W dobie szybkiego rozwoju motoryzacji polityka producentów aut prowadzi do korzystania z wielu kooperantów i wytwórców części oraz akcesoriów motoryzacyjnych wielu znanych firm. Mają one zakłady lub centra dystrybucyjne w wielu miejscach na świecie i stamtąd brane są do produkcji. Zazwyczaj na częściach tzw. pierwszego montażu (OE - original equipment) umieszczone jest logo lub znaki identyfikacyjne producenta samochodów i czasami (choć nie zawsze) logo wytwórcy danej części. Jeśli części zamienne dostarczane są do sieci magazynów danej marki, to także oznacza się je logo marki pojazdu, do którego są przewidziane. Zdarza się jednak, że czasami producent nawet jako pierwsze wyposażenie montuje części, które nie noszą jego symboli (np. szyby, zamki, korki wlewu paliwa, akumulatory, świece etc.). Jednak żaden ze znanych producentów pojazdów nie pozwala sobie na montaż części kiepskiej jakości, gdyż podważyłoby to zaufanie do marki. Czy mogę zamontować światła obrysowe w samochodzie osobowym Opel Omega, ponieważ niektóre Ople takie światła posiadają?Zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 01.04.1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z dnia 15.05.1999 r.) można odczytać dyspozycje dotyczące wyposażenia pojazdów m.in. w różnego rodzaju światła. Rozdział 2, dział 3 (dot. świateł) informuje w paragrafie 12, pkt 1, w jakie światła powinien być wyposażony pojazd. Natomiast pkt 2 mówi, że dopuszcza się wyposażenie w światła: (w ustępie 9) obrysowe przednie i tylne pojazdu samochodowego i przyczepy, których szerokość przekracza 1,8 metra.Należy z tego wnioskować, że zastosowanie świateł obrysowych w przypadku, gdy szerokość pojazdu nie przekracza 1,8 metra, jest niedozwolone. Jestem posiadaczem Fiata Punto 55 z 1997 roku, serwisowanego w ASO Fiata w Gorzowie Wielkopolskim. Podczas oględzin auta zauważyłem ognisko korozji na drzwiach tyłu nadwozia przy mocowaniu wycieraczki tylnej. W serwisie Moto Gobex w Gorzowie Wielkopolskim (mam firmową ośmioletnią gwarancję perforacyjną) pracownik serwisu udzielił mi odpowiedzi, że gwarancja perforacyjna obejmuje jedynie elementy nośne, a nie drzwi i pokrywy i w związku z tym za usunięcie ogniska korozji będę musiał zapłacić. Czy pracownik serwisu, odmawiając usługi gwarancyjnej, miał rację?Nie znam warunków gwarancyjnych dotyczących Pana samochodu, ale moim zdaniem, jeżeli gwarancja została udzielona na perforację nadwozia na osiem lat, to dotyczy ona całego nadwozia, bez różnicy, czy jest to pokrywa komory silnika, bagażnika, czy drzwi boczne. Jestem właścicielem Opla Astry Classic 1.4. Samochód został kupiony w salonie 28.12.1999 r. Do chwili obecnej przejechałem 12 tys. km. Niedawno stwierdziłem wyciek z pompy wspomagania układu kierowniczego. Czy mogę zażądać wymiany pompy mimo upływu gwarancji? Proszę o odpowiedź na łamach waszego pisma.Ponieważ Pana samochód jest już po okresie gwarancji, to nie widzę możliwości bezpłatnego usunięcia usterki w ramach gwarancji. Jednak proponuję Panu wysłać pisemną prośbę do przedstawiciela General Motors Polska o ustosunkowanie się do tego typu awarii, ze szczególnym wskazaniem na niewielki przebieg auta.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Czy Nissan Almera II jako samochód z rodowodem japońskim, produkowany w Anglii powinien mieć zamontowane elementy oryginalne z logo Nissana, czy może mieć zamontowane części niewiadomego pochodzenia kiepskiej jakości?Wprawdzie pytanie powinno być skierowane do przedstawiciela firmy Nissan Poland, a dotyczy oryginalności części i osprzętu zamontowanego w samochodach Nissan Almera, jednak spróbuję wyjaśnić te wątpliwości.Każdy pojazd samochodowy wyposażony jest w setki części i akcesoriów dotyczących elementów osprzętu silnika, układu hamulcowego, układu chłodzenia, zawieszenia oraz nadwozia.