Czy mogę żądać od towarzystwa ubezpieczeniowego zwrotu różnicy wartości samochodu przed wypadkiem i po wypadku?Uchwała Sądu Najwyższego mówi, że po wypadku pojazdu odszkodowanie może obejmować wyrównanie szkody handlowej. Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu wskutek wypadku może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę różnicy między wartością pojazdu przed uszkodzeniem i po nim - jest to orzeczenie Sądu Najwyższego w uchwale z 12 października 2001 r. Oznacza to, że ubezpieczyciel musi wyrównać tzw. szkodę handlową, jeśli wskutek wypadku, mimo prawidłowej naprawy, rynkowa wartość pojazdu się zmniejszy. Taka zresztą jest powszechna praktyka w krajach Unii Europejskiej. Spadek wartości pojazdu na skutek samego faktu, że uległ on wypadkowi, dotyczy przede wszystkim samochodów nieprzekraczających trzech lat. Mająca konkretny wymiar utrata wartości handlowej po wypadku znajduje pełne odzwierciedlenie na giełdzie. Jest to uszczerbek majątkowy, który powinien być zrekompensowany w odszkodowaniu pieniężnym niezależnie od pokrycia kosztów naprawy.Mam Peugeota 206 po gwarancji. W trakcie wykonywania okresowego przeglądu przy 30 tys. km stwierdzono stuki w skrzyni biegów. W serwisie zaproponowano mi naprawę i poinformowano, że usługa ta będzie kosztowała około 2-3 tys. zł. Pojazd oddałem do naprawy i prosiłem o informację telefoniczną dotyczącą konkretnych kosztów. Po dokonaniu jej okazało się, że mam zapłacić za naprawę skrzyni 5500 złotych. Co mam robić?Każdy szanujący się i dbający o dobre imię serwis samochodowy powinien po uzgodnieniu zakresu naprawy z użytkownikiem wystawić kosztorys orientacyjnej ceny i poprosić o pisemne zaakceptowanie. Orientacyjna wartość naprawy może wahać się w granicach 10 procent na plus lub na minus wartości rzeczywistej. W Pana przypadku należy poprosić o końcowy kosztorys naprawy z podaniem cen zamontowanych elementów w celu zatwierdzenia go lub nie. Kosztorys taki powinien skorygować rzeczoznawca w porozumieniu z właścicielem pojazdu. Spełniając liczne prośby naszych Czytelników, przedstawiamy skróty stosowane w motoryzacji:AIRmatic - to nazwa zawieszenia pneumatycznego stosowanego w samochodach marki Mercedes oraz w amerykańskich Lincolnach.ALS - Acceleration Level System. System podtrzymujący turbodoładowanie w silnikach samochodów rajdowych. System ten powoduje komputerowe przestawienie zapłonu w momencie chwilowego zmniejsazenia nacisku na pedał gazu, co powoduje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w kolektorze wydechowym. Z tego powodu powstają charakterystyczne wystrzały, powodujące dodatkową porcję spalin do turbiny, ale nie wpływające na zmniejszenie jej obrotów.APS - Acoustic Parking System. Akustyczny system parkingowy, gdzie ultra-dźwiękowe czujniki umieszczone na zderzakach informują kierowcę o odległości od przeszkody. Urządzenie można dodatkowo zamontować w każdym samochodzie. ASC - Automatic Suspension Control. Jest to elektroniczne sterowanie twardością zawieszenia stosowane w samochodach Lancia Delta. Komputer dobiera twardość amortyzatorów w zależności od sytuacji drogowej i dynamiki jazdy.ASR - Anti-Slip Regulation. System przeciwpoślizgowy kół napędzanych podczas przyspieszania. System można wyłączyć.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Mam nową Toyotę Avensis. Dwa miesiące temu moja żona miała wypadek.