Tego typu udoskonalenia muszą pociągać za sobą również zmianę charakterystyki zawieszenia (utwardzenie i obniżenie). Na początek przód. Jeśli resor, który jest w aucie, nie był naprawiany (habrowany, naciągany), może posłużyć do dalszych przeróbek. W naszym przypadku musieliśmy zakupić nowy (80 zł). Najprostszą metodą na jego obniżenie jest rozmłotkowanie. Ze względu na niski koszt (50 zł) oraz potrzebę odpowiedniego wykonania tej czynności zdecydowaliśmy się na zlecenie jej warsztatowi zajmującemu się zawieszeniami. Wysokość resoru w stanie rozprężonym powinna mieć po tej operacji nie mniej niż 120 mm. Nie polecamy dokładania dodatkowych piór - resor jest wtedy dużo twardszy, co może doprowadzić do uszkodzenia elementów karoserii służących do jego mocowania. Fabryczne amortyzatory zastąpiliśmy utwardzonymi w zakładzie specjalizującym się naprawą amortyzatorów (100 zł 2 sztuki). Aluminiowe podstawki pod resor zostały obniżone o 10 mm. Stan karoserii naszego egzemplarza zmusił nas do wzmocnienia szpilek mocujących resor do nadwozia (obspawanie). Wizyta w zaprzyjaźnionym warsztacie kosztowała 100 zł. W tym samym warsztacie, w którym obniżono resor, dokonano przeróbek tylnych sprężyn. Fabryczne o wysokości ponad 210 mm obniżyliśmy poprzez obcięcie połowy zwoju i dalsze obniżenie na gorąco do 180 mm (30 zł). Oryginalne tylne amortyzatory zostały zastąpione używanymi firmy Billstein (ogłoszenie w internecie - komplet 200 zł). Tym razem obspawania wymagały dolne mocowania amortyzatorów. Koszt tej operacji to 50 zł. PodsumowanieW trzech odcinkach próbowaliśmy pokazać, jak można zmienić popularnego Fiata 126 w auto o lepszych osiągach i wyższym standardzie bezpieczeństwa. Naturalnie, nie wyczerpaliśmy wszystkich sposobów modyfikacji i nasze rady muszą być traktowane bardziej jako szkic ewentualnych zmian. Poza tym chcemy pokazać, że nawet niezbyt zaawansowane technicznie przeróbki są dość drogie. Koszt całej operacji (łącznie z zakupem auta) wyniósł ponad 4000 zł. Można co prawda powiedzieć, że stało się tak dlatego, że zbyt często korzystaliśmy z pomocy fachowców. Jednak w warunkach garażowych niemożliwe by było właściwe przeprowadzenie wszystkich prac. Samochód nadaje się co prawda do użytku na co dzień, jednak na skutek zamocowania klatki bezpieczeństwa nie możemy użytkować tylnych siedzeń - brak dodatkowo podwyższa poziom hałasu we wnętrzu. Osoby liczące na szybką sprzedaż tego typu pojazdu również czeka rozczarowanie - popyt jest raczej ograniczony. Poniesione nakłady nie zwrócą się więc w przypadku odsprzedaży.
Finałowe starcie
W poprzednim odcinku mówiliśmy, w jaki sposób zmodyfikować jednostkę napędową. Nie można jednak zapominać o niebezpieczeństwach, jakie płyną ze zwiększonej mocy silnika.