Układ przeciwblokujący ABS, wprowadzony przez firmę Bosch w 1978 roku, uważany jest za jeden z kamieni milowych bezpiecznej motoryzacji. Mimo, że rozwiązanie to jest dziś powszechne, to nadal w świadomości niektórych kierowców służy ono przede wszystkim skróceniu drogi hamowania.
Tymczasem najważniejszą funkcją, jaką spełnia ABS, jest zapewnienie kierowalności hamującemu samochodowi. W aucie bez układu przeciwblokującego, przednie koła mogą się zablokować, a wtedy auto przestaje reagować na skręt kierownicy. Co więcej, gdy do zablokowania kół dojdzie na łuku drogi, samochód przestanie skręcać i pojedzie prosto. Właśnie takim sytuacjom zapobiega ABS.
Kolejnym przełomem było wprowadzenie w 1995 roku zaawansowanego układu kontroli stabilności pojazdu, znanego dziś pod nazwą ESP. Po wielu latach udoskonaleń system ten okazał się na tyle skuteczny, że przewiduje się stopniowe wprowadzanie obowiązku montowania go w każdym nowym samochodzie.
O tym, jak istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem ma ESP świadczy to, że jest ono rekomendowane przez organizację Euro NCAP, zajmującą się ocenami odporności zderzeniowej pojazdów.