Zastosowanie CAN powoduje, że przez wysyłanie odpowiedniego kodu jednym przewodem możemy regulować lusterka, szyby, klimatyzację czy sterować kierunkowskazami, a nawet uruchomić samochód. Producenci autoalarmów również wykorzystują ten sposób przesyłu danych do podłączenia swoich urządzeń. Uzyskują odpowiednie informacje o sposobie transmisji od producentów samochodów lub bez problemu odczytują je sami bezpośrednio z instalacji samochodu. W ten sposób czas na podłączenie centralki alarmowej typu CAN został skrócony do kilkunastu minut! Jednak autoalarmy wykonane w technologii CAN nie podnoszą skuteczności ochronnej, a wręcz ją obniżają. Szybki montaż to również szybki ich demontaż przez intruza, jak również możliwość względnie łatwego wprowadzenia do szyny CAN polecenia "wyłącz alarm".Dlatego warto zakładać dodatkowe zabezpieczenia. Ich montaż przez specjalistyczny zakład wbrew temu, co twierdzą autoryzowane serwisy samochodów (dla ochrony własnych interesów), jest bezpieczny i zasadny, oczywiście pod warunkiem, że wybrany przez nas specjalista ma odpowiednie przygotowanie. Unia Europejska, chroniąc prawa użytkowników, wprowadziła dyrektywę GVO, umożliwiając montaż takich zabezpieczeń poza ASO również w samochodach objętych gwarancją producenta. Warto uwzględnić również nowoczesne, bezinwazyjne metody ochrony, takie jak DataDot (znane kiedyś jako DnaAuto). Rozwiązanie to polega na oznakowaniu elementów samochodu tysiącami mikroskopijnych, niezwykle trudnych do usunięcia cząsteczek z informacjami identyfikującymi pojazd. Dzięki temu auto staje się zupełnie nieatrakcyjne dla złodzieja, bo nie da się go sprzedać nawet na części.PSZa duża przyczepaJakie konsekwencje grożą mi w przypadku ciągnięcia samochodem osobowym przyczepy cięższej niż dopuszczalna masa całkowita przyczepy wpisana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu?Marek KornackiPolicjant może ukarać Pana mandatem w wysokości od 100 do 300 zł. W przypadku, kiedy dopuszczalna masa całego zestawu przekracza3500 kg, a ma Pan tylko prawo jazdy kategorii B, to dodatkowo zostanie Pan ukarany za poruszanie się pojazdem bez posiadania uprawnień wymaganych dla danego rodzaju pojazdu. Grozi za to 300 zł mandatu. W razie wypadku należy się też spodziewać problemów z ubezpieczycielem - takie zachowanie grozi utratą ochrony ubezpieczeniowej.PSCo wolno motocykliście?Bardzo często, jadąc w korku, obserwuję motocyklistów, którzy przepychają się między rzędamistojących samochodów, urywając niekiedy lusterka czy zarysowująclakier. Czy taka jazda między samochodami jest zgodna z prawem?Józef z WarszawyNie ma konkretnego przepisu, który zabraniałby motocyklistom wymijania stojących w korku samochodów. Niemniej zachowanie takie jest regulowane przez kilka obowiązujących przepisów. Jedną z podstawowych reguł ruchu drogowego jest to, że nie wolno stwarzać swoim zachowaniem zagrożenia. Tymczasem omijanie korka w taki sposób może powodować zagrożenie. Przepisy mówią również, że w czasie wymijania pojazdów należy zachować bezpieczny odstęp, o czym w czasie lawirowania między stojącymi w korku samochodami nie może być mowy. Jeżeli motocyklista jedzie środkiem drogi, po linii oddzielającej pasy ruchu, łamie również przepis mówiący o tym, że nie wolno zajmować więcej niż jednego pasa drogi, za co grozi mandat w wysokości 150 zł. Kwalifikacja wykroczenia zależy od interpretacji policjanta.Problemy z układem ABSOd pewnego czasu mam problemy z układem ABS. Raz na jakiś czas zapala się kontrolka i układ przestaje działać. Zauważyłem, że dzieje się to głównie w czasie deszczu, objawy pojawiały się również zimą. Co jest powodem tego, że układ przestaje działać zawsze wtedy, kiedy jest najbardziej potrzebny?Maciej KlimczakObjawy wskazują, że problemy wynikają z niewłaściwego działania czujników prędkości kół. Jeżeli usterka pojawia się głównie zimą lub w czasie deszczu, to prawdopodobnie uszkodzone są przewody lub wtyki przy przewodach czujników. W momencie, kiedy dostanie się do nich wilgoć, dochodzi do zwarcia, a czujnik przestaje rejestrować prędkość koła. Możliwe również, że popsuł się sam czujnik(koszt wymiany od ok. 150 do ponad 1000 zł) lub zabrudziła się tzw. koronka czujnika (czyszczenie za kilkadziesiąt zł). Układy ABS są tak skonstruowane, że w razie niesprawności na wszelki wypadek wyłączają się - hamulce nadal działają ale tak, jakby w aucie nie było układu ABS. Jeżeli nie pomoże wyczyszczenie czujnika i sprawdzenie przewodów, to w celu sprawdzenia przyczyn usterki należy podłączyć układ do komputera diagnostycznego - wskaże on, co spowodowało wyłączenie układu.PSCiśnienie na upałCzy w czasie upałów nie powinno się upuszczać nieco powietrza z kół, żeby wyrównać wzrost ciśnienia wynikający z wyższej temperatury?george (mail)Nawet w czasie upałów nie trzeba upuszczać powietrzaz kół. Wystarczy, żeby ciśnienie mierzone na zimno (tzn.w temp. pokojowej, godzinę po zatrzymaniu auta lub po przejechaniu maks. 1 km w normalnych warunkach) było zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Jeżeli pomiar dokonywany jest na ciepłych oponach, to w przypadku ogumienia do aut osobowych ciśnienie może być wyższe od zalecanego o ok. 0,3 atmosfery. Normy producentów uwzględniają zarówno spadek, jak i wzrost ciśnienia w wyniku zmiany temperatury otoczenia.Jak działają "szpery"?Na czym polega działanie blokad mostów? Czy ich włączenie oznacza, że koła jednej osi przestają się obracać?robi91 (mail)Właściwa nazwa urządzenia to "blokada mechanizmu różnicowego". Po jej włączeniu koła nadal obracają się, tyle że z równą prędkością. Blokady przydają się głównie w autach terenowych. Nawet jeżeli samochód ma napęd na cztery koła, wystarczy, że jedno z nich straci kontakt z podłożem, żeby samochód bezradnie stanął. Standardowy mechanizm różnicowy działa tak, że przekazuje cały moment obrotowy właśnie na koło stawiające najmniejszy opór, czyli na to, które ślizga się. Po włączeniu blokady (lub blokad) pozostałe koła znowu odzyskują zdolność przekazywania napędu.PS
Gorąca linia
Co na to elektronika?Czy do nowoczesnego auta da się zamontować niefabryczny alarm? Czy w ogóle warto to robić?Czy w nowoczesnych autach wyposażonych w tzw. multipleksowe instalacje elektryczne można jeszcze montować niefabryczne autoalarmy i immobilisery? Czy w ogóle warto zakładać jakiekolwiek dodatkowe elementy, jeżeli samochód ma już fabryczne zabezpieczenie? Maciej Jarosiński W obecnie produkowanych samochodach instalacje multipleksowe (szyna danych CAN) są niemal już powszechne.