Logo
PoradyEksploatacjaJak jeździć bezpieczenie - Hamuj zawsze przed zakrętem

Jak jeździć bezpieczenie - Hamuj zawsze przed zakrętem

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Gdy zbyt szybko wejdziemy w łuk drogi, może być już za późno na bezpieczne przyhamowanie. Dlatego lepiej wejść w zakręt zbyt wolno niż zbyt szybkoKierowca Hondy Civic był dumny ze swojego nowego nabytku. Mocny silnik, szerokie opony, basowo pomrukujący wydech. Po przesiadce z Poloneza czuł się królem szos.Na początku miał pewien respekt dla nowego, nieznanego auta. Ale z czasem czuł się coraz swobodniej i ochoczo dodawał gazu, gdzie się tylko dało. Tego wieczoru kropił deszcz. Pech chciał, że nasz bohater jechał nieznaną wcześniej trasą - wybierał się na długo oczekiwany urlop. Pewnie trzymając kierownicę i jadąc grubo ponad dozwolone 90 km/h, wszedł w ostry zakręt. Gdy w połowie łuku zorientował się, że zakręt się zacieśnia, skręcił mocniej kierownicę. Był przekonany, że tak jak zwykle z lekkim piskiem opon pomknie dalej. Niestety, nie tym razem. Przednie koła przekroczyły granicę przyczepności i auto zaczęło przodem wyjeżdżać z łuku (takie zjawisko nazywa się podsterownością).

Jak jeździć bezpieczenie - Hamuj zawsze przed zakrętem
Auto Świat
Jak jeździć bezpieczenie - Hamuj zawsze przed zakrętem
Jak jeździć bezpieczenie - Hamuj zawsze przed zakrętem
Jak jeździć bezpieczenie - Hamuj zawsze przed zakrętemŻródło: Auto Świat

Hamowanie tylko pogorszyło sytuację: Honda pomknęła już zupełnie prosto i wylądowała na przydrożnym drzewie. Kierowca z ciężkimi obrażeniami trafił do szpitala. Gdy odzyskał przytomność, nie mógł zrozumieć, dlaczego tym razem się nie udało... Może warto zacząć od podstaw techniki jazdy?Skoro wchodzenie w zakręt to elementarna wiedza z zakresu prowadzenia auta, to ilość wypadków zaistniałych w tak prostych okolicznościach podpowiada: brakuje albo wiedzy, albo doświadczenia i dobrej woli kierujących. Ci, co wiedzą, niech się nie obrażają, a ci, którzy jeszcze się o tym nie przekonali, niech dobrze zapamiętają: dynamika jazdy ma swoje ograniczenie w prawach fizyki. A to oznacza, że nasze auto nie zawsze pojedzie tam, gdzie byśmy sobie tego życzyli. Jeżeli zbyt szybko wejdziemy w zakręt, możemy sobie nie poradzić z utrzymaniem auta na drodze. Co więc robić? Przede wszystkim przyhamować przed zakrętem - najwyżej przyspieszymy, gdy łuk okaże się łagodny, a w ten sposób zyskamy rezerwę bezpieczeństwa. Jak się ratować, gdy nie zwolnimy, a w połowie łuku zorientujemy się, że jedziemy zbyt szybko i auto zacznie nam "uciekać" przodem na zewnątrz drogi?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
Powiązane tematy: