2002 roku. Co to jest kod VIN? Jak wyjaśnić niezgodności dotyczące roku produkcji i identyfikacji pojazdu?Zawsze w przypadku niejasności w identyfikacji pojazdu możemy zwrócić się do niezależnego rzeczoznawcy Automobilklubu Polski lub Polskiego Związku Motorowego, aby je wyjaśnić. Od 1980 roku większość krajów miała obowiązek oznaczania pojazdów samochodowych według systemu VIN (Vehicle Identification Number) i według normy ISO 3779-1983. Norma ta określa treść i budowę numeru identyfikacyjnego pojazdu, dzięki czemu może zostać stworzony jednolity dla całego świata system numerów identyfikacyjnych pojazdów samochodowych. VIN jest złożonym zestawieniem znaków, które zostają przyporządkowany pojazdowi przez producenta w celu jego identyfikacji. Składa się on z 17 znaków i numerów podwozia. Norma dotyczy samochodów, przyczep, motocykli i motorowerów wg ISO 3833. ISO (International Standards Organisation) jest światowym związkiem instytutów normalizacyjnych. W każdym samochodzie VIN składa się z trzech części:1 część: światowy symbol producenta (WMI);2 część: opisująca pojazd (VDS);3 część: wyróżniająca pojazdy (VIS).Pierwszą część oznaczenia VIN stanowi kod, który jest przydzielany producentowi w celu jego identyfikacji. Druga składa się z sześciu znaków. Część ta daje ogólny opis oraz charakterystykę pojazdu. Trzecia część systemu VIN to osiem ostatnich znaków odpowiadających VIS. Jeżeli producent chce w tej części podać rok produkcji lub rok modelowy pojazdu, to zaleca się, by rok ten był podany na pierwszej lub drugiej pozycji VIS-u. W sierpniu 2001 r. kupiłem nowego Fiata Seicento Fun. Ostatnio zauważyłem, że prawy przedni reflektor jest głębiej osadzony niż lewy. Zaniepokojony tym faktem pojechałem do ASO, aby ustalić przyczyny takiego stanu rzeczy. Jak się okazało, reflektory były nieprawidłowo osadzone i ustawione. Podłożono mi podkładkę dystansową pod reflektor, ale co z tego, jeśli i tak nie da się dobrze ustawić wiązki światła tego reflektora. Jeden z mechaników skomentował to tak: "Trzeba oglądać samochód, jak się go odbiera". Samochód nie miał żadnej kolizji ani stłuczki, ma przejechane 3300 km. Co w tej sytuacji mam zrobić? Doradźcie mi, bo jestem załamany.Moim zdaniem, by wyjaśnić całą sytuację należy zlecić wykonanie opinii niezależnym rzeczoznawcom techniki samochodowej i ruchu drogowego, aby stwierdzili, czy Pana auto nosi ślady wcześniejszych napraw blacharsko-lakierniczych nadwozia. Jeżeli okaże się, że nadwozie było naprawiane, należy wystąpić do swojego serwisu z pismem dotyczącym odstąpienia od umowy zakupu pojazdu. W przypadku natomiast, jeśli niewłaściwe osadzenie reflektorów nie jest wynikiem wcześniejszych napraw, a złego sposobu montażu, należy zgłosić się do autoryzowanej stacji obsługi w celu usunięcia usterki w ramach udzielonej gwarancji.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Mam pytanie co do wyjaśniania niezgodności roku produkcji zakupionego sa-mochodu z jego dokumentami (dowód rejestracyjny) - o czym przeczytałem w "Auto ŚWIE-CIE" nr 26/2002 z 26.06.