km auto chodziło "mułowato", mimo regulacji, a teraz non stop strzela przy wchodzeniu na obroty bez względu na bieg. Są już pierwsze związane z tym szkody - wysadziło obudowę filtra powietrza! Poza tym auto nie przyspiesza i słabo podjeżdża pod jakiekolwiek wzniesienia. Objawy te występują tylko na gazie. Na benzynie auto pracuje doskonale. W serwisie gazowniczym dowiedziałam się, że gaz jest dobrze założony i prawidłowo wyregulowany, a winna może być cewka zapłonowa lub czujnik położenia wału korbowego lub wałka rozrządu. Mam sprawdzić elektronikę i wymienić którąś z tych części. Dlaczego wszystkie te elementy nie wydają się działać niepoprawnie na benzynie? Mam wrażenie, że pod pretekstem poprawiania instalacji LPG mam wymienić sprawne części auta, i do tego nie wiadomo, czy to pomoże. W tej chwili odłączyłam gaz i jeżdżę tylko na benzynie bez żadnych problemów. Czy coś da się z tym w ogóle zrobić, czy pozostaje mi demontaż tej felernej instalacji gazowej?Alexandra55Ten model może doskonale funkcjonować z dobrze zamontowaną instalacją gazową II generacji. Z koleiLandi Renzo to uznany producent instalacji. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że winę za problemy ponosi warsztat gazowniczy. Bez dokładnych oględzin nie da się jednak wykluczyć, że mechanicy montujący instalację mają rację i winien jest samochód. Nie ma sensu podawać tutaj listy potencjalnych powodów złej pracy instalacji, tym bardziej że żaden z nich nie może zostać rozwiązany samodzielnie przez kierowcę. Zwracam jednak uwagę na fakt, że to podmiot montujący odpowiedzialny jest za prawidłowe działanie produktu. W wyżej opisywanym przypadku obowiązkiem warsztatu jest diagnoza problemu. Jeśli nie potrafi on w sensownym okresie doprowadzić instalacji do działania zgodnego z oczekiwaniamikonsumenta, to można domagać się demontażu i doprowadzenia samochodu do stanu sprzed adaptacji. Następnie radzę zwrócić się do innego warsztatu. Mariusz MroczekŚwieci, ale jedzieW moim Citroënie zapalają się różne kontrolki (silnika, ESP, ABS-u), ale auto jeździ normalnie. Po kolejnym uruchomieniu lampki zazwyczaj gasną. Podobno francuskie auta tak mają. Czy muszę się do tego przyzwyczaić?francolubRadzę się nie przyzwyczajać, bo w końcu zignoruje Pan symptomy poważnej awarii. To, że zapalają się kontrolki informujące o różnych usterkach, może świadczyć o tym, iż uszkodzenie dotyczy instalacji przekazującej sygnały do układu diagnostyki pokładowej. Niestety, naprawa to zadanie dla autoelektronika. PSGłowica z ogłoszeniaPękł mi w samochodzie pasek rozrządu, w wyniku czego uszkodzona została głowica (pogięte zawory, pęknięty wałek rozrządu). Zależy mi na jak najtańszej naprawie, więc montaż nowej głowicy za 8 tys. zł nie wchodzi w grę. Czy lepiej naprawiać starą głowicę, czy może kupić część używaną, np. na Allegro.pl? RobertW większości przypadków zakup używanej głowicy może okazać się tańszym rozwiązaniem, przynajmniej na krótką metę. Przy zakupie części używanych trudno jest ocenić ich rzeczywistą kondycję - nie wiadomo, czy "nowa-używana" głowica nie okaże się podobnie zniszczona jak stara. Jeżeli zdecyduje się Pan na głowicę używaną, radzę poszukać sprzedawcy, który udzieli kilkudniowej gwarancji rozruchowej na sprawdzenie części.PSZłomowanie za granicąW czasie wyjazdu zagranicznego moje auto uległo poważnej awarii. Ze względu na nikłą wartość samochodu (Polonez z 1990 roku) zdecydowałem się, że nie ma sensu go naprawiać (koszt naprawy szacowany na 1500 euro), tylko oddać auto na złom. Jak mogę je teraz wyrejestrować?raff79 (mail)W przypadku zezłomowania auta za granicą, po powrocie do Polski należy przedstawić w wydziale komunikacji, w którym jest ono zarejestrowane, oryginał dokumentu potwierdzającego kasację za granicą wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem. Potrzebne też będą tablice rejestracyjne samochodu oraz jego dowód i (jeśli została wydana) karta pojazdu. Jeżeli nie ma Pan któregokolwiek z tych dokumentów, radzę jak najszybciej skontaktować się z zagranicznym złomowiskiem. PSGazowe i olejoweMuszę wymienić tylne amortyzatory, przednie są jeszcze sprawne. Chcę zamontować z tyłu amortyzatory olejowe, które są o połowę tańsze od gazowych. Z przodu mają zostać oryginalne gazowe. Czy z "mieszanymi" amortyzatorami mogę mieć problemy na przeglądzie?Konrad z WałczaPrzy takiej konfiguracji elementów zawieszenia problemów należy spodziewać się nie na przeglądzie, ale w czasie codziennej jazdy. Różnice w charakterystyce tłumienia drgań między amortyzatorami olejowymi z tyłu a gazowymi z przodu mogą powodować trudne do przewidzenia zachowanie auta, np. podczas szybkiego pokonywania zakrętów.PSBezpieczny bez siarkiMam Mazdę 6 2.0 CTDi.Spotkałem się wśród mechaników z opinią, że paliwa bezsiarkowe (np. Ultimate Diesel, V-Power Diesel) skracają żywotność nowoczesnych silników wysokoprężnych ze względu na gorsze właściwości smarujące. Czy w takim razie lepiej i bezpieczniej jest tankować zwykły olej napędowy? Czy silnik zamontowany w moim samochodzie jest przystosowany do spalania paliwa bezsiarkowego?bartek (mail)Parametr zawartości siar-ki jest niezależny od dodatków uszlachetniających w paliwach. Oznacza to, że wszystkie rodzaje oleju napędowego - i te zwykłe, i te uszlachetniane - mogą być paliwami bezsiarkowymi. Wspomniany BP Ultimate Diesel jest bezsiarkowy, czyli ma zawartość siarki do 10 mg/kg, podobnie zresztą jak duża część zwykłego ON na stacjach renomowanych sieci. Obawy przed tankowaniem bezsiarkowego ON są nieuzasadnione, dlatego że jego właściwości smarne są zgodne z normą PN-EN 590 dla olejów napędowych, a tak niska zawartość siarki dodatkowo dobrze wpływa na żywotność elementów układów zmniejszających emisję spalin.Magdalena Kandefer,BP Polska
Gorąca linia
Winne auto czy gaz?Kto odpowiada za prawidłowe działanie instalacji gazowej? Jak uporać się ze źle działającą instalacją?W świetnie działającej 7-letniej Astrze zamontowano mi instalację gazową Landi Renzo II generacji (bo tak radził serwis, twierdząc, że nie warto tu dopłacać za wtrysk sekwencyjny). Przez pierwsze 5 tys.