Drobne części zawieszenia – sworznie wahaczy, gumki, tuleje metalowo-gumowe, nawet te, które oferowane są przez renomowanych producentów – nie są drogie, kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu zł za sztukę, tylko w pojedynczych przypadkach nieco więcej.

Jeśli pojawiły się luzy w wahaczu, a opiera się on na trzech elementach po 30-50 zł, auto można naprawić przy użyciu dobrych części za 150-200 zł. Dla mechanika nie jest to ani trudna, ani czasochłonna naprawa. Można też wymienić cały wahacz na nowy, jednak wówczas koszt rośnie nawet dwukrotnie.

Nie każde zawieszenie jest tanie w naprawach

Taka naprawa nie zawsze jest jednak możliwa – problem pojawia się np. przy wahaczach aluminiowych, które zwykle wymienia się w całości. Szczególnie drogie w serwisie jest zawieszenie wielowahaczowe, gdy do wymiany jest po kilka wahaczy przy każdym kole.

Co ważne, układ jest zazwyczaj tak skomplikowany, iż nie sposób stwierdzić, który wahacz i w jakim stopniu jest zużyty: jeśli zawieszenie stuka, występuje luz, skuteczna naprawa polega na wymianie całego kompletu.

W przypadku starszych aut klasy średniej komplet markowych wahaczy na jedną oś kosztuje 1300-2000 zł. Choć to dużo (trzeba doliczyć 300-400 zł za wymianę, a oprócz tego zawsze trzeba dokupić kilka drobiazgów), to... właściciele kilku-, kilkunastoletnich samochodów klasy premium mają o wiele gorzej!

Np. Audi A8 ma aluminiowe zawieszenie wielowahaczowe, a pojedyncze markowe elementy (i to poza serwisem dilerskim) kosztują nawet 900 zł za sztukę. Dlatego właściciele i handlarze pozbywają się problemu, kupując najtańsze chińskie części, uciszając stukanie choćby na chwilę i... wystawiają auto na sprzedaż.

Naprawy zawieszeń hydropneumatycznych i pneumatycznych

Auta wyższej klasy (a także niektóre mniejsze vany czy auta kombi) mogą mieć samopoziomujące albo regulowane zawieszenie (z reguły pneumatyka i hydropneumatyka dotyczy tylnej osi). Takie rozwiązania znakomicie poprawiają komfort i zwiększają możliwości transportowe auta, jednak koszt usuwania usterek jest bardzo wysoki.

Oprócz wielowahaczowego zawieszenia w takim podwoziu można znaleźć drogie elementy tłumiące – nawet po 3000 zł za sztukę. To nie jest powód, by takich aut unikać, ale z pewnością warto dokładnie sprawdzać je przed kupnem – także pod kątem stanu elementów zawieszenia.

W przypadku niektórych rozwiązań (np. układy pneumatyczne) w autach z przebiegiem rzędu 200 tys. km i więcej wystąpienie usterki jest tylko kwestią czasu, a – w przeciwieństwie do niesprawności np. zwykłych amortyzatorów – nie da się ich ignorować. Auto opuszcza się i koniec jazdy!

Naprawy układu kierowniczego

Najdroższym elementem jest przekładnia kierownicza, która jednak w większości przypadków podlega regeneracji (od ok. 600 zł). Szczególnie kłopotliwe bywają wspomagania elektryczne, a usterki – bardzo różne.

Jeśli chodzi o drobne części, jak zatarte czy mające luz końcówki drążków, to są one niedrogie, ale po pierwsze, warto kupować markowe części, a po drugie, wymieniać je parami. Po każdej wymianie końcówki trzeba ustawiać zbieżność, co jest zwykle droższe i bardziej kłopotliwe niż wymiana końcówki drążka.

