.Kupiłem 4 nowe opony zimowe o rozmiarach 235/75 R 15 do Hyundaia Terracana, z czego 2 opony to Cooper Discoverer M+S i dwie to BF Goodrich Winter Slalom M+S. Po założeniu okazało się, że mimo tego samego rozmiaru i ciśnienia powietrza opony tych dwóch marek różnią się od siebie średnicą (BFG są niższe o ok. 1,8 cm), ale łatwiej to wyłapać na obwodzie (BFG mają obwód mniejszy o 4 cm). Sprawdzane później opony o tym rozmiarze innych firm były zbliżone wielkością do Coopera. Jaki powinien być właściwy obwód opon o rozmiarze 235/75 R 15? Z powodu permanentnego napędu 4x4 nie da się jeździć na kołach z takimi oponami (szarpanie całym autem przy ok. 90 km/h). Serwis Hyundaia zabronił używania kół o różnych rozmiarach. Zgłoszona reklamacja na opony BF Goodrich została bez pomiarów rozpatrzona negatywnie. Wojciech WłodarczykOznaczenie rozmiaru opony jest wartością czysto umowną, a opony różnych producentów, a nawet różnych typów u tego samego producenta, mogą odbiegać od siebie zewnętrznymi wymiarami - mimo identycznych oznaczeń rozmiaru. Dla przykładu: opona produkowana przez jednego z uznanych producentów na fabryczne wyposażenie Renault Laguny jest na tyle różna od standardowej, iż ma specjalne oznaczenie, co zapobiega pomyłkowemu sparowaniu na osi z podobną oponą bez tego oznaczenia (różnica obwodów!). W przypadku auta z napędem 4x4 montaż różnych opon jest z tego właśnie powodu niedopuszczalny. Zastanawia mnie jednak, czy wybrana przez Pana technika pomiaru obwodów kół jest wiarygodna, tzn. czy porównywano do siebie dwa napompowane jednakowo koła, czy też może (błędnie) oponę bez felgi z kołem napompowanym, bądź dwie niemontowane opony, które mogą wykazywać różnice geometryczne, choćby ze względu na sposób przechowywania. Konkludując: uważam, iż nie można mieć pretensji do producenta o fakt drobnych różnic wymiarów w stosunku do innych marek, jeśli produkt odpowiada parametrom z katalogu opon danego wytwórcy. W przypadku większości aut te niewielkie odchyłki nie mają znaczenia. Wyjątkiem są samochody ze stałym napędem na cztery koła. Robert Puchaławww.motoricus.plJeden olej na zawsze? Czy w Oplu Astrze 1.6 16V z 2000 roku należy wymieniać olej w skrzyni automatycznej? Mój mechanik twierdzi, że zgodnie z zaleceniami producenta nie jest to wymagane. Z kolei znajomy po powąchaniu i obejrzeniu oleju uważa, że wymiana jest konieczna i to natychmiast!frodo22 (mail)Radzę posłuchać opinii znajomego, zdaje się, że wie on więcej o automatycznych skrzyniach niż Pana mechanik. Co prawda, producent rzeczywiście nie przewiduje wymiany oleju w "automacie", ale dotyczy to aut używanych w normalnych warunkach. Niestety, jaz-dę po polskich drogachnależy traktować jako eksploatację w warunkach trudnych. W tym przypadku Opel wymaga wymiany oleju w skrzyni co 4 lata lub co 60 tys. km.PSStuki podczas skrętuPodczas szarpania za kierownicę na postoju lub przy gwałtowniejszych manewrach,np. w czasie parkowania, przy skręcaniu kół słyszę metaliczne stuki. Co może być przyczyną takiej usterki? Dodam, że auto miało niedawno naprawiane zawieszenie, ma nowe amortyzatory i gumki w wahaczach. Wkrótce muszę jechać na okresowe badanie na stacji diagnostycznej. Czy taka