Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy, docisku oraz łożyska. Elementy te nie są szczególnie skomplikowane, ale bardziej, niż na to wskazuje ich zewnętrzny wygląd. Ponieważ jakakolwiek naprawa sprzęgła jest pracochłonna - wymaga co najmniej odkręcenia skrzyni biegów, a często wyjęcia jej z auta, zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli wymaga naprawy, winę lub współwinę za to ponosi najczęściej styl jazdy kierowcy.

Jak zbudowana jest tarcza sprzęgła?

Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku) pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i (co nie dotyczy samochodów sportowych) amortyzowanie gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub odejmujemy gazu. Jednak amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku warstwy ciernej tarczy i docisku.