Warstwa wosku opóźnia również oddziaływanie na karoserię soli, ptasich odchodów, żywicy itp. Samochód "zakonserwowany" dobrym woskiem jest też znacznie łatwiej umyć w okresie zimy. Jeżeli brak nam czasu na samodzielne woskowanie auta, warto wybrać taką opcję w myjni. Jeśli chodzi o używany przez Pana preparat, to proszę sprawdzić, czy w składzie są środki polerujące. Jeżeli tak, lepiej ograniczyć jego stosowanie. Delikatne cząstki ścierne zawarte w tego typu środkach mają za zadanie usuwać zmatowiałą warstwę powłoki lakierniczej, przez co wydobywają głębię koloru. Przy okazji tuszują również drobne zarysowania powstałe np. na myjni automatycznej. Warstwa lakieru bezbarwnego ma jednak ograniczoną grubość, dlatego aby jej całkowicie nie usunąć, nie należy preparatów polerujących stosować zbyt często. Wszystko zależy jednak od stanu lakieru na konkretnym samochodzie. Przy częstym woskowaniu lepiej używać preparatów opartych na silikonie. Nanoszą się łatwo i nie wymagają dużego nakładu pracy. Przed zimą polecamy środki oparte na wosku Carnauba (np. Sonax Xtreme Wax1 Full Protect) - dają one długotrwałe zabezpieczenie.Piotr Wójcikspecjalista z firmy Parys Opony z kolcamiSprowadziłem używane auto ze Szwecji. Razem z samochodem dostałem komplet opon zimowych z kolcami. W Polsce w sprzedaży takich nie widziałem. Czy wolno ich używać? Jeśli nie, to co mi za to grozi?stan235 Art. 60.1 "Prawa o ruchu drogowym" zabrania "używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi". Za złamanie tego zakazu grozi mandat karny w wysokości 100 zł. Ponadto policjant zatrzyma w takim przypadku dowód rejestracyjny pojazdu. Za wykroczenie to nie grożą punkty karne.PSJak naprawić zderzak?Podobno pisaliście kiedyś o naprawach połamanych zderzaków. Mam właśnie taki problem i chciałbym się dowiedzieć, czym najlepiej klei się samochodowe plastiki i jak należy przygotować miejsce naprawy.CrafterWybór technologii naprawy zależy przede wszystkim od rodzaju uszkodzonego elementu oraz tworzywa, z którego został wykonany. W przypadku części wykonanych np. z tworzyw tzw. chemoutwardzalnych stosuje się klejenie. Części wykonane z tzw. termoplastów (plastików topiących się pod wpływem wysokiej temperatury) naprawia się poprzez spawanie i uzupełnianie ubytków takim samym tworzywem, z jakiego wykonano uszkodzony element. Wbrew pozorom nie są to wcale zabiegi łatwe. Potrzebne jest do tego doświadczenie i odpowiedni sprzęt. W przypadku jednorazowej naprawy nie warto inwestować w odpowiednie narzędzia ani poświęcać czasu na naukę na własnych błędach. Radzę powierzyć zadanie fachowcom - wyniki pierwszych samodzielnych prób nie będą zadowalające.PSMigotanie kontrolek Kilka dni temu wieczorem zauważyłem, że po uruchomieniu silnika delikatnie migoczą wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej mojego samochodu (VW Passat 1.6 z 1992 roku). Po kilku minutach pracy migotanie ustaje, ale potem pojawia się znowu. Objawy te nie zależą od obrotów silnika. Poza tym wszystko działa zupełnie normalnie. Gdzie szukać usterki? Czy może to świadczyć o niesprawności akumulatora (niedawno miałem już problemy z rozruchem samochodu)?DarekObjawy wskazują na awarię, a właściwie zużycie części eksploatacyjnych alternatora. Migotanie kontrolek świadczy najczęściej o zaniku ładowania. Żeby to sprawdzić, w momencie kiedy kontrolki znów zaczną migotać, należy przy użyciu miernika uniwersalnego sprawdzić napięcie na klemach akumulatora. Jeżeli wynosi ok. 12 zamiast ok. 14 woltów, to prawdopodobnie do wymiany nadają się co najmniej szczotki alternatora. Źródłem problemów z rozruchem jest najprawdopodobniej niedoładowany akumulator, co może wynikać właśnie z niewłaściwej pracy alternatora. Długotrwała jazda ze zbyt słabym ładowaniem może uszkodzić baterię.PSDolewki płynu chłodniczegoCzy płyny chłodnicze pochodzące od różnych producentów są ze sobą mieszalne? Kiedy warto wymienić płyn w układzie?Kupiłem używany samochód. Podczas przeglądu mechanik sprawdził jakość płynu chłodniczego - według testera powinien wytrzymać temperaturę do - 35ºC. Nie ma więc potrzeby wymiany. Niestety, jego poziom jest tuż poniżej minimum, zatem trzeba trochę dolać. Nie wiem, jaki środek znajduje się w silniku. Czy mogę go uzupełnić innym płynem lub koncentratem?RafałTemperatura zamarzania nie jest jedynym kryterium oceny płynu chłodniczego. Środki tego typu zawierają m.in. inhibitory korozji i dodatki zapobiegające powstawaniu osadów w układzie. Są one skuteczne jedynie przez określony okres, zwykle od 2 do 5 lat. Jeśli nie wiadomo, jak stary jest płyn w układzie, to na wszelki wypadek warto go wymienić, niezależnie od temperatury zamarzania. Dolewka preparatu o innym składzie chemicznym może w niektórych przypadkach spowodować gwałtowne pogorszenie właściwości płynu. Uparta nalepka na szybieMam problem z odklejeniem starej nalepki rejestracyjnej, znajdującej się na szybie. Czy można ją zdjąć tak, żeby nie zniszczyć przy okazji szyby? Czy mogę tymczasowo jeździć z dwoma nalepkami?ArniNa pewno nie należy jeździć z dwoma nalepkami kontrolnymi na szybie. Nasza rada: naklejki te schodzą łatwo po podgrzaniu, np. opalarką lub suszarką. Resztki kleju z szyby można zmyć benzyną ekstrakcyjną. Niestety, nieostrożność przy tych zabiegach grozi uszkodzeniem szyby. Najbezpieczniej skorzystać z usług warsztatu wymieniającego szyby.PS