usterka może spowodować nieprzedłużenie badań technicznych?k.kowal (mail)Prawdopodobnie problem tkwi nie w zawieszeniu, ale w układzie kierowniczym. Radzę zlecić sprawdzenie stanu drążków kierowniczych i ich końcówek. Wymiana tych elementów nie jest skomplikowana ani droga - do popularnych aut końcówki drążków można kupić już za kilkadziesiąt złotych za sztukę. Jest też wariant znacznie bardziej pesymistyczny - może się okazać, że luzy w układzie kierowniczym wynikają z uszkodzenia przekładni. W tym przypadku koszt wymiany lub regeneracji części to od kilkuset do nawet kilku tys. złotych. Trzeba to zrobić przed badaniem technicznym.PSDolewki na gwarancjiWedług instrukcji obsługi powinienem robić przeglądy raz na 15 tys. km. Co z tego, jeżeli moje dwuletnie auto (przebieg ok. 25 tys. km) będące jeszcze na gwarancji zużywa ok. 0,5 litra oleju na 1000 km? Czy jeżeli np. popsuję silnik, bo między przeglądami nie zajrzę pod maskę i nie doleję oleju, to będę mógł domagać się naprawy gwarancyjnej?RobertW przypadku wielu nowych aut (szczególnie mocnych turbodiesli) zużycie oleju na poziomie pół litra na 1000 km to akceptowalny wynik! Są takie samochody, które "biorą" jeszcze więcej i wciąż jest to zgodne z normą producenta! Z tego właśnie powodu użytkownik auta ma obowiązek co jakiś czas sprawdzać i ewentualnie uzupełnić poziom oleju. Jeśli tego nie zrobi, i z braku oleju silnik zepsuje się, tracimy gwarancję! Poziom oleju warto sprawdzać szczególnie często w autach, w których zużycie oleju jeszcze się nie ustabilizowało lub z różnych względów trudno je przewidzieć. Np. nowe auto z silnikiem Diesla może "brać" nawet litr oleju na 1000 km, a po 20 tys. km ograniczyć swój apetyt na olej do 0,2 l/1000 km.PSCiśnienie na stacjiCo stacja benzynowa, to inne wskazania manometrów do kontroli ciśnienia w kołach! Jaką mam pewność, że manometr, który kupię sobie sam, będzie działał poprawnie? K. KoniecznyPraktyka pokazuje, że manometry dostępne na stacjach są często niesprawne i zaniedbane, często psute przez użytkowników. Lepszy pomysł to kupno własnego manometru, ewentualnie korzystanie z profesjonalnych urządzeń w warsztacie oponiarskim. Zwykle nie trzeba za to płacić. Przebicia na cewceMam Opla Omegę z 1989 roku. Nie posłuchałem ostrzeżeń znajomych i zamontowałem w aucie instalację LPG. Do tego momentu auto było niezawodne, teraz co chwila muszę z czymś walczyć. Denerwuje mnie powtarzający się problem z zapłonem. Regularnie muszę wymieniać przewody zapłonowe, bo auto przestaje jeździć z powodu przebić. Przewód od cewki wymieniłem już 6 razy! Jak go zabezpieczyć??MarekW autach z instalacją LPG usterki układu zapłonowego zdarzają się częściej niż w autach benzynowych, bo zapłon pracuje w warunkach trudniejszych niż przewidzieli to jego konstruktorzy. Do przeskoku iskry przy zasilaniu gazem potrzebne jest wyższe napięcie. Przewodów nie da się zabezpieczyć. Sposobem na opanowanie problemu jest stosowanie markowych przewodów wysokiego napięcia i dbałość o wszystkie elementy układu zapłonowego - dodatkowe opory układu przyspieszają zużycie! Czasem poprawę daje zmniejszenie o ok. 0,1-0,2 mm odstępu między elektrodami świec.
Gorąca linia
Rozmiar ten sam, ale..