A pomiędzy poszczególnymi suwami silnika zawór wtryskowy co chwilę odcina jej dopływ.Jednakże przed dotarciem do dyszy wtryskowej benzyna musi przejść przez sitko - bo przecież mimo wszelkich filtrów i zabezpieczeń może się zdarzyć, że do paliwa przedostanie się jakiś paproch.Cały zestaw składający się na ten zespół wtryskowy sterowany jest przez elektroniczny moduł zarządzający. Przetwarza on sygnały czujników położenia pedału gazu, temperatury silnika, masy powietrza i innych (może ich być razem nawet 140, a kontrolują one stan różnych elementów auta, fizycznie rzecz ujmując przekształcają wielkości mierzone na sygnały elektryczne) i na ich podstawie kilka tysięcy razy na sekundę wylicza właściwą dawkę paliwa, która ma zostać wtryśnięta do silnika. Po dokonaniu wyliczenia moduł sterujący wysyła impuls elektryczny do dyszy wtryskowej za pośrednictwem elektrycznej cewki. Ta z kolei w oparciu o zjawisko elektromagnetyzmu oddziałuje na poddającą się działaniu magnetycznemu kotwę połączoną z igłą zaworu wtryskowego.Oddziaływanie to powoduje przemieszczanie się igły. Nie jest to duży skok, wynosi około 0,05 mm, ale wystarcza to całkowicie, by otworzyć benzynie drogę do cylindra. A ponieważ wewnątrz układu wtryskowego panuje podwyższone ciśnienie (zwykle 2-3 barów), a na dodatek u ujścia dyszy znajduje się czop rozpylający, paliwo opuszcza dyszę wtryskiwacza jako drobna mgiełka. Kiedy sterownik wtryskiwaczy uzna, że wtryśnięta dawka jest odpowiednia, prąd przestaje płynąć w cewce, a sprężyna odpycha kotwę z jej wnętrza, zamykając dyszę. Igła wtryskiwacza wraca na swoje miejsce, szczelnie zamykając ujście układu wtryskowego.Co w tym wszystkim najciekawsze, zawór wtryskowy nie otwiera się po otwarciu zaworu ssącego w silniku, lecz tuż przedtem. Dzięki temu wtryskiwana mgiełka benzynowa ma czas całkowicie zmienić się w pary paliwa, przez co lepiej miesza się z powietrzem, które w ułamek sekundy potem napełni cylinder. A lepsze wymieszanie paliwa z powietrzem to lepsze spalanie i wyższa czystość spalin.Ilość wtryskiwanego paliwa uzależniona jest tylko od długości otwarcia zaworu wtryskowego. Im dłużej jego igła jest uniesiona ponad ujściem dyszy, tym więcej paliwa dostaje się do silnika. Ciśnienie benzyny pozostaje niezmienne, za co odpowiada opisany w poprzednim odcinku regulator ciśnienia.Tłum. Maciej Pertyński
Dysza wtryskiwacza
Na swej drodze do cylindra paliwo dociera do ostatniej stacji: dyszy wtryskiwacza. Aby trzymać się precyzyjnie prawdy, należałoby tu mówić nie o dyszy, ale o zaworze, ponieważ benzyna nie płynie tu stale, lecz jest dawkowana.