Wiele się ostatnio mówi o odpowiednim traktowaniu turbiny w silnikach Diesla. Czy moglibyście mi poradziç, jak mam postępować z turbosprężarką w moim aucie? ramsestbg (mail)Wirnik turbosprężarki obraca się z bardzo dużą prędkością, ok. 100 tys. obr./min. Jest on smarowanyi częściowo chłodzony olejem z obiegu smarowania silnika. Po zgaszeniu jednostki napędowej proces smarowania ustaje, mimo że wirnik turbiny napędzany siłą bezwładności obraca się przez chwilę nadal. Dlatego po zatrzymaniu się, szczególnie po dynamicznej jeździe lub przy wysokich temperaturach, należy przez chwilę pozwolić silnikowi popracować na wolnych obrotach, aby obniżyła się temperatura i spadły obroty turbiny. Dopiero po chwili można wyłączyć silnik. Niedopuszczalne jest wyłączanie silnika, który osiągnął temperaturę wyższą odnormalnej, szkodliwa też jest ostra jazda przy zimnym silniku. Odstąpie-nie od tej prostej, podstawowej w przypadku silników turbodoładowanych zasady może skutkować uszkodzeniem, a przynajmniej przedwczesnym zużyciem turbiny. Koszt naprawy lub wymiany tego elementu to najczęściej od 2500 do ponad 5000 zł. W turbodieslach bardzo ważną kwestią jest też dokładne przestrzeganie zaleceń producenta odnośnie częstotliwości przeglądów oraz wykorzystywanych materiałów eksploatacyjnych. Dla trwałości zespołu turbosprężarki olbrzymie znaczenie ma jakość oleju. Pracuje on w znacznie cięższych warunkach niż w silnikach bez doładowania i musi dobrze znosić m.in. wyższe temperatury. Z tego powodu szybciej też się starzeje. Nawet najlepszy olej w takich warunkach szybko straci swoje właściwości. Przedłużanie okresów między wymianami jest więc ryzykowne nie tylko dla turbiny, lecz także dla całego silnika.Zatkany filtr paliwa Przy okazji usuwania problemów z nierówną pracą silnika warsztat zalecił mi po raz drugi w ciągu roku wymianę filtra paliwa. Co ile powinno się wymieniać taki filtr?r.kolski (mail)Większość producentów zaleca wymianę filtra paliwa raz na 2 lata. W przypadku tankowania na kiepskich stacjach mających stare, zanieczyszczone zbiorniki filtr może zabrudzić się znacznie wcześniej. Przyczyną problemów z zatykającym się filtrem paliwa bywa kondycja baku auta - jeżeli jest wewnątrz skorodowany,drobinki rdzy szybko zatkają filtr, powodując kłopotyz silnikiem.Oszczędne tankowanie? Każdy dodatkowy kilogram masy samochodu oznacza wzost zużycia paliwa. Dlaczego więc nie zalecacie Państwo, poza jazdąz pustym bagażnikiem, tankowania tylko takiej ilości paliw, która jest nam aktualnie potrzebna? W końcu sieć stacji jest już tak gęsta, że zawszew razie potrzeby samochód można dotankować. Marcin ZielińskiTeoretycznie ma Pan rację, bo rzeczywiście wzrost masy przekłada się bardzo wyraźnie na zwiększenie zużycia paliwa. Jednak w tym konkretnym przypadku nie tylko nie zalecamy jazdy z minimalnie zatankowanym zbiornikiem, ale wręcz radzimy tankować w miarę możliwości do pełna. Jazdę "na oparach" w baku radzimy pozostawić uczestnikom rajdów "o kropelce". W codziennej eksploatacji zbyt mała ilość paliwa może wiązać się z samymi kłopotami. Poza niewygodą związaną z częstymi wizytami na stacji trzeba się liczyć z problemami technicznymi powodowanymim.in. przez skraplanie się wody w baku (patrz pyt. dotyczące filtra paliwa), a w niektórych autach nawet z zatarciem niedostatecznie smarowanej wtedy pompy paliwa.Co można zespawać? Wpadłem autem w wyrwę i