Im nowszy, lepszy samochód, tym gorzej znosi katusze serwowane mu przez zniszczoną nawierzchnię. Wyjątkiem są co najwyżej prawdziwe pojazdy terenowe, bo już pseudoterenowe SUV-y, przeznaczone przede wszystkim do szpanowania na mieście, są delikatne jak zwyk¬e auta osobowe. Pierwsze objawy uszkodzenia najczęściej nie wydają się groźne: lekkie stuki dochodzące z okolic kół, skrzypienie w czasie skręcania kierownicy. Nie można ich ignorować -w niektórych autach niedługo później może dojść do prawdziwej katastrofy. Przykłady? Wystarczy, że nie naprawimy na czas stukającego sworzenia wahacza lub końcówki drążka kierowniczego, na zakręcie lub po wpadnięciu w dziurę sworzeń rozepnie się i jedno z kół przestanie reagować na ruchy kierownicą i skręci w najmniej oczekiwaną stronę. Nawet mistrz kierownicy nie będzie wtedy w stanie opanować samochodu!Po "wpadce" warto odwiedzić warsztat Dlatego po ostrym spotkaniu z dziurą lub jeśli po prostu poczujemy, że z zawieszeniem dzieje się coś złego, warto jak najszybciej udaç si' do warsztatu, żeby przynajmniej pobieżnie sprawdziç stan podwozia auta. Jeżeli zgięła się felga lubuszkodzona została opona, to prawdopodobieństwo, że ucierpiało zawieszenie, jest bardzo duże.W niektórych warsztatach nie zapłacimy za diagnozę nic, inne zażądają za taką usługę najwyżej kilkudziesięciu zł.Samodzielnie, bez kanału i odpowiednich narzędzi trudno stwierdzić, co się popsuło. Podajemy jednak kilka wskazówek, jak przynajmniej w przybliżeniu zlokalizować usterkę.Jeżeli w czasie jazdy, podczas pokonywania nierówności słychać metaliczne stuki, to winne mogą być wybite silentblocki (elementy metalowo-gumowe oddzielające karoserię od zawieszenia), zużyte lub uszkodzonesworznie wahaczy. Jeżeli samochód buja się, źle się prowadzi, podczas hamowania popiskuje kołami, przyczyna może tkwić w amortyzatorach.Zbyt duże luzy w układzie kierowniczym, problemy z utrzymaniem kierunku jazdy, znoszenie samochodu na boki- to wszystko może świadczyć o tym, że auto ma uszkodzoną przekładnię kierowniczą lub zużyte (wybite) drążki kierownicze. O zgięciu drążka kierowniczego może świadczyć to, żenawet w czasie jazdy na wprost kierownica pozostaje skręcona. Jeżeli słychać drażniący szum lub metaliczny dźwięk zmieniający się w zależności od prędkości i położenia kół, to prawdopodobnie na wertepach uszkodziliśmy łożysko piasty. Samodzielna diagnoza jest bardzo trudnaPodobne objawy mogą być spowodowane przez inne, mniej groźne uszkodzenia: źle napompowane opony czy obluzowany wydech. Dla własnego bezpieczeństwa zawsze lepiej jest przyjąć wariant pesymistyczny i sprawdzić samochód. Nie obędzie się bez wjazdu na kanał, bo diagnozy tylko na podstawie jazdy próbnej mogą być błędne. Elementy zawieszenia są w jakiś sposób ze sobą połączone -bardzo trudno jest ocenić "na ucho", np. z której strony pojazdu dochodzą stuki, bo dźwięk niesie się po całym samochodzie. Złamana sprężyna Na polskich drogach dochodzi często do uszkodzeń, które właściwie nie występują w autach eksploatowanych w innych krajach. Typowy przykład: pękające sprężyny. W niektórych modelach, np. Daewoo Espero, Renault Clio niemal wszystkie auta z pewnych serii miały wymieniane sprężyny. Taką usterkę łatwo przeoczyć, na pierwszy rzut oka w aucie nic złego nie widać. Pęknięta sprężyna zmienia jednak zupełnie zachowanie auta na drodze - w czasie hamowania lub pokonywania ostrych zakrętów łatwo jest stracić panowanie nad samochodem.Pęknięta piasta Do piasty mocowane jest koło samochodu, jeżeli ten element pęknie, koło odpadnie! Na szczęście takie przypadki zdarzają się sporadycznie, najczęściej wynikają nie tylko z uderzenia, lecz także z wady fabrycznej uszkodzonego elementu. Znacznie częściej psują się łożyska piasty.Uszkodzony wahacz Współczesne samochody mają zazwyczaj doskonale dopracowane zawieszenia. Założeniem konstruktorów było jednak to, żeby zapewnić komfort i dobre prowadzenie, a nie trwałość w ekstremalnych warunkach. Szczególnie podatne na uszkodzenia są coraz popularniejsze wahacze wykonane ze stopów lekkich. Ze względu na to, że są lżejsze, zapewniają mniejsze masy nieresorowane, a więc lepsze właściwości jezdne. W przeciwieństwie do wahaczy stalowych pod wpływem uderzenia nie zginają się, ale mogą pękać. W takiej sytuacji grozi utrata panowania nad autem. Uwaga na wahacze regenerowane! Tylko pochodzące od renomowanych dostawców są bezpieczne.
Dziura kosztuje!
Większość polskich kierowców już dawno przyzwyczaiła się do dziurawych dróg. Niestety, ich auta nie.