- W nowoczesnych samochodach pojawiło się dużo więcej kontrolek
- Nie zawsze zapalenie żółtej lub czerwonej kontrolki świadczy o poważnej awarii
- Żadnej z kontrolek nie warto jednak ignorować
Do niedawna wszystko było jasne. Kontrolki w samochodzie można było policzyć na palcach jednej ręki, a ich znaczenie rozumiał (prawie) każdy kierowca. Ostatnio jednak instrukcje obsługi samochodów zaczynają przypominać objętością ogólnokrajową książkę telefoniczną, a rozświetlone kolorowymi kontrolkami deski rozdzielcze przywodzą na myśl pulpity sterownicze samolotów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKontrolki w samochodzie — słuchaj auta
Brak płynu w spryskiwaczach, przepalona żarówka, włączony system start-stop, zbyt niskie ciśnienie w oponach — współczesne auta niemal cały czas się czegoś domagają i przed czymś nas ostrzegają. Żebyście jednak nie stracili w tym wszystkim głowy, przygotowaliśmy dla was niniejszy przewodnik po kontrolkach w samochodzie.
Kontrolki w samochodzie — kolory
Przeczytaj też:
- Co zrobić, jeśli zapali się kontrolka ładowania akumulatora?
- Co zrobić, kiedy zapali się kontrolka filtra DPF?
Kontrolki w samochodzie można z grubsza podzielić na trzy grupy: zielone (informacyjne) oraz żółte i czerwone (ostrzegawcze; te drugie według instrukcji obsługi z reguły oznaczają konieczność zatrzymania pojazdu). Zanim jednak wpadniecie w panikę, musicie zdać sobie sprawę z tego, że część alarmów wszczynanych przez wasze auta będzie fałszywa. Zbyt niskie napięcie w układzie elektrycznym, awaria któregoś z czujników i... gotowe. Czasem zdarza się tak, że lampka gaśnie równie szybko, jak się zapaliła. W żadnym wypadku nie zachęcamy do ignorowania ostrzeżeń — pamiętajcie jednak o tym, że elektronika bywa zawodna.
Galeria zdjęć
ABS oraz układy ASR/ESP (opcja) Zaświecenie się tej kontrolki oznacza problem z działaniem ABS-u i (z reguły) systemów stabilizujących. Co powinienem zrobić? Jeśli lampka nie zniknie po chwili „sama z siebie” (np. błąd czujnika), trzeba będzie udać się do serwisu.
Lampka kontrolna zapala się, gdy bateria się nie ładuje. Należy sprawdzić, czy nie doszło do usterki alternatora (pęknięcie obudowy, problem z paskiem).
Zapalenie się tej kontrolki oznacza konieczność dolania płynu do spryskiwacza szyb.
Zapalenie się tej kontrolki nie musi oznaczać poważnej awarii. Uwaga: samochód może pracować w trybie awaryjnym i nie rozwijać pełnej mocy. Co powinienem zrobić? Zachować spokój i pojechać do mechanika dysponującego komputerem diagnostycznym. Przyczyn usterki może być wiele: od błędu któregoś z czujników (np. spalania stukowego) przez problem z zaworem EGR po poważną awarię układu wtryskowego (czasem ten ostatni ma „swoją” kontrolkę!).
Ta kontrolka oznacza, że silnik się przegrzał wskutek przeciążenia lub (częściej) usterki układu chłodzenia. Co powinienem zrobić? Doraźnie – nastawić ogrzewanie na najwyższy bieg i maksymalną temperaturę. Jeśli lampka nie zgaśnie, trzeba się zatrzymać i wyłączyć silnik. Długo- trwała jazda z przegrzanym motorem grozi poważnymi konsekwencjami, np. przepaleniem uszczelki pod głowicą (wysokie koszty naprawy).
Lampka informuje o tym, że w baku zaczyna brakować paliwa. Co powinienem zrobić? Zapewne was to nie zaskoczy – zatankować. Uwaga: z reguły po zaświeceniu się kontrolki spokojnie pokonacie jeszcze co najmniej 50-100 km. A co oznacza mała strzałka przy dystrybutorze? To strona, po której znajduje się wlew paliwa.
Gdy zapali się ta kontrolka, poduszki powietrzne mogą działać niepoprawnie. Co powinienem zrobić? Uważaj, bo w razie kolizji airbagi nie odpalą. Może się też zdarzyć tak, że poduszka otworzy się w trakcie jazdy! Na początek warto obejrzeć połączenia i kostki elektryczne pod fotelami – często potrafią się rozłączyć. Jeśli to nie pomoże, czeka cię wizyta w serwisie.
Ta kontrolka sygnalizuje otwarte drzwi pojazdu. Należy się upewnić, które drzwi nie zostały domknięte.
Kontrolka ta sygnalizuje niski poziom oleju w silniku. Należy czym prędzej dolać olej.
Albo zaciągnięty jest "ręczny" albo w układzie hamulcowym brakuje płynu. W starszych autach może to być "ogólna" lampka ostrzegawcza. Co należy zrobić? Zwolnić "ręczny". Jeśli kontrolka mimo to nie zgaśnie, zachodzi ryzyko poważnej awarii!
Świeci (lub miga), gdy któryś z pasów nie jest zapięty. Co powinienem zrobić? Tu też zaskoczenia nie będzie – zapiąć pas
Kontrolka zapala się w dwóch sytuacjach: gdy ESP interweniuje (mru- ganie) lub gdy jest częściowo bądź całkowicie wyłączone (świecenie ciągłe). Co powinienem zrobić? Dostosować prędkość do warunków i własnych umiejętności, ewentualnie – ponownie aktywować ESP.
Taką ikonkę spotkacie głównie w nowoczesnych autach, wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy. Co powinienem zrobić? Rusz z miejsca. Większość elektrycznych „ręcznych” samoczynnie się wyłącza.
Światła pozycyjne zwane też postojowymi. Uwaga: w starszych autach lampka może oznaczać światła mijania. Co powinienem zrobić? Zgodnie z nazwą – używać tego oświetlenia tylko na postoju.
Jeśli dodatkowo wyświetla się litera „A”, oznacza to, że włączona jest funkcja automatyczna świateł drogowych (z reguły to opcja). Co powinienem zrobić? Nic. Kontrolka pokazuje, że zamiast lamp do jazdy dziennej włączone są światła mijania
Nowoczesne auta są czasem wyposażone w system monitorujący odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli komputer stwierdzi, że odległość jest zbyt mała i (lub) szybko maleje, podniesie alarm (często ikonce towarzyszy brzęczyk). Co powinienem zrobić? Zmniejszyć prędkość i zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu.