Samochodowe klimatyzacje kiepsko znoszą bezczynność. Dlatego tak wielu kierowców wiosną przeżywa rozczarowanie – często klimatyzacja, która jeszcze jesienią działała doskonale, przy pierwszych upałach nie daje się włączyć wcale lub ledwie schładza powietrze.
Nic w tym dziwnego – mimo, że teoretycznie układy są szczelne, to z czasem i tak dochodzi do minimalnych ubytków czynnika chłodzącego. Zimą chłodziwa ubywa więcej! Jak to możliwe? Klimatyzacja jest napełniona mieszaniną specjalnego gazu i oleju. Gaz odpowiada za chłodzenie, natomiast olej smaruje sprężarkę oraz uszczelnia wszystkie połączenia. Jeśli jednak układ nie jest przez kilka tygodni używany, to olej oddziela się od gazu i zbiera się w dolnej części instalacji, przestaje więc działać uszczelniająco.
W dodatku przy niskich temperaturach kurczą się uszczelki, za to rozszerzają się pory przewodów, w których znajduje się chłodziwo. Większość układów klimatyzacji ma zabezpieczenia przed uruchomieniem układu, jeśli ciśnienie czynnika jest zbyt niskie aby układ bezpiecznie pracował.
Niekiedy jednak niemal pustą klimatyzację daje się włączyć – wtedy bardzo szybko może dojść do zniszczenia kompresora, a wtedy robi się naprawdę drogo. Koszt naprawy liczony jest z reguły w tysiącach złotych. Okresowe przeglądy klimatyzacji są tańsze – od 150 do 300 złotych, a zapewniają spokój na kolejny rok.
Typowe usterki
Bardzo często do warsztatów naprawiających klimatyzacje trafiają auta, które zostały niedbale naprawione po wypadkach. W większości modeli skraplacz klimatyzacji znajduje się w strefie zgniotu, niszczy się nawet przy delikatnych stłuczkach. Blacharze często korzystają z używanych części, co w przypadku tego układu nie zawsze się sprawdza – rozszczelnione, nieodpowiednio przechowywane elementy mogą nie nadawać się do powtórnego montażu! Inne typowe przyczyny problemów to: przerdzewiałe lub przebite skraplacze i osuszacze, nieszczelne przewody, zatarte na skutek pracy „na sucho” sprężarki, przepalone sprzęgiełka elektromagnetyczne. W nowych modelach często zawodzi też elektronika sterująca układem.