• W bardzo wielu współczesnych samochodach zamiast tradycyjnej dźwigni hamulca ręcznego stosuje się charakterystyczny przycisk
  • Elektryczny hamulec postojowy w razie potrzeby może pełnić funkcję hamulca awaryjnego
  • By uruchomić awaryjne hamowanie, trzeba pociągnąć i przytrzymać przycisk tak długo jak to konieczne

Zapewne, gdyby nie interpelacja poselska nikt nie zwracałby uwagi na elektryczny hamulec postojowy. W wielu samochodach z powodzeniem służy już bowiem od wielu lat. Oczywiście bywają wyjątkowe sytuacje, gdy na skutek awarii (np. rozładowania akumulatora albo uszkodzenia układu sterującego) nie można zwolnić hamulca. Wbrew pozorom o podobne sytuacje łatwo także w autach ze zwykłym „ręcznym” z tradycyjną dźwignią i długą linką. Zimą zdarza się, że linka przymarznie, co sprawia, że zwolnienie hamulca ręcznego staje się prawdziwym wyzwaniem.

Czy elektryczny hamulec postojowy jest legalny?

Interpelacja poselska dotyczyła m.in. kwestii zgodności elektrycznego hamulca postojowego z obowiązującymi przepisami (rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia). Poseł Krzysztof Sitarski zwrócił uwagę m.in. na problem związany z brakiem możliwości dozowania siły hamowania. W istocie, gdyby bezwzględnie stosować się do przepisów rozporządzenia to wówczas okazałoby się, że samochody z elektrycznym hamulcem postojowym nie spełniają wymogu zawartego w rozdziale czwartym rozporządzenia, czyli „regulowania intensywności hamowania”.