Jakie są szanse na odszkodowanie i gdzie się po nie zgłosić? Zdarzenie miało miejsce na drodze nr 731. Policja sporządziła protokół, mam również zdjęcia.k.jez.Wskazana przez czytelnika droga jest drogą wojewódzką. Ustawowa definicja drogi obejmuje także znajdujące się w wydzielonym pasie terenu drzewa i krzewy. Za drogi wojewódzkie odpowiada zarząd województwa, do niego należy przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg, wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających, wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia, usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym. Można założyć, że jeśli spadający konar uszkodził samochód, to zarządca drogi nie dopełnił swoich obowiązków. Zatem do niego należy zwrócić się z roszczeniami związanymi ze szkodą. Koniecznie wykazać trzeba związek przyczynowy zdarzenia ze szkodą i udowodnić, że miała ona miejsce w deklarowanych okolicznościach, a także określić wysokość szkody. Dwa miesiące temu kupiłem motocykl wraz z ważną jeszcze przez kilka miesięcy polisą OC. Czy musiałem zgłosić u ubezpieczyciela chęć korzystania z tej polisy? Jak przeprowadzić ewentualną rezygnację i przejść do innego ubezpieczyciela, gdy skończy się obecna polisa?JacekZgodnie z prawem, w razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC, na nabywcę pojazdu przechodzą prawa i obowiązki wynikające z tej umowy. Umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca wypowie ją przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu mechanicznego. Jeżeli nie wypowiedziano umowy ubezpieczenia OC w powyższym terminie, to trzeba korzystać z niej do końca okresu, na który została zawarta. Jeśli nie powiadomiono na piśmie ubezpieczyciela o jej wypowiedzeniu nie później niż na dzień przed upływem okresu, na który polisa OC została zawarta, to automatycznie zostanie stworzona następna umowa z tym samym ubezpieczycielem na kolejne 12 miesięcy, niezależnie od tego, że np. wykupiono już ubezpieczenie gdzie indziej. Jerzy Bieda,Inter Partner AssistanceWoda w chłodnicyCzy latem, kiedy jest ciepło, mogę używać wody w układzie chłodzenia? Mam minimalnie cieknącą chłodnicę, a ciągłe dolewki płynu sporo kosztują. Mój samochód to BMW 320i z 1983 roku. Robert z WarszawyNie, w żadnym razie! BMW E30, podobnie zresztą jak wiele innych współczesnych aut, ma układ chłodzenia zaprojektowany do korzystania z płynu o temperaturze wrzenia wyższej niż wody. Nawet przy spokojnej jeździe woda może wykipieć i wylecieć z układu przez zawór w zbiorniczku wyrównawczym. Nieza-leżnie od tego, woda po-woduje przyspieszone starzenie układu chłodzenia - chłodnicy, bloku silnika, pompy wodnej i termostatu. Uwaga - silniki BMW są bardzo wrażliwe na przegrzanie!PSPo myciu nie zapalaDwa razy zdarzyło się, że po skorzystaniu z myjni automatycznej nie mogłem uruchomić auta. Za pierwszym - zapaliło dopiero po odholowaniu do warsztatu, gdzie nie stwierdzono uszkodzeń. Za drugim razem - wystarczyło poczekać. Co jest przyczyną usterki? W czasie deszczu nie ma takich problemów. Kazimierz MaszkowskiRadzę sprawdzić układ zapłonowy - przede wszystkim przewody wysokiego napięcia - oraz cewkę lub cewki. Woda z myjni, przez to że jest zmiękczona detergentem i natryskiwana pod ciśnieniem, trafia w odleglejsze zakamarki niż deszczówka. Wilgoć w układzie zapłonowym może powodować przebicia - brakuje wtedy napięcia do wytworzenia iskry na świecach. Powodem problemów może też być zalana elektronika. Najprostszym sposobem jest podłączenie auta do komputera diagnostycznego. Bez niego podczas próby rozruchu można nasłuchiwać pod maską np.trzasku przeskakującej iskry. Problemy z układem ABSKupiłem niedawno mój pierwszy samochód z układem ABS. Mam kilka wątpliwości związanych z jego działaniem. Przede wszystkim zauważyłem, że przy każdym uruchomieniu auta ABS (pompa ABS-u) na ułamek sekundy zaczyna działać, charakterystycznie brzęcząc. W tym samym czasie przez chwilę pali się kontrolka układu, która potem gaśnie. Jak do tej pory, w czasie jazdy tylko raz odczułem działanie układu, normalnie wcale się nie włącza. Nie zauważyłem też, żeby auto z ABS-em hamowało lepiej. Czy jest to prawidłowe zachowanie?Andrzej z OrzyszaZaobserwowane zjawiska są zupełnie normalne. Po przekręceniu kluczyka zapalenie się na chwilę kontrolki układu ABS świadczy tylko o prawidłowym działaniu układu samodiagnozy. W przypadku niesprawności układu kontrolka nie zgasłaby wcale. Kontrolka nie powinna się też zapalać w czasie jazdy. Również pojedyncze "brzdęknięcie" pompy ABS przy uruchamianiu auta (bez blokowania hamulców i innych niepokojących zjawisk) nie powinno budzić obaw - system sam kontroluje swoją sprawność. Kierowca jeżdżący spokojnie nawet przez wiele lat może nie zauważyć istnienia układu - powinien on uaktywniać się dopiero, kiedy w czasie hamowania pojawiają się różnice prędkości obrotowych poszczególnych kół, czyli w momencie poślizgu.Jak mocno dokręcać koła?Ostatnio samodzielnie zmieniałem koła w moim samochodzie. Zacząłem się zastanawiać, jak mocno powinno się dokręcać śruby? Czy naciskając klucz nogą mogę np. przekręcić gwint? kaczanow (mail)W większości typowych aut osobowych koła dokręcane są z momentem obrotowym ok. 100 -140 Nm. Przekroczenie takiej wartości przy użyciu standardowego klucza z zestawu dodawanego do samochodu jest prawie niemożliwe - klucz wcześniej się zegnielub złamie. Jednak za pomocą dobrych, długich kluczy akcesoryjnych można zerwać śrubę lub ukręcić gwint. Jedyną pewną metodą dobrania odpowiedniego momentu dokręcania jest użycie klucza dynamometrycznego. W przypadku jego braku warto sprawdzić dokręcenie śrub w serwisie.Sportowe, nie seryjneZamontowałem ostatnio sportowe tarcze hamulcowe. Jestem zachwycony efektami - hamulce są skuteczniejsze, a za części zapłaciłem tyle samo co za "oryginały". Dlaczego, skoro producentom aut aż tak zależy na bezpieczeństwie, sportowe tarcze nie są montowane seryjnie? robcio (mail)Sportowe tarcze hamulcowe, poza tym że w pewnych warunkach poprawiają skuteczność hamowania, mają kilka wad. Ich produkcja jest droższa - więc to, że w tym przypadku nie było różnicy w cenie, wynikało zapewne tylko z niższej marży niezależnego sprzedawcy. Poza tym nacinane i nawiercane tarcze mogą znacznie szybciej zużywać klocki hamulcowe. Dlatego producenci stosują je tam, gdzie jest to rzeczywiście potrzebne.
Gorąca linia
Kto zapłaci za rozbite auto?Moje auto uległo zniszczeniu - uderzył w nie konar, który spadł z drzewa stojącego obok drogi. Nie mam polisy AC.