Niektórym z nich postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej.Mało miejscaMała przyczepka dostawcza przyda się zawsze i wszędzie. Największy problem z nią występuje wtedy, kiedy nie jest używana. Zazwyczaj mało kto ma tyle miejsca, by bez problemów ustawić ją na parkingu lub w garażu. I właśnie jednym z podstawowych kryterów, na jakie patrzy się przy wyborze przyczepy, jest jej przestrzeń ładunkowa, ale też to, ile miejsca zajmie, gdy będziemy musieli ją ustawić. Jak rozwiązać ten problem, podpowiada jeden z największych producentów przyczep towarowych w naszym kraju - Zakład Produkcji Cywilnej w Świdniku. W ofercie znalazło się bowiem kilka modeli, które można bądź ustawiać na tylnej burcie, bądź wręcz składać. Przyczepy o długości przestrzeni ładunkowej do 2 metrów dzięki łamanemu dyszlowi i specjalnie wyprofilowanym prętom można ustawiać na burcie. Łamany dyszel jest także wygodny, jeśli przewozimy sypkie i zarazem ciężkie materiały (piasek, żwir). Po zdjęciu specjalnego zaczepu możemy podnieść skrzynię przyczepy i łatwo wysypać całą zawartość. Jeszcze większą funkcjonalnością charakteryzuje się skrzyniowa przyczepa składana. Po złożeniu zajmuje tylko tyle miejsca co jej szerokość i rozmiar nadkoli. Dzięki przemyślanej konstrukcji jedna osoba bez problemów rozkłada ją w ciągu kilku minut. Podobna konstrukcyjnie jest przyczepa do przewozu motocykli (która notabene może być po pewnych przeróbkach wykorzystana np. do przewożenia quadów). Rozsuwane rynny pozwalają przewozić do 2 motocykli o różnych szerokościach. Modne w ostatnim czasie spędzanie czasu nad wodą spowodowało, że sporym zainteresowaniem cieszą się przyczepy pod skutery wodne. Model prezentowany obok ma kilka użytecznych cech.ZawieszenieObserwując konstrukcje przyczep pojawiających się na naszych drogach, zauważymy, że najczęściej są to modele wyposażone w resory piórowe lub oś skrętną. Tymczasem stan nawierzchni wielu odcinków z dziurami i koleinami powoduje, że przyczepki takie podskakują jak piłeczki. O wiele lepsze (ale i droższe) jest zastosowanie wahacza wleczonego ze sprężyną i amortyzatorem hydraulicznym. To rozwiązanie szczególnie poleca się przy przewożeniu towarów, które łatwo ulegają mechanicznemu uszkodzeniu.Przyczepa skrzyniowaStosunkowo najczęściej spotykamy na naszych drogach przyczepy skrzyniowe. Są one też najbardziej funkcjonalne. Niestety, zajmują sporo miejsca. Sposobem na to jest stawianie pustej przyczepy na tylnej burcie (za pomocą wyprofilowanych prętów - patrz zdjęcia obok). Ze złożeniem takiej przyczepy bez problemów poradzi sobie jedna osoba. W modelach o długości przestrzeni ładunkowej do 2 metrów można jeszcze dodatkowo złożyć dyszel (pozwala on łamać się). I wreszcie ułatwienie, które szczególnie docenią ci wszyscy, którzy się np. budują. Dzięki łamanemu dyszlowi i pochylanej podłodze łatwiej jest wysypywać piasek czy żwir ze skrzyni (patrz zdjęcie poniżej po lewej stronie).Przyczepa pod skutery wodnePopularność sportów wodnych powoli, ale sukcesywnie wzrasta. Coraz częściej na wodzie pojawiają się różnego rodzaju skutery. Ich przewożenie w zwyczajnej przyczepie skrzyniowej jest niewygodne i niebezpieczne, łatwo przy tym o mechaniczne uszkodzenie skutera. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie specjalna przyczepa. Wyładunek, a przede wszystkim załadunek ułatwia ręczna wciągarka. Dziób skutera podczas transportu zostaje unieruchomiony w samoblokujących się rolkach. W zależności od potrzeb i długości przewożonego skutera tył przyczepy daje się wysunąć maksymalnie o 50 centymetrów. Bez kłopotu można też wydłużyć wiązkę elektryczną (patrz zdjęcia poniżej). To, co docenią wszyscy kierowcy, to zawieszenie wykonane na wahaczach wleczonych.Skrzyniowa przyczepa składanaMała, ale bardzo pojemna przyczepa przyda się nie tylko podczas wyjazdów na działkę, kiedy budujemy dom czy w małym biznesie. Funkcjonalność modelu prezentowanego obok podnosi jeszcze fakt, że jest on składany i w takiej pozycji zajmuje wyjątkowo mało miejsca. Jednak najbardziej zaskakuje prostota rozkładania całej konstrukcji. Wystarczy zwolnienie zaczepów utrzymujących w pozycji pionowej podłogę i rozłożenie burt. Po ich postawieniu należy jeszcze nakrętkami skręcić podłogę do podstawy. Sama podłoga jest płaska, lecz jak nam się wydaje, dobrze jest mieć np. kawałek wodoodpornej sklejki, by ją wyłożyć. Zaletą modelu o dłuższej przestrzeni ładunkowej jest możliwość składania dyszla (wsuwa się go w specjalny profil). Przyczepa składana pod motocykleTaka składana przyczepka przyda się tym wszystkim, którzy przewożą różnego rodzaju motocykle. Dopuszczalna ładowność do 350 kg pozwala przewozić nawet stosunkowo ciężkie modele. Ich wtaczanie ułatwia dodatkowa rynna służąca jako pochylnia. W pozycji stojącej cała konstrukcja jest stabilizowana za pomocą kół i dwóch podpór. Złożone rynny zabezpieczają natomiast specjalne zaczepy, które zwalnia się, by je rozłożyć. Całość zabezpieczają także umieszczone po dwóch stronach pręty (patrz zdjęcie powyżej). Konstrukcję po rozłożeniu zabezpiecza się kilkoma śrubami. Dzięki lekkiej budowie zarówno składanie, jak i rozkładanie jest bardzo proste. Co ważne, w zależności od potrzeb rynny można przysuwać i rozsuwać na pożądaną szerokość motocykla lub motocykli. Podstawa może służyć także (po niewielkich adaptacjach) do przewozu quadów. Najważniejszą jednak jej zaletą są niewielkie wymiary po złożeniu.
Gdy trzeba coś przewieźć
Czy można jeszcze coś ciekawego i funkcjonalnego wymyślić w konstrukcji przyczep transportowych? Wydawać by się mogło, że te, bądź co bądź proste mechanicznie konstrukcje, trudno jest jeszcze ulepszyć. A tymczasem obecny sezon pełen jest zaskakujących w tej dziedzinie rozwiązań.