Olej silnikowy zmniejsza tarcie pomiędzy elementami silnika - to jasne. Na tym jednak jego rola się nie kończy. Lista zadań jest znacznie dłuższa: uszczelnia komorę spalania, chłodzi elementy, do których nie dociera płyn chłodniczy, utrzymuje wnętrze silnika w czystości, zabezpiecza przed korozją. W dodatku musi robić to wszystko w bardzo różnych warunkach: przy zimnym rozruchu w niskich temperaturach, jak i przy rozgrzanym silniku po ostrej, dynamicznej jeździe. Im nowocześniejsze silniki, tym wymagania wobec oleju większe.

Jak wybrać dobry olej? Foto: Auto Świat
Jak wybrać dobry olej?

Nie bez przyczyny konstruktorzy coraz częściej zlecają koncernom olejowym opracowywanie środków smarnych specjalnie na potrzeby konkretnego silnika. Bywa, że żaden dostępny na rynku olej nie spełnia wymagań, jakie ma nowy typ silnika. Olej musi być dopasowany nie tylko do konstrukcji jednostki napędowej, lecz także do warunków, w jakich auto jest eksploatowane. W przypadku aut nowych i prawie nowych, eksploatowanych w normalnych warunkach, nie warto eksperymentować - otwieramy instrukcję obsługi i kierujemy się zaleceniami producenta. Dotyczy to tylko parametrów oleju - nie musimy przestrzegać wskazań, co do marki, bo te wynikają z polityki marketingowej firm. W przypadku aut starszych nie popadajmy w przesadę - większość sprzedawanych teraz olejów jest znacznie lepsza, niż zakładali to ich konstruktorzy. Zwracamy uwagę na jakość oleju, jego lepkość oraz aprobaty producentów samochodów.