Mechanik poradził mi, abym wymienił szczotki w alternatorze, lecz to nie pomogło. Jaka może być przyczyna zapalania się kontrolki? Dodam, że po przegazowaniu kontrolka ta gaśnie i już się nie zapala. Drugi problem, z którym mam do czynienia, dotyczy temperatury płynu chłodzącego. Przy zimnym silniku wskazówka temperatury tego płynu utrzymuje się na połowie skali, to znaczy pokazuje około 90 stopni Celsjusza. Gdy silnik się zagrzeje, wskazówka ta utrzymuje się prawie na końcu skali, zapala się też kontrolka informująca, że temperatura silnika jest za wysoka. Jaka może być przyczyna tej usterki i jak ją usunąć?Zapalanie się kontrolki ładowania akumulatora na wolnych obrotach przy biegu jałowym może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich są zbyt niskie wolne obroty - po uruchomieniu silnika alternator nie ma odpowiedniej prędkości obrotowej do wzbudzenia się. Być może przekaźnik kontrolki ładowania (jeżeli taki występuje w Pańskim aucie) potrzebuje wysokiego napięcia do przełączenia się. Być może również problem wywołany jest przez zużyte lub zawieszające się szczotki alternatora lub za luźny, ślizgający się pasek. Podstawowa kwestia, którą trzeba wyjaśnić - czy występuje problem niedoładowania akumulatora? Jeśli tak, jest to usterka wymagająca pilnej interwencji (czasami winą za trudny rozruch silnika obarczamy słaby akumulator, a może być on tylko niedoładowany). Jeśli chodzi o wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, przyczyną niewłaściwych wskazań może być czujnik temperatury zamontowany w układzie chłodzenia lub wskaźnik temperatury umieszczony na desce rozdzielczej auta. Kupiłem nowego Forda Focusa. Po rocznej eksploatacji pojawiły się purchle na powłoce lakierowej. Co mam robić?Jak rozumiem, w Pana samochodzie minął już okres gwarancyjny, który wynosi 1 rok na wady mechaniczne, 1 rok na lakier i prawdopodobnie 12 lat na perforację nadwozia. Przede wszystkim polecam (najlepiej byłoby to zrobić tuż po kupnie auta lub nawet przed) dokładne studiowanie warunków gwarancji, które znajdują się w książeczce gwarancyjnej. Często utrzymanie gwarancji na perforację wymaga np. dokonywania okresowych przeglądów nadwozia w ASO (na koszt właściciela). Jeżeli wykonywał Pan czynności przewidziane przez warunki gwarancji i wystąpił np. problem perforacji, to należy zgłosić się do ASO w celu usunięcia wady. W przypadku odmowy można dochodzić swoich roszczeń po wykonaniu ekspertyzy przez rzeczoznawcę. Jeśli problem dotyczy tylko lakieru, a gwarancja się skończyła, purchle trzeba usunąć na własny koszt w ASO, aby zachować gwarancję perforacyjną. Zawsze, jeśli uszkodzenie nastąpiło z winy użytkownika (np. obicie), ASO może odmówić bezpłatnego lakierowania. Jestem posiadaczem Opla Corsy 1.0, który wciąż podlega gwarancji. Przy stanie licznika 9976 km zgłosiłem w autoryzowanej stacji obsługi usterkę w postaci ciężko wchodzącego biegu pierwszego i wstecznego. Jest to kłopotliwe przy ruszaniu, a także podczas cofania auta. By włączyć bieg, muszę kilkakrotnie nacisnąć sprzęgło. W ASO odpowiedziano mi, że "w tym typie tak ma być". Proszę o informację, czy rzeczywiście w samochodach Opel Corsa 1.0 pierwszy i wsteczny bieg mają prawo ciężko wchodzić?Oczywiście, że w żadnym przypadku bieg pierwszy i wsteczny nie powinien ciężko się włączać, a odpowiedź mechanika w autoryzowanej stacji obsługi miała chyba na celu zbycie Pana. Większość układów zmiany biegów jest tak skonstruowana, że umożliwia dość precyzyjną regulację. W przypadku braku regulacji należy zwrócić uwagę na spasowanie i stan elementów zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów. W tak młodym aucie zużycie skrzyni biegów lub oleju przekładniowego jest bardzo mało prawdopodobne.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Kupiłem używane Renault 19 z 1992 roku z silnikiem Diesla o pojemności 1,9 litra. Od początku na wolnych obrotach na biegu jałowym zapala się kontrolka ładowania.