Diler przekonuje mnie, że są one pełnowartościowe, bo wcześniej nie były używane. Jak długo można przechowywać opony, aby nie straciły swoich właściwości?Bogdan DeraZgodnie z Polską Normą maksymalny okres przechowywania opon wynosi 36 miesięcy. Norma ta nie jest jednak obligatoryjna. Producenci ogumienia mogą indywidualnie określać trwałość swoich produktów. Opony przechowywane we właściwych warunkach, tj. w odpowiedniej temperaturze, bez dostępu światła oraz nienarażone na oddziaływanie czynników chemicznych, długo nie tracą swoich właściwości. Montaż starszych opon powinien być konsultowany w autoryzowanym serwisie oponiarskim. Producenci biorą odpowiedzialność za swoje produkty montowane w pojazdach. Jeżeli podczas eksploatacji ujawniłaby się jakakolwiek wada produkcyjna, upoważnia to klienta do reklamacji.Przechowywanie oponWkrótce chciałbym zmienić opony zimowe na ogumienie letnie. W jakich warunkach powinienem przechowywać "zimówki"? Jakie powinno być ciśnienie w kołach zdjętych z samochodu?waran (mail)Ogumienie zarówno letnie, jak i zimowe, należy zabezpieczyć przed szkodliwym działaniem tlenu, ozonu, światła, ciepła, rozpuszczalników, olejów, smarów, paliw i kwasów. Trzeba je również przechowywać tak, aby nie były narażone na deformację. Opony z grupy Michelin można magazynować nawet 10 lat bez większej utraty ich właściwości pod warunkiem, że są przechowywane bez dostępu światła w temp. od -5° do + 25°C. Zaleca się, aby kompletne koła składować w pozycji leżącej lub zawieszone na ścianie na hakach, z ciśnieniem powietrza podwyższonym o 0,4 bara."Auto Świat"odpowiada na listyŚwiatła diodoweCzy dozwolone jest stosowanie diod led zamiast zwykłych żarówek w światłach tylnych? Mam na myśli sprzedawane w sklepach tuningowych żarówki, które zamiast tradycyjnego żarnika mają kilkanaście diod, a montowane są jak zwykłe żarówki?Robert z Wrocławian Wszystkie elementy oświetlenia samochodu muszą mieć homologację. W przypadku lamp homologacja dotyczy wyłącznie stosowania ich wraz z zalecanym przez producenta źródłem światła. Zatem montaż zestawów diod, nawet jeśli pasują w miejsce oryginalnych żarówek, jest nielegalny. Jedynym sposobem na posiadanie zgodnego z przepisami oświetlenia diodowego jest montaż kompletnych homologowanych lamp fabrycznie wyposażonych w diody.Problemy z przekładniąW 1999 kupiłem Opla Astrę Classic. W pierwszym roku z powodu luzów na kole kierownicy wymieniono przekładnię kierowniczą. W drugim roku eksploatacji przekładnię wymieniano z tego samego powodu dwukrotnie. Od tej pory problem powtarza się co roku! Czy można w takiej sytuacji domagać się wymiany samochodu?Łukasz S.Pierwszy raz spotykamy się z przypadkiem tak częstych awarii przekładni kierowniczej w Oplu. Być może po prostu warsztat błędnie diagnozował usterkę lub zwalczał wyłącznie jej objawy zamiast przyczyny. Radzę sprawdzić geometrię zawieszenia oraz cały układ kierowniczy. Być może przekładnie lub inne elementy układu były montowane nieprawidłowo. Możliwe również, że niektóre elementy (np. drążki kierownicze) stawiają zbyt duży opór przy skręcaniu kół, co powoduje, że obciążenie przekładni jest większe od zakładanego. Z powodu wieku auta i jego długotrwałej eksploatacji na wymianę auta nie ma co liczyć.Olej jak majonezZauważyłem coś dziwnego w moim samochodzie. Sprawdzając poziom oleju, zobaczyłem na bagnecie dziwny osad jasnego koloru. Jeszcze większa ilość takiego osadu znajdowała się pod korkiem wlewu oleju. Osad jest jasny i konsystencją przypomina budyń lub majonez. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Czy jazda z takim olejem jest bezpieczna dla jednostki napędowej? Olej był wymieniany trzy miesiące temu. Podejrzewam nieszczelność silnika - dostawanie się do oleju spalin lub płynu chłodzącego. Robert BogdańskiJasny osad we wnętrzu silnika to emulsja oleju i płynu chłodniczego lub skraplającej się wody. Jeżeli samochód nie jest używany wyłącznie na skrajnie krótkich trasach, to skraplanie się wody można wykluczyć. Powodów przedostawania się płynu chłodniczego do oleju może być wiele. Stosunkowo najprostszym i najtańszym do usunięcia jest uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika. Podobne objawy powoduje również pęknięcie głowicy lub bloku silnika. Samochód, w którym występują opisane objawy, należy bezzwłocznie odstawić do warsztatu w celu usunięcia usterki. Emulsja oleju i płynu chłodniczego ma bardzo słabe właściwości smarne, w dodatku może zablokować kanały olejowe oraz układ chłodzenia. Silnik zużywa się znacznie szybciej, właściwie w każdej chwili grozi mu zatarcie!
Gorąca linia "Auto Świata"
Stare czy nowe?Kupiłem w salonie nowy samochód. Po bliższych oględzinach okazało się, że zamontowane na nim opony zimowe mają 5 lat.