Poniżej przedstawiamy kilka rad, jak bezpiecznie używać świateł.Kiedy należy używać przednich i tylnych świateł przeciwmgielnych? Przednich świateł przeciwmgielnych należy używać wyłącznie w warunkach ograniczonej widoczności, czyli we mgle albo podczas bardzo intensywnych opadów deszczu lub śniegu. Z kolei tylnych świateł przeciwmgielnych wolno używać tylko we mgle, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów. Uwaga! W niektórych krajach, np. w Niemczech, jadąc z takim oświetleniem, nie wolno przekraczać prędkości 50 km/h. Co zrobić, jeśli oślepiają nas auta jadące z naprzeciwka?Przede wszystkim zwolnić (ale nie hamować gwałtownie!) i skierować wzrok na prawy pas. Można też mignąć „długimi” – być może kierowca nadjeżdżającego auta nie wie, że ma niewłaściwe oświetlenie. Uwaga! Jeśli jeżdżąc po zmroku, zawsze czujemy się oślepiani, musimy jak najszybciej odwiedzić okulistę!Czy niewłaściwa żarówka może powodować oślepianie innych kierowców?Nasze redakcyjne testy jednoznacznie wykazały, że wiele niemarkowych, hipermarketowych żarówek, nawet po zamontowaniu do bardzo przyzwoitych reflektorów, może pogarszać parametry oświetlenia, w tym również powodować niewłaściwy rozkład światła. W tanich żarówkach żarnik bywa często umieszczony po prostu krzywo – po zamontowaniu konieczna jest regulacja reflektora. Szczególnie groźne bywają wzmacniane żarówki „tuningowe”. Jak ustawić światła, żeby nie oślepiać innych?Większość współczesnych samochodów wyposażonych wprzednie reflektory z żarówkami halogenowymi ma w kabinie pokrętło służące do regulacji świateł w zależności od obciążenia pojazdu. Im więcej przewozimy w bagażniku, tym wyżej zadarty jest przód auta, a co za tym idzie, tym bardziej oślepiamy jadących z przeciwka. Wracając np. z dużych zakupów albo jadąc załadowanym samochodem na urlop, pamiętajmy o tym, żeby odpowiednio skorygować ustawienie świateł. Im większe obciążenie, tym wyższa cyfra na przełączniku.Samochody fabrycznie wyposażone w lampy wyładowcze (ksenonowe) takiej regulacji nie mają. Nie znaczy to jednak, że po załadowaniu auta oślepiają jadących z przeciwka – w takich pojazdach obowiązkowo montowane są układy samopoziomowania świateł. Jeśli auto z oryginalnymi ksenonami świeci zbyt daleko lub za blisko, regulację oświetlenia powierzmy profesjonalnemu serwisowi. Dla egoistówRynek akcesoriów samochodowych zalany jest setkami ofert tanich zestawów ksenonowych, które montuje się zamiast zwykłych żarówek halogenowych. Sprzedawcy twierdzą, że ich stosowanie jest w pełni legalne, czego dowodem mająbyć homologacje. Sprawdziliśmy – żaden z takich produktów nie jest legalnie homologowany jako źródło światła do reflektorów głównych samochodu! Numery homologacji są albo fałszywe, albo dotyczą jedynie bezpieczeństwa elektrycznego poszczególnych elementów zestawu. To samo dotyczy wszelkich certyfikatów przedstawianych przez producentów i sprzedawców – również są co najmniej „naciągane”. W praktyce takie „ksenony” do samodzielnego montażu rzeczywiście poprawiają widoczność, za to inni uczestnicy ruchu są przez nie wyjątkowo silnie oślepiani.Stosowanie ich jest nielegalne –grozi za to mandat. Jeśli w wyniku oślepienia przez takie reflektory dojdzie do wypadku, sprawca musi się liczyć nawet z odpowiedzialnością karną. Lampy ksenonowe mogą być montowane jedynie whomologowanych do nich reflektorach, wyposażonych w układy samopoziomowania i zmywacze ciśnieniowe. Dlatego kosztują nie kilkaset, ale kilka tysięcy złotych.
Jak dobrze widzieć, nie oślepiając innych?
Nawet to, że wyłączymy nieodpowiednie światła, kiedy ktoś zwróci nam uwagę, migając „długimi”, wcale nie zlikwiduje zagrożenia natychmiast. Mocno oślepiony kierowca jeszcze przez co najmniej kilkadziesiąt sekund będzie widział znacznie gorzej.