniu konstrukcji CR.Nazwa oznacza wspólną szynę zasilającą. Jest to rura wypełniona paliwem, do której podłączone są wtryskiwacze - po jednym na każdy cylinder.W ogólnym zarysie Common Rail pracuje na tej samej zasadzie co wtrysk benzyny typu LH-Jetronic, tyle że ciśnienie wtrysku jest tu wyższe 400-krotnie albo i więcej. Benzynowy układ wtryskowy w zupełności zadowala się bowiem czterema barami ciśnienia, natomiast najnowsza generacja CR, a więc wtrysku oleju napędowego, przekroczyła już 1600 barów (1350 w pierwszej generacji). Jak z tego wynika, pompowtryskiwacze i elektronicznie sterowane pompy rozdzielaczowe są wciąż lepsze, ale...W Common Rail można sobie dowolnie regulować nie tylko ciśnienie wtrysku (z zastrzeżeniem, że jednak po ustaleniu jakiejś wartości utrzymuje się ją jako daną stałą). Cały proces wtrysku wykonywany przez dyszę wtryskiwacza jest sterowany niejako organicznie, ponieważ wysoko wydajna pompa i tak trzyma w całym układzie stałe ciśnienie. Moduł zarządzający zasilaniem motoru może więc z elastycznością absolutną dopasowywać moment, długość i obfitość wtrysku, podobnie jak wprowadzać lub likwidować wtrysk pilotażowy. Przypomnijmy, o co w tym chodzi: po otrzymaniu sygnału ze sterownika wtryskiwacz otwiera się na ułamek sekundy i wpuszcza do cylindra 1-2 milimetry sześc. oleju napędowego. Nie ma to wytworzyć jakiejkolwiek siły napędowej, lecz lekko podgrzać komorę spalania, by proces zapłonu wtrysku zasadniczego przebiegł miękko i szybciej. Oznacza to ogromną redukcję klekotania.Oczywiście, zarówno pompa rozdzielaczowa, jak i pompowtryskiwacz także posiadły tę sztukę, ale nie potrafią doprowadzić silnika do tak wysokiej kultury pracy. Każdy proces wtrysku w silnikach zasilanych przez nie oznacza skokowe obciążanie rozrządu i dodatkowy hałas. Wysokociśnieniowa pompa w systemie Common Rail pracuje wyraźnie ciszej i - nawet jeśli producenci innych systemów temu usiłują zaprzeczać - z pewnością jest trwalsza. I tą tezą kończymy naszą całoroczną wycieczkę po niezbadanych rejonach pomiędzy pokrywą zaworową a miską karteru. Ciąg dalszy: niewykluczony.tłum. Maciej Pertyński
Common Rail - wtrysk XXI wieku?
Zwykle kierowcy jest obojętne, w jaki sposób zasilany jest jego silnik. Jeśli jednak jakiś system - jak właśnie Common Rail - pojawia się w reklamie (i to tak intensywnej), rośnie zainteresowanie techniką jednostek wysokoprężnych.