A właśnie tyle obiecują niektórzy producenci preparatów chemicznych, których cząsteczki po dodaniu do oleju przywierają do najbardziej obciążonych elementów jednostki napędowej. Preparaty te mają przede wszystkim zmniejszyć tarcie, co w konsekwencji zmniejsza temperaturę roboczą silnika. To zaś powoduje lepsze uszczelnienie na styku pierścieni tłokowych i cylindrów (poprawa ciśnienia sprężania) i zmniejszenie tempa zużycia współpracujących ze sobą elementów. Niektórzy producenci środków chemicznych twierdzą nawet, że ich "eliksiry" uniemożliwiają zatarcie silnika w sytuacji np. nagłego, spowodowanego usterką, braku smarowania! Inne obiecują regenerację wyeksploatowanych jednostek do stanu prawie idealnego!Czy zatem efektowne reklamy, opierające się na badaniach "wiodących" laboratoriów kłamią?Najczęściej warunki, w jakich przeprowadza się pomiary, dostosowane są do produktu. Przeprowadza się je np. na starych konstrukcjach, gdzie nawet niewielka ingerencja wystarczy, aby poprawić osiągi. Nasz test miał sprawdzić, jaki wpływ ma działanie preparatów na parametry pracy współczesnego silnika. Mierzyliśmy moc, ciśnienie sprężania oraz emisję substancji toksycznych "przed i po", a także zużycie paliwa w teście drogowym. Nie byliśmy w stanie sprawdzić innego ważnego parametru - trwałości silnika.Wybraliśmy trzy preparaty: środek na bazie teflonu (Slick 50), uszlachetniacz metalu (Motor Life) oraz dodatek zawierający cząsteczki ceramiczne (Xeramic). Preparaty przetestowane zostały na autach z silnikami o poj. 1,6 l. Aby nie zmieniać warunków pracy silników, dolewaliśmy środki do oleju nie wymieniając go (sama wymiana oleju może wpłynąć na nieznaczny wzrost mocy). W razie potrzeby (wysoki poziom) odsysaliśmy uprzednio nadmiar. Przed powtórnymi pomiarami samochody przejechały po 300 km. Opis poszczególnych prób zamieszczamy powyżej, a uzyskane wyniki na kolejnych stronach. Prezentujemy również nieprzetestowane, a obecne na rynku inne środki przewidziane do mieszania z olejem (opisy działania pochodzą z instrukcji umieszczonych na opakowaniu).Doradzamy stosowanie wyłącznie środków renomowanych producentów. Odradzamy preparaty zawierające duże cząsteczki (np. kuleczki metali o wielkości 1 mikrona lub większe) mogące zatkać filtr oleju w silnikach pracujących przez dłuższy czas na wysokich obrotach.
Eliksiry młodości i MOCY
Wzrost mocy o 12 proc., tyleż mniejsze zużycie paliwa, zredukowana zawartość substancji toksycznych w spalinach nawet o 30 proc! To brzmi pięknie, ale nierealnie.