Prawa o ruchu drogowym (DzU nr 98, poz. 602 z późniejszymi zmianami).Szczegółowe przepisy zawarte są w rozporządzeniu ministra transportu i gospodarki morskiej z 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (DzU nr 44, poz. 432 z dnia 15.09.1999 ze zmianami) zwanego dalej WT (skrót - warunki techniczne).Liczba świateł pojazdu samochodowego, z wyjątkiem motocykli, powinna wynosić 2 lub 4. Powinny być one rozmieszczone z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie oślepiało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu (lusterka).Największa wysokość rozmieszczenia świateł dodatkowych, którą mierzy się od płaszczyzny jezdni do najwyższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym, nie powinna przekraczać 4 m.Połączenia elektryczne powinny zapewniać włączanie wszystkich świateł równocześnie lub parami. Ponadto zgodnie z paragrafem 13 ust. 1 pkt 1 WT światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu. A więc mogą być umieszczone na kabinie pojazdu ciężarowego w liczbie dwóch (2). A swoją drogą warto raz na jakiś czas sprawdzić ustawienie takich świateł, by nie oślepiały innych użytkowników drogi. Mam Opla Kadetta. Czy mam kupić opony letnie o tym samym rozmiarze co zimowe czy szersze?W zasadzie są dwie szkoły. Jedni uważają, że na zimę należy stosować opony o jeden rozmiar mniejsze od opon letnich, a inni twierdzą, że rozmiar opon letnich i zimowych powinien być ten sam. Ponieważ oba stanowiska mają swoje uzasadnienia, a dobranie opon na zimę o jeden rozmiar mniejszych nierzadko przysparza sporego kłopotu z zachowaniem prawidłowej średnicy zewnętrznej, a różnica w oporach toczenia jest niewielka, uważam, że w naszych warunkach pogodowych i drogowych dobieranie opon o różnych rozmiarach na zimę i lato nie jest konieczne.Jestem posiadaczem samochodu marki Polonez. Gwarancja na auto skończyła się w lipcu ubiegłego roku. Auto ma bardzo głośny tylny most, moja reklamacja zgłaszana była w okresie gwarancji, ale wielokrotnie przekładano termin tej naprawy (wpis w książce gwarancyjnej), wreszcie gwarancja czasowa skończyła się. Co powinienem zrobić?Jeżeli głośną pracę tylnego mostu wpisano Panu w książkę gwarancyjną i naprawy nie wykonano, to przysługuje Panu wykonanie tej naprawy nawet, jeżeli skończyła się gwarancja czasowa. W tym celu należy zgłosić się do stacji serwisowej, która dokonała wpisu do książki gwarancyjnej, i ustalić termin naprawy uszkodzonego zespołu napędowego.Czy można stosować lakiery w aerozolu do przyciemniania lamp tylnych?Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym i Kodeksem drogowym, dział III "Pojazdy", rozdział 1 "Warunki techniczne pojazdów", art. 55, pkt 4 - zabrania się stosowania w pojazdach przedmiotów, wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych oraz art. 56, pkt 1 (producent lub importer pojazdów samochodowych i przyczep oraz przedmiotów ich wyposażenia i części obowiązany jest uzyskać na nie świadectwo homologacji wydane przez ministra transportu i gospodarki morskej). Wobec takiego stanu rzeczy przyciemnianie, oklejanie lub lakierowanie lamp tylnych jest niedopuszczalne.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Czy wolno używać dodatkowych lamp halogenowych umiejscowionych na dachu kabiny samochodu ciężarowego? I jeśli tak, to ile można ich zamontować?Używanie świateł zewnętrznych przez kierujących po-jazdami regulują art. 51 i 52 ustawy z 20 czerwca 1997 r.