km. Niestety, dość szybko pojawił się problem przecierających się siedzeń, szczególnie po stronie kierowcy. Najpierw zaczęła się robićna tkaninie delikatna "siateczka", aż ostatecznie doszło do całkowitego przetarcia. Obecnie przeszło roczny samochód ma podniszczone siedzenie. Przetarciu uległ również pas bezpieczeństwa, który został jednak wymieniony w ramach gwarancji. Poszycia fotela diler nie chce wymienić na koszt gwaranta, zatem obarcza mnie poniekąd winą za wadę.Antoni DziewulskiOdpowiedź MercedesaAuta Mercedes-Benz produkowane są z materiałów najlepszej jakości. Zgłaszane w okresie gwarancji usterki, powstałe bez winy użytkownika, są zawsze usuwane bezpłatnie. W przytoczonym przypadku tak było z pasami bezpieczeństwa, które się zacinały (a nie przetarły). Gdy przyczyny powstania usterek nie są oczywiste, pracownicy serwisu dokładają starań, aby poznać powód ich występowania. Tak też potraktowano przypadek pana Dziewulskiego. Producent siedzeń winą jednak obarcza użytkownika auta.Katarzyna Strojna-SzwajOd redakcjiModel Vito nie przynosi chwały producentowi. Naszym zdaniem zapewnienie, że Mercedesy są produkowane z materiałów najwyższej jakości nie wystarcza, by wydać opinię, że za przetarcie tapicerki siedziska odpowiada użytkownik samochodu.Korozja zaatakowała VectręW marcu 2007 r. sprowadziłem z Niemiec Opla Vectrę C kombi 2.2 DTI z 2004 r. Samochód ma książkę serwisową z udokumentowanymi przeglądami i jest bezwypadkowy. Po miesiącu użytkowania Vectry zauważyłem ślady korozji na tylnej klapie przy podświetleniu tablicy rejestracyjnej. W serwisie twierdzą, że reklamacja została uznana, lecz klapa nie będzie wymieniona na nową, tylko pomalowana.Adrian BarańskiOdpowiedź OplaŻeby skorzystać z gwarancji, trzeba wykonywać przeglądy. Serwis poprosił o dokumenty przeglądowe. Po ich dostarczeniu zaproszono Klienta na bezpłatną naprawę pokrywy bagażnika. Jednak jeszcze nie zgłosił się do ASO.Przemysław ByszewskiOd redakcjiNie zawsze wymiana całego elementu oznacza, że naprawę będzie można ukryć, np. podczas sprzedaży samochodu. Wymagałoby to równie dużo wysiłku i czasu, który warsztaty mocno cenią.Swift w kilku odcieniachW serwisie Suzuki Auto Test w Markach źle wykonano naprawę blacharsko-lakierniczą mojego Swifta. Polakierowane powierzchnie różnią się od pozostałych odcieniem. Samochód jest nowy, więc taka wada istotnie wpłynęłaby na jego wartość przy odsprzedaży. Ponadto mam zastrzeżenia do spasowania zderzaka. Kilkakrotne próby umówienia się z serwisem na usunięcie niedoróbek zakończyły się niepowodzeniem. Serwis nie chce również zapewnić samochodu zastępczego na czas naprawy.Marcin RozbickiOdpowiedź Suzuki18 października pan Rozbicki odebrał z ASO Auto Test swój samochód. Serwis usunął wszelkie usterki, które zgłaszał Klient. Pan Rozbicki potwierdził, że jest zadowolony z terminu i jakości wykonanych usług. Na czas naprawy otrzymał także samochód zastępczy.Łukasz OsterBrak II raty składki OCCzy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu z powodu nieopłacenia II raty składki OC, mimo iż termin ważności polisy jeszcze nie upłynął? Jestem agentem ubezpieczeniowym i z tego co wiem, tego rodzaju postępowanie funkcjonariuszy jest nadużyciem. Jednak znam przypadki, w których policjanci karali kierowców mandatami, a ich samochody były odholowywane na parkingi policyjne.Zenon ŁójOdpowiedź Rzecznika Ubezpieczonych Na pytanie Czytelnika odpowiada wprost zapis art. 12 ust. 2 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, który mówi: "W przypadku opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach niezapłacenie przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego raty składki w terminie oznaczonym przez zakład ubezpieczeń nie powoduje ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń".Ponadto art. 86 tej ustawy wyjaśnia, że: "osoba kontrolowana jest zobowiązana okazać na żądanie organu obowiązanego lub uprawnionego do kontroli dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie". Kierujący zatem sam decyduje, który z dokumentów okazuje do kontroli. W sytuacji gdy nie ma przy sobie dowodu opłacenia kolejnej raty składki, najrozsądniejszym wyjściem będzie przedstawienie policjantowi polisy OC.Krystyna Krawczyk, dyr. Biura Rzecznika Ubezpieczonych