- Nawet rewolucję, bo diesle sprzed 30-40 lat i te współczesne to zupełnie inne konstrukcje. Zastosowanie silników wysokoprężnych w autach osobowych było początkowo trudne ze względu na ich większy ciężar niż jednostek benzynowych oraz znacznie mniejszą moc (a co się z tym wiąże także gorszą dynamikę jazdy) uzyskiwaną z podobnej pojemności. Do tego dochodziła bardziej skomplikowana budowa, wyższy koszt produkcji, wysoki poziom hałasu. Zaletą była natomiast wyższa sprawność: w dieslu wynosi 40-45 proc., w silniku benzynowym 30-35 proc. Z czasem udało się wyeliminować wiele wad diesli, znacznie zmniejszyć toksyczność ich spalin. Ale najtrudniej było poprawić ich dynamikę. Problem leżał między innymi w tym, że ciśnienie wtrysku zależało od prędkości obrotowej wału silnika. Rozwiązano ten problem w ten sposób, że "odłączono" ciśnienie od obrotów. Ta idea była znana od dawna, ale dopiero rozwój elektroniki pozwolił ją zrealizować. Najnowszy wynalazek pozwalający uzyskać nową jakość w dieslu to wtrysk typu Common Rail. Dzięki tzw. szynie (jest to wysokociśnieniowy zbiornik) udało się uzyskać stałe, bardzo wysokie ciśnienie wtrysku. To ostatecznie wyeliminowało wcześniejsze wady silnika Diesla.- Jakie ciśnienie występuje w szynie ciśnieniowej? - Ciśnienie jest wytwarzane przez specjalną pompę, dochodzi do 1600 barów, czyli mniej więcej 1600 atmosfer! Dodatkowo zastosowano rozwiązanie polegające na tzw. wtrysku wstępnym lub pilotażowym. Jest to bardzo mała dawka paliwa (od 1do 4 milimetrów sześciennych). Zadaniem dawki wstępnej jest przygotowanie komory do optymalnego spalenia dawki zasadniczej. Dzięki temu wtryskowi wstępnemu opóźnienie zapłonu skraca się, rozpylone paliwo spala się jednocześnie w całej objętości cylindra. Mówimy, że spalanie dzięki dawce wstępnej jest miękkie, silnik może dzięki temu uzyskać wyższe obroty, a jego praca jest cichsza. Współczesne diesle mają 4-4,5 tys. obr./min, a jestem pewien, że niedługo osiągną granicę 5 tysięcy obrotów. To naturalnie jeszcze bardziej poprawi ich dynamikę. Dziś już nikogo nie dziwi auto z silnikiem Diesla osiągające przyspieszenie do "setki" w czasie poniżej 10 sekund. - Czy małe diesle mają szansę na większą popularność, np. w małych autach?- Poniżej pojemności 1 litra raczej nie, ponieważ nadal są znacznie droższe w produkcji niż silniki benzynowe.
Dobry diesel
- Panie doktorze, ostatnio mówiliśmy o silnikach Diesla z turbodoładowaniem, o ich zaletach, niskiej toksyczności spalin. Ale kiedy diesle pojawiły się w autach osobowych kilkadziesiąt lat temu, miały wiele wad, od tych czasów przeszły wielką ewolucję.