Dużą wartość mogą mieć nie tylko używane samochody, lecz także podzespoły, zwłaszcza poddane solidnej regeneracji
Co należy zrobić, kiedy popsuje się alternator lub rozrusznik? Przez długie lata w Polsce były do wyboru dwa sposoby postępowania: kupienie nowego elementu lub naprawa uszkodzonego w warsztacie rzemieślniczym. Ten pierwszy sposób był oczywiście bardzo kosztowny, szczególnie gdy chodziło o kupno części do samochodu używanego, ten drugi nie dawał niestety pewności, że naprawiony element posłuży równie długo jak nowy. Jest i trzeci sposób. A przecież istnieje jeszcze trzecia droga: zakup części regenerowanej. Nie jest to sposób nowy, bo np. w Niemczech obrót takimi elementami funkcjonuje z powodzeniem od pierwszych lat powojennych. Narodził się nie tylko z potrzeby zmniejszenia kosztów eksploatacji aut w zniszczonym przez wojnę kraju, ale przede wszystkim z konieczności oszczędzania surowców, których deficyt był podówczas ogromny.
Części i podzespoły samochodu zużywają się w różny sposób. Jedne, takie jak filtry, klocki czy świece, muszą być wymieniane na nowe, przy czym części zużyte nadają się w najlepszym wypadku do recyklingu. Jednak inne, takie jak rozrusznik czy alternator – nawet jeśli kwalifikują się do wymiany – mają znaczną wartość, gdyż stosunkowo niewielkim kosztem można je zregenerować i ponownie zamontować.
Foto: Auto Świat
Części pewniejsze niż z fabryki
Nie tylko Niemcy to umieją. Obecnie profesjonalną regeneracją rozruszników i alternatorów zajmują się także polskie firmy, a ich wyroby można łatwo kupić w dobrych sklepach i hurtowniach. Zasypywani pytaniami, co zrobić, gdy popsuje się rozrusznik czy alternator, a nowy jest bardzo drogi, odpowiadamy: kupić część regenerowaną. Profesjonalna regeneracja ma tę przewagę nad naprawą, że wymieniony zostaje nie tylko element uszkodzony, lecz także wszystkie inne, które podlegają zużyciu.
Regenerowana część potrafi być nawet lepsza od fabrycznie nowej. Nie tylko dlatego że fachowcy często eliminują wady konstrukcyjne. Również z tego powodu, że przed kilku-, kilkunastu laty producenci używali chyba lepszych (droższych) materiałów…
Na czym polega regeneracja alternatora? Najważniejszy element prac to ocena stanu głównych elementów urządzenia: regulatora napięcia, zestawu prostowniczego, wirnika oraz uzwojenia – wymaga to wiedzy oraz odpowiednich urządzeń pomiarowych. W przypadku uszkodzenia któregokolwiek z tych elementów wymienia się je na nowe lub regeneruje.
Regeneracja regulatora sprowadza się w praktyce do wymiany całej struktury elektronicznej (chipa). Regeneracja zestawu prostowniczego polega na wymianie diod i – ewentualnie – izolatorów. Wadliwe uzwojenie nawija się od nowa na odzyskanym karkasie. Regeneracja wirnika wymaga demontażu, przewinięcia cewki wzbudzenia, montażu i wyważenia – w praktyce często taniej zastąpić go nowym. Ponadto niezależnie od stanu wymienia się wszystkie łożyska alternatora oraz szczotki. Każdy z elementów (od obudowy po śrubki) jest też czyszczony, a następnie zabezpieczany przed korozją.