.. Zamiast oryginalnych kół chciałem tam wstawić felgi aluminiowe 15- lub 16-calowe, ale nie wiem, jaki rozmiar opon będzie pasował (jest zalecany jako zamiennik opon fabrycznych). Czy to ma sens? Czy przypadkiem nie pogorszą się właściwości jezdne?Fiat przewiduje fabrycznie do tego modelu samochodu cztery rozmiary opon: 165/70 R 14, 175/60 R 14, 185/60 R 14 i 185/55 R 15 (nie ma opon 170/65 R 14). Zamiennikami opony 165/70 R 14 są 185/55 R 15 i 195/55 R 15, a opony 175/60 R 14 rozmiary 185/55 R 14, 195/50 R 15 i 195/45 R 15. Zamiennikami rozmiaru 185/60 R 14 są 185/55 R 15, 195/50 R 15 i 205/50 R 15. Należy pamiętać, że zamienniki te odnoszą się do opon firmy Michelin i przy ogumieniu innych firm mogą wystąpić różnice (należy sprawdzić to w specjalistycznym serwisie). Zastosowanie felg aluminiowych ma korzystny wpływ na zawieszenie pojazdu (musi ono resorować mniejszą masę koła). Zamienniki, które podaliśmy powyżej, nie powinny mieć negatywnego wpływu na parametry trakcyjne auta, należy jednak pamiętać, że w krajowych warunkach, przy kiepskim stanie dróg należy uznać za bardzo problematyczne schodzenie z profilem poniżej "50". Dlatego też odradzamy Panu montowanie opon na felgi 16-calowe. Czy i w jaki sposób (kolejność, miejsce) należy zamieniać miejscami opony, wliczając w taką zamianę koło zapasowe w samochodach osobowych? Pomimo znacznego postępu zarówno w konstrukcjach i materiałach stosowanych do produkcji opon, jak i samochodów, dla mnie kierowcyponadtrzydziestoletnim stażem, sprawa ta pozostaje dosyć kontrowersyjna ze względów zasadniczych, przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo jazdy - dziś z prędkościami znacznie większymi niż właśnie np. trzydzieści lat temu. Uważam, że tego problemu nie należy bagatelizować i w związku z tym proszę także o informację, co na to producenci opon i samochodów osobowych.Tadeusz BrandtZalecenia co do zamiany opon miejscami (nie mylić z sezonową wymianą opon), które możemy jeszcze znaleźć w książkach obsługi pojazdów, obecnie nie mają racji bytu. Zamianę miejscami stosowano wtedy, kiedy następowało nierówne zużycie bieżnika (jego części zewnętrznej lub wewnętrznej) i chodziło o to, by wyrównać to zużycie. Obecnie każdy sygnał świadczący o tym, że bieżnik nierównomiernie się ściera, należy traktować jako informację o tym, że coś niedobrego dzieje się z zawieszeniem auta, a to wymaga już wizyty w stacji serwisowej, a nie zamiany opon miejscami. Problem występuje, jeśli mamy pełnowymiarowe koło zapasowe. Właściwie od nowości kompletu opon (wliczając w to koło zapasowe) należałoby rotacyjnie zamieniać cały komplet. Nikt jednak nie ma na to czasu i głowy, by o tym pamiętać. Poza tym byłoby to bardzo uciążliwe w eksploatacji. Dlatego też przy znaczącym już zużyciu ogumienia używanego na co dzień, nawet pełnowymiarowe koło zapasowe należy traktować jako dojazdowe w przypadku uszkodzenia opony. Co należy zrobić, jeśli uszkodzimy dwie opony i chcemy kupić tylko dwie nowe? Na którą oś należy montować opony zużyte, a na którą nowe?Najlepiej jest oczywiście (w przypadku opon, które wykazują już cechy zużycia), jeśli kupimy komplet nowych opon. Jeśli jednak decydujemy się na zakup tylko dwóch opon, to powinniśmy je zawsze montować na tylnej osi (niezależnie od rodzaju napędu).
Eksploatacja opon
Chciałem w niedalekiej przyszłości kupić Punto Active 1.2 16V, które w standardzie ma chyba opony 170/65/14 czy coś takiego.