Trzeba pamiętać, że większość sprawdzanych elementów ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg. Dlatego dbałość o ich poprawne działanie powinna być codziennością, a nie tylko czynnością związaną ze zbliżającą się wizytą u diagnosty. Jak często?W najlepszej sytuacji są właściciele nowych aut. Ich pojazdy mają przegląd fabryczny ważny na trzy lata, a po pierwszej wizycie u diagnosty na kolejne dwa. Po tym okresie wszystkie pojazdy muszą być kontrolowane co roku. Natomiast niezależnie od wieku co roku muszą być sprawdzane pojazdy zasilane gazem. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to instalacja fabryczna, czy zamontowana przez punkt nie związany z producentem. Raz do roku badaniu podlegają także samochody przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych, taksówki osobowe oraz pojazdy uprzywilejowane. Jeszcze inne zasady obowiązują auta wykorzystywane przez instruktorów do nauki jazdy. Pierwsze badanie nowego pojazdu musi się odbyć po roku od zakupu, a na kolejne trzeba się zgłaszać co sześć miesięcy.Przeglądy można przeprowadzać tylko w województwie, w którym zarejestrowany jest pojazd. I tu zdarzają się wyjątkowe sytuacje. Kierowca, któremu odebrano dowód rejestracyjny, może dokonać badania w województwie, w którym utracił dokumenty. W innym województwie przeglądu mogą dokonać osoby, które są w nim zameldowane minimum na rok. Przeglądów samochodów firmowych dokonuje się na terenie województwa, w którym firma ma siedzibę. W tym przypadku nieważne jest miejsce zamieszkania użytkownika ani to gdzie jest zarejestrowany pojazd. Najczęściej wizyta na stacji rozpoczyna się od sprawdzenia stanu prawnego. Numery na nadwoziu i bloku silnika muszą się zgadzać z tym, co widnieje w dowodzie rejestracyjnym. Pozostałe czynności dotyczą stanu technicznego samochodu. Troska o czystość środowiska naturalnego sprawia, że zostały ustalone normy emisji zanieczyszczeń. Ich poziom zależy od wieku pojazdu oraz tego, czy jest już wyposażony w katalizator. Najważniejsze są testy elementów mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się dla każdego koła osobno. Kontrola dotyczy siły hamowania oraz jego równomierności. Różnica między poszczególnymi kołami nie może być większa niż 30 procent. Następnie sprawdzeniu podlega układ kierowniczy na urządzeniu do wykrywania luzów w układzie kierowniczym i jezdnym, tzw. szarpakach. Badania dokonuje się wzdłuż i w poprzek samochodu. Ważną czynnością jest także sprawdzenie stanu podwozia. Przewody hamulcowe muszą przebiegać w odpowiednim miejscu, a całość nie może być skorodowana. I na koniec kontrola ustawienia świateł i oczywiście tego czy wszystkie są sprawne. Powyższe czynności dotyczą przeglądu podstawowego. Istnieje jeszcze badanie specjalistyczne, któremu podlegają pojazdy pokolizyjne oraz sprowadzone z zagranicy. Te drugie są sprawdzane zawsze niezależnie czy zostały przywiezione sprawne, czy są po wypadku. Podczas badania specjalistycznego dodatkowo sprawdzana jest zbieżność kół, stan amortyzatorów, a nawet oryginalność połączeń.Żeby uniknąć wszelkich nieporozumień, trzeba utrzymywać samochód w dobrym stanie technicznym. Podczas badania nie ma taryfy ulgowej. Wszelkie usterki zostaną zaznaczone, a właściciel zamiast dowodu rejestracyjnego otrzyma zaświadczenie, na podstawie którego może dojechać, by naprawić auto.
Diagnostyczny obowiązek
Kierowcy jeżdżący starszymi autami bardzo dobrze znają ten problem. Raz w roku trzeba się udać do stacji diagnostycznej na przegląd.