To, że rdza może osłabić elementy nośne auta, nie jest żadnym zaskoczeniem. Dotychczas jednak nie było badań, które pokazywałyby, jak duży wpływ może to mieć na bezpieczeństwo pojazdu. Wykonanie tego typu badań zleciła niedawno szwedzka firma ubezpieczeniowa Folksam.
Do testów wybrano dwa popularne modele aut – umiarkowanie skorodowanego Volkswagena Golfa V oraz znaną z ponadprzeciętnej podatności na korozję Mazdę 6 (model z lat 2003-04). Próby zderzeniowe wykonano w renomowanym brytyjskim instytucie Thatcham Research. Co ciekawe, zostały one przeprowadzone nie według wykorzystywanej obecnie metodologii oraz kryteriów, ale dokładnie w taki sposób, w jaki były badane te modele w ramach Euro NCAP, kiedy trafiały one na rynek jako nowe auta. Zrobiono tak po to, żeby uzyskane teraz wyniki dało się wprost porównać z archiwalnymi protokołami testów nowych samochodów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWszystkie pojazdy wybrane do testów mimo uszkodzeń wynikających z korozji miały ważne dopuszczenie do ruchu (przegląd). Osobne egzemplarze, ale znajdujące się w porównywalnym stanie, zostały wykorzystane do zderzeń czołowych, a osobne do symulacji zderzeń bocznych.
Powierzchownie skorodowany Volkswagen Golf wyszedł z tych prób obronną ręką – zardzewiałe błotniki czy końcówki progów nie wpłynęły przesadnie na poziom bezpieczeństwa. O Maździe tego powiedzieć się już nie da.
Galeria zdjęć
Patrząc na auta jeżdżące po naszych drogach, często można odnieść wrażenie, że osłabienie elementów nośnych pojazdu przez korozję nie przeszkadza ani użytkownikom, ani diagnostom. Niesłusznie!
Do testów wybrano dwa popularne modele aut – umiarkowanie skorodowanego Volkswagena Golfa V oraz znaną z ponadprzeciętnej podatności na korozję Mazdę 6 (model z lat 2003-04). Próby zderzeniowe wykonano w renomowanym brytyjskim instytucie Thatcham Research.
Kurtyny zadziałały, ale skorodowany próg mocno się odkształcił.
W symulacji zderzenia czołowego wyniki pogorszyły się.
Taka korozja to więcej niż wada estetyczna.
W przypadku Mazdy 6 z lat 2003-04 mniej lub bardziej zaawansowana korozja to raczej norma niż wyjątek.
Mazda 6 uchodzi za solidne pod względem mechaniki, więc jest spore ryzyko, że wiele kilkunastoletnich egzemplarzy jeździ jeszcze po drogach. Porównanie wyników testów zderzeniowych z czasów, kiedy model ten debiutował na rynku, oraz prób wykonanych na skorodowanych egzemplarzach wykazało, że poziom bezpieczeństwa zauważalnie się obniżył. Eksperci z firmy Folksam szacują, że ryzyko śmierci lub ciężkich obrażeń wzrosło o ok. 20 proc.! Z pierwotnie uzyskanych 4 gwiazdek w teście Euro NCAP pozostałyby najwyżej 3. Dobra wiadomość jest taka, że pomimo wieku auta systemy pirotechniczne (poduszki, kurtyny, napinacze) zadziałały.
Jako nowe auto Mazda 6 uzyskała 4 gwiazdki w testach Euro NCAP.
Volkswageny Golfy V uchodzą za stosunkowo odporne na korozję. W testowanych egzemplarzach widoczne uszkodzenia spowodowane przez rdzę (zardzewiałe błotniki, krawędzie drzwi i progów) okazały się stosunkowo niegroźne. Zmierzony poziom bezpieczeństwa biernego nie odbiegał znacząco od wyników uzyskanych podczas testów wykonywanych kiedyś w nowych autach.
O ile w przypadku mocno skorodowanej Mazdy odnotowano spadek ocen bezpieczeństwa z 26 do 18 punktów, o tyle w przypadku lekko podrdzewiałego Volkswagena Golfa noty z crashtestów zmieniły się zaledwie o jeden punkt, co przełożyło się na utratę jednej gwiazdki (spadek ze słabej „piątki” do mocnej „czwórki”).
Zardzewiałe błotniki nie obniżyły znacząco poziomu bezpieczeństwa.
Jak się okazało nawet po latach Volkswagen Golf V zachowuje poziom bezpieczeństwa porównywalny z nowym autem.