Uwaga: naprawa wahaczy jest
 prosta, ale wymaga użycia
 narzędzi warsztatowych Foto: Auto Świat
Uwaga: naprawa wahaczy jest prosta, ale wymaga użycia narzędzi warsztatowych

Wahacze: prosta rzecz, która nie zawsze jest tania

Zawieszenia o typowej, prostej konstrukcji są łatwe i tanie w naprawie. Konstrukcje wielowahaczowe trudniej się diagnozuje, zazwyczaj najlepiej jest wymienić wszystkie współpracujące elementy. Rada: lepiej unikać tanich azjatyckich tulei oraz sworzni – nie da się wiele zaoszczędzić, a ponieważ często są o włos większe od oryginalnych, przy ich użyciu naprawić wahacz można tylko raz.

Orientacyjne ceny części zawieszenia poza siecią dilerską (ceny w zł)

Model Przedni amortyzator Przednia sprężyna Przedni wahacz Sworzeń Łącznik stabilizatora
Audi A3 1.8T 2007 400-1300 od 300 150-440 50-140 40-120
Audi A8 3.0 2006 od 3000/kpl. 1100-4500/kpl. 50-40
Fiat Grande Punto 1.2 160-400 210-350 200-580 50-150 40-80
Ford Focus II 2008 1.6 300-800 160-440 340-700 80-160 35-110
Mercedes A 160 W169 500-1400 230-400 350-600 70-120 40-85
Opel Vectra C 1.8 400-700 230-650 380-1000 40-100
Renault G. Scénic II 1.6 300-580 250-350 170-360 30-65 40-110
Skoda Octavia II 1.6 340-600 260-410 300-450 50-110 40-90
Toyota Auris 2008 1.4 220-350 200-500 330-850 70-100 60-150
Mitsubishi Lancer 1.6 460-1000 230-380 250-450 50-200 80-130
VW Golf V 1.9 TDI 400-600 200-350 280-500 50-110 40-90
VW Passat B5 2.5 TDI 300-600 200-500 1000-2300 kpl. 50-80

Końcówki drążków kierowniczych

Te części lepiej wybierać z najwyższej półki: ustawianie
zbieżności kół kosztuje! Foto: Auto Świat
Te części lepiej wybierać z najwyższej półki: ustawianie zbieżności kół kosztuje!

Te elementy są tanie i wymienia się je łatwo. Niestety, zamontowanie części nie wystarczy: wiąże się to (prawie zawsze) z przestawieniem zbieżności kół. Dlatego po wymianie końcówek konieczne jest ustawienie zbieżności. Niestety, często wiąże się to z wizytą w kolejnym warsztacie.

Przekładnie kierownicze nie tylko hydrauliczne

O ile przekładnie kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym psują się wyłącznie mechanicznie – pojawiają się w nich luzy i wycieki płynu – o tyle w przekładniach ze wspomaganiem elektrycznym lista potencjalnych usterek jest dłuższa: oprócz typowego zużycia eksploatacyjnego uszkodzeniu mogą ulec czujniki, silnik, pojawiają się przerwy połączeń elektrycznych. Koszty napraw są bardzo różne w zależności od rodzaju usterki.

Ceny elementów układu kierowniczego (ceny w zł)

Model Przekładnia Pompa układu wspomagania Końcówka drążka kierowniczego
Audi A3 1.8T 2007 2200-4300(R) 40-110
BMW 520i (E39) 1000-5000 (R) 430 (R)-1700 50-130
Fiat Punto 1.2 bez wsp. 400-1400 (R) 30-50
Mazda 6 1.8 2005 1050-2200 (R) 420 (R)-3500 60-800
Mercedes W124 2.2 1300-2600 (R) 450 (R)-2600 25-80
Opel Corsa C 1.4 800-2600 (R) 200-400 (R) 20-50
Opel Vectra C 1.9 CDTI 1300-1700 (R) 1800-2500 (R) 50-120
Peugeot 307 SW 1.6 1000-2800 (R) 350-1300 (R) 12-112
Renault Mégane II 1.4 500-1600 (R) 75-120
VW Passat B6 1.8 TSI 2200-4300 (R) 40-140
Volvo 740 2.4 D 900-4000 (R) 400-900 (R) 25-75

R - Regenerowana

Bardzo różne ceny części

W większości przypadków najtańszy zamiennik jest 2-3 razy tańszy od części z górnej półki (ale wciąż poza sklepem dilerskim). Niestety, są też różnice jakościowe.