urwałem wydech, a konkretnie rurę prowadzącą do tłumika. Czy takie uszkodzenie wymaga wymiany tłumika, czy też może wystarczyć np. pospawanie go? Artur z WarszawyW niektórych przypadkach spawanie to najbardziej korzystna finansowo forma naprawy wydechu. Wszystko zależy jednak od rodzaju uszkodzeń. Jeżeli urwała się rura tuż za tłumikiem, to prawdopodobnie można ją ponownie przyspawać. W przypadku, kiedy wyrwana została rura już wewnątrz tłumika, to pozostaje tylko wymiana tego elementu. Nie warto spawać tłumików mocno zardzewiałych. W takim przypadku naprawa będzie miała wyłącznie charakter doraźny. Uwaga! Stan układu wydechowego ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa. Skorodowany tłumik odpadający spod samochodu w czasie jazdy może spowodować wypadek.Zapomniane auto Mogę bardzo tanio kupić używane auto. Samochód ma niewielki przebieg, jest bezwypadkowy, ma jednak jedną wadę - od kilku lat stał na placu w komisiei przez ten czas silnik nie był nawet uruchamiany. Czy zapalenie go teraz może sprawiać jakieś problemy? Krzysztof z GdańskaCena tego samochodu nie bez przyczyny jest niska. Odradzamy takie "okazje". Długotrwały postój na pewno mu zaszkodził. Problemy mogą dotyczyć właściwie wszystkich podzespołów. W silniku prawdopodobnie skorodowały gładzie cylindrów, być może trwale przywarły do nich pierścienie tłokowe. Jeśli uda się uruchomić taki silnik, jego zużycie będzie postępowało w zastraszającym tempie. Nawet jeżeli na początku zacznie pracować prawidłowo, po kilkuset kilometrach może się okazać, że nadaje się do remontu. To samo dotyczy hamulców. Elementy metalowe (pompa hamulcowa, tłoczki, klocki, tarcze, szczęki, linki) zardzewiały i wymagają wymiany, a przynajmniej rozebrania i rozruszania. Prawdopodobnie sparciały też elastyczne przewody hamulcowe. Mogą urwać się przy pierwszym mocnym hamowaniu. Dokuczać będą łożyska, elektronika i elektryka (zaśniedziałe styki), trzeba się również liczyć z zaawansowaną, choć niewidoczną na pierwszy rzut oka korozją.Indeks nośności Mam opony w rozmiarze 185/65 R 15 88 H. Chciałbym się dowiedzieć, co oznacza liczba "88" przed literą H oznaczającą indeks prędkości? Marcin AftykanWspomniana przez Pana cyfra jest to indeks nośności, czyli parametr wskazujący,jakie jest maksymalne obciążenie, które opona może przenieść przy zalecanym przez producenta ciśnieniu powietrza oraz prędkości zgodnej z indeksem prędkości. W przypadku opony wymienionej w pytaniu maksymalne dopuszczalne obciążenie jednego koła to 560 kg przy prędkości do 210 km/h. Widoczna na ilustracji opona o indeksie 91V może wytrzymać obciążenie do 615 kg przy prędkości do 240 km/h. Indeks nośności i indeks prędkości zawsze podawane są razem, gdyż wartości te są ze sobą skorelowane. Producenci oferują zazwyczaj te same modele opon o takim samym rozmiarze, różniące się indeksem nośności - bo mimo takich samych wymiarów koła zupełnie inne są wymagania stawiane oponie użytkowanej np. w vanie, w limuzynie lub samochodzie sportowym.Tabele indeksów nośności można znaleźć na stronach internetowych oraz w katalogach firm oponiarskich. Szczegółowe informacje o poszczególnych parametrach opon samochodowych zamieściliśmy w AŚ nr 13/2006.
Gorąca linia
Ostrożnie z turbiną Jak eksploatować samochód z turbiną, żeby uniknąć przedwczesnego zużycia tego delikatnego elementu?Od trzech dni jestem właścicielem Forda Mondeo 1.8TD.