Zapomnijcie na chwilę o problemie, który nurtuje szczególnie właścicieli niedawno kupionych używanych aut: czy powinienem wlać olej syntetyczny czy mineralny? Jakiego oleju używał poprzedni właściciel? Zapomnijcie też o wątpliwości pojawiającej się w głowach użytkowników starszych samochodów: czy nie powinienem czasem już przestać wlewać do silnika oleju syntetycznego i zacząć stosować mineralny? Zapomnijcie, że w ogóle występują pojęcia mineralny, syntetyczny, półsyntetyczny. Nie zwracając w ogóle uwagi na te kwestie, uda nam się dobrać właściwy olej.

Jak wybrać olej do samochodu? Foto: Auto Świat
Jak wybrać olej do samochodu?

1.Lepkość to główny parametr oleju do silnikaNajpierw sprawdźcie, jaką lepkość powinien mieć olej silnikowy do waszego auta. 10W/40, 5W/40, 5W/30, a może inną? Lepkość to podstawowy parametr oleju, który opisuje, mówiąc technicznie, tarcie wewnętrzne cząsteczek cieczy, a po ludzku, czy olej jest rzadki czy gęsty. Parametr określany liczbą przed literką W to lepkość zimowa. Chodzi o to, jak zachowuje się olej przy wyłączonym i zimnym silniku w zależności od temperatury otoczenia. Im cyfra niższa, tym bardziej płynny pozostaje olej w niskich temperaturach. Ma to znaczenie wyłącznie podczas rozruchu zimnego silnika. Lepkość letnia opisana liczbą 30,40, 50 lub 60 wskazuje, jak gęsty jest olej rozgrzany np. do 100ºC – im jest wyższa, tym stabilniejsza lepkość oleju, mniej zmienia się, gdy jego temperatura rośnie. Teoretycznie w temperaturze 100ºC olej 15W/40 będzie miał taką samą lepkość jak 0W/40. Lepkość oleju musi być zgodna z wymaganiami silnika, bo jeden jest luźniej spasowany i wymaga gęstego oleju, a drugi do prawidłowej pracy wymaga oleju, którego lepkość pod wpływem temperatury maleje tak, że staje się on wyjątkowo rzadki. Są też silniki, dla których nie nie ma to decydującego znaczenia i producent dopuszcza stosowanie olejów o 2-3 różnych lepkościach. W każdym razie, jeśli producent daje nam wybór pomiędzy dwiema lub trzema opcjami, pamiętajmy, że lepiej dla silnika, aby lepkość zimowa była jak najmniejsza, czyli czyferka przed „W” jak najniższa. A jeśli chodzi o lepkość letnią, to im niższa, tym olej jest bardziej energooszczędny, ale z kolei im większa liczba po „W”, tym lepiej chroni przy dużych obciążeniach termicznych i mechanicznych. Nie można mieć jednego i drugiego. Albo